Hrvatski Lektire

Bilješka  o  piscu:

 

            Ivan  (Dživo)  Gundulić,  rođen  je  u  Dubrovniku  1589.,  u  staroj  i  uglednoj  plemićkoj  obitelji.  U  krugu  porodice,  u  kojoj  je  uvijek  bilo  učenih  ljudi  i  visokih  dostojanstvenika  Republike,  Gundulić  je  već  u  ranoj  mladosti  mogao  upoznati  svijetle  i  tamne  strane  državice  koja  je  slobodu  između  moćnih  susjeda  morala  uvijek  skupo  plaćati.  Školovao  se  u  dubrovačkoj  humanističkoj  školi,  gdje  su  mu  učitelji  bili  Toskanac  Camilo  Camilli,  poznavatelj  Tassove  epopeje,  i  učeni  Petar  Palikuća.  Obavljao  je  više  državnih  dužnosti:  bio  je  dva  puta  knez  u  Konavlima,  sudac,  senator  i  član  Malog  vijeća.  Nije  postao  knez  Dubrovačke  republike,  jer  je  umro  godinu  prije,  nego  što  je  formalno  to  mogao  postati  (bilo  je  nužno  imati  50  godina).  Pokopan  je  u  franjevačkoj  crkvi  u  Dubrovniku.

            Gundulić  je  svoju  književnu  djelatnost  započeo  s  ljubavnom  lirikom,  ali  je  istodobno  prerađivao  talijanske  mitološke  drame.  Ljubavne  su  mu  pjesme  izgubljene,  a  od  deset  drama  sačuvale  su  se  četiri  i  to  ne  u  potpunosti:  Arijadna,  Prozerpina  ugrabljena,  Dijana  i  Armida.  U  to  se  doba  sve  više,  talijanska  pastoralna  drama, okreće glazbi,  tako  da  u  tekstu  ne  treba  tražiti  neke  dublje  životne  probleme.  Za  doživljaj  više  se  ne  mjeri  samo  tekst,  već  i  glazba,  balet  i  raskošna  inscenacija.

            Kasnije,  nakon  te  prve  mladenačke  faze,  Gundulić  je  preveo  sedam  psalama  i  tiskao  ih  u  Rimu  1621.  pod  naslovom  Pjesni  pokorne  kralja  Davida.  Tu  je  prepjevao  sedam  pokorničkih  psalma  kralja  Davida.

            Godinu  dana  kasnije  objavljuje  u  Veneciji  religioznu  poemu  Suze  sina  razmetnoga,  u  kojoj  je  na  književnoumjetnički  način  progovorio  o  problemu  ljudskog  grijeha  i  Božjeg  opraštanja.  Iako  je  građa  uzeta  iz  jedne  parabole  u  Svetom  pismu,  iz  religiozne  priče  o  izgubljenom  sinu,  po  obliku,  izrazu  i  pouci  sadrži  Gundulićev  samostalan  barokni  izričaj.  U    Gundulićevoj  poemi  sadržana  je  poruka  Dubrovačkoj  mladosti,  da  tko  troši  i  baca  osobna  i  porodična  dobra,  oslabljuje  Republiku,  a  time  ugrožava  i  slobodu.

             Zatim  dolazi  Dubravka,  pastirska  igra  prikazana  prvi  put  1628. 

u  Dubrovniku. 

            Na  pisanje  Gundulićeva  najznaćajnijeg  djela  Osman,  potakli  su  značajni  povijesni  događaji - turski  poraz  kod  Hoćima  u  Poljskoj  1621.,  pobuna  u  Carigradu  i  nasilna  smrt  sultana  Osmana.

 

 

 

 

VRSTA: Pastoralnoj dramskoj vrsti, neobično raširenoj u doba renesanse i baroka, pripada Gundulićeva Dubravka, koja se - kako nam kažu arhivski podatci - prikazivala u Dubrovniku 1628 godine, pa možemo pretpostaviti da je nastala sredinom trećeg desetljeća 17 stoljeća.

 

MJESTO RADNJE: 

Radnja se odvija u Dubrovniku.

 

VRIJEME RADNJE:

Radnja  se  odvija  1628.  godine  na dan sv. Vlaha.

 

 

FABULA: Radnja drame odvija se u pastoralnoj Dubravi, u neko mitsko, pogansko vrijeme sreće i blagostanja, u vrijeme koje je po svojim obilježjima podsjeća na zlatni vijek čovječanstva. Od starine je običaj u Dubravi da se svake godine svetkuje sloboda, i tada se vjenčaju djevojka i momak za koje suci izreknu da su najljepši i najplemenitiji par. Dramski zaplet u Dubravki počinje kada u trenutku kada vjenčanje i očekivani sretan rasplet radnje sprečava bogati a ružni grdan tako da podmiti suce te oni odrede da se Dubravka kao najljepša ima vjenčati s tobože najljepšim Grdanom. I kada je već sve spremno za to neprilično vjenčanje u hramu boga Lera, boga ljubavi, sam bog Lero sprječava vjenčanje čudesnim znamenjem, pa se Dubravka ipak vjenča s Miljenkom, koji je najbolji i najčestitiji momak, a Dubravka i on vole se već odavna. Narod slavi njihovo vjenčanje, a ujedno i svetkovinu slobode, te svi božici slobode na oltar pridonose darove i pjevaju himnu slobodi.

 

ALEGORIJSKO ZNACENJE: Mitološko - pastoralni sadržaj Gundulićeva drame ima alegorijsko značenje. Mjesto radnje, Dubrava, prema  povjesničarima književnosti, označava sam grad Dubrovnik, pastirica Dubravka simbol je dubrovačke slobode i vlasti, a njome se ženi Miljenko, alegorijsko obličje dubrovačkog plemstva. Grdan simbolizira obogaćeni sloj dubrovačkih građana koji se žele domoći dubrovačke vlasti ženidbom s plemkinjama. U glavnu dramsku radnju upleteni su i mnogi drugi sporedni motivi i sporedne fabularne linije, koji potpomažu osnovnu alegorijsku namisao djela, na primjer motiv o ribaru koji dolazi iz Dalmacije i hvali slobodu Dubrave, Dubrovnika,, ili pak neke komične u smiješne fabule što imaju moralno - etičku funkciju u djelu.

 

LIKOVI: U Gundulićevoj pastirskoj igri osim likova pastira, ribara iz Dalmacije, svećenika, pojavljuje se i starac Ljubodrag, koji se tuži na mnoge nove običaje, kao što su neradinost i nemar za opće dobro, podmitljivost i pohlepa; u radnju su upleteni i mnogi prizori sa satirima i satiricama - Divjakom, Vukom, Zagorkom i Pelinkom - koji simboliziraju određene poroke i mane: sklonost prema raskoši, nenaravno ličenje, skupocjeno oblačenje i raskalašenost. Društvene mane Gundulić prikazuje s komične i smiješne strane, preplećući dosjetljive šale i lakrdije s veselim humorom i duhovitostima, poučavajući na opušten i veseo način.

 

STIH I KOMPOZICIJA: Dubravka je napisana u različitim stihovima i u različitim strofama. Najveći dio Dubravke je pisan u dvostruko rimovanim dvanaestercima ili pak osmercima. Dvostruko rimovani dvanaesterac, kojim započinje i Dubravka, cenzura dijeli na dva šestaračka polustiha s rimom. Taj je stih najrasprostranjeniji stih hrvatske poezije 16 st. ima mnogo teorija o porijeklu toga stiha. Prema najnovijoj, on je hrvatska varijanta mletačko – staro francuskog dvanaesterca. Dvostruko rimovani dvanaesterci ne povezuju se u strofe, ali su po dva stiha povezana ne samo rimama nego često i semantički.

 

SOCIJALNI PROBLEMI U TADAŠNJEM DUBROVNIKU, FUNKCIJA DJELA; KARAKTERIZACIJA: Priča o Miljenku i Dubravki, zaplet radnje s ružnim Grdanom i sretan rasplet vjenčanjem s Miljenkom govore o nekim u Gundulićevo doba ne baš rijetkim socijalnim problemima Dubrovačke Republike. Povjesničari književnosti slažu se u mišljenju da je pričom u Dubravki i Miljenku, s jedne, i Grdanu, s druge strane, Gundulić aludirao na nejednake ženidbe, protiveći se i kritizirajući ženidbe među različitim društvenim klasama. U Dubrovačkoj Republici od starine je bio zakon da se plemići mpgu ženiti samo među sobom. Pojava Grdana u drami očito aludira na neke pokušaje kršenja tog starog zakona, problematizira ženidbu među različitim društvenim slojevima i prikazuje takvu vezu kao neprirodnu i protivnu Božijim zakonima od starine. Društveni problem Gundulić nije prikazao kao socijalni sukob, nego ga je preveo na moralno - etičku razinu: Grdan je podmitio sudce, on je zao i ružan, a Miljenko je dobar, iskren i pošten. Ljubav Miljenka i Dubravke odobravaju sami bogovi, osobito bog Lero. No nije problem Dubravke samo problem nejednakih ženidbi: u težnji Grdana za Dubravkom može se odčitati i želja dubrovačkog puka za sudjelovanjem u vlasti, što Gundulić smatra suprotno Božjim zakonima.

Prekidajuči priču o zaprekama na putu sretnoj ljubavi Miljenka i Dubravke, Gundulić slijedi strukturu onodobne pastirske igre, udomačene u Italiji i neobično obljubljene u koje je odjekivalo zaljubljenim pastirima i pastiricama. No strukturu ljubavnog zapleta pastirske igre Gundullić je proširio fabulom čiji smisao i alegorijsko zmačenje jasno ističe misao o veličini i dostojanstvu Dubrovačke slobode, slobode u kojoj po pravednim božanskim zakonima sretno vladaju plemeniti, lijepi i dobri, a pokušaju obogaćenih, podmitljivih i ružnih da osvoje slobodu i vlastsuprotstavljaju se sami bogovi. Osim misli o mogućoj sreći u pripostu pastirskom svijetu, osim misli o pravoj ljubavi samo u svijetu daleko od civilizacije - a takve su misli utkane u svaki pastoralni žanr - Gundulićeva Dubravka nudi i koncept za sreću u civiliziranoj, slobodnoj državi - gradu, misao o sreći u takvoj političkoj tvorevini u kojoj, kao i u antičkom polisu - po Platonovim vizijama i idejama - vladaju istina, lijepota i dobrota i u kojem je sve već uređeno po zakonima božanske pravednosti. Gundulićeva Dubravka, naime, nije samo pastirski raj sretne ljubavi, ona je u strogoj političkoj hijerarhiji i etičkim vrijednostima podvrgnuta državno - politička tvorba. Gundulićeva Dubravka mjesto je na kojem vlada antički ideal harmonije ljepote, dobrote i istine, pobjeđujući zlo, ružno i laž, to je sretna Dubrava koja se osniva na platoničkim koncepcijama idealne države i utopističkim mislima renesansnih i postrenesansnih mislilaca. Izbor žanre za uobličavanje takvih misli - pastoralnog žanra - bio je idealan, a opčeprihvatljiv u stoljeću koje je brujalo ljubavnim izjavama pastira i pastirica u raznorodnim pastoralnim književnim djelima što ih je onodobna publika čitala isto onako rado kako se danas čitaju "ljubići". No postupkom alegorizavije mitološko - pastirskog svijeta drame Dubravka proširuje smisao fabule i na suvremeni politički svijet Dubrovnika te širi konvencijom određene granice pastirskog žanra. Istodobno, po svojim idealno zamišljenim političkim vizijama sretnog grada - države, Dubravka je i svojevrsna utopija - djelo je hvalospjev idealnom i idealiziranom društvenom uređenju, hvalospjev najboljoj od svih mogučih država u kojoj vjadaju božanska načela pravednosti, istinitosti, ljepote i dobrote. Oblačeći pastoralnu fabulu, smještenu u bezvremenski, mitski svijet vječnne ljubavi i slobode, u alegorijski veo, Gundulić je svoje djelo postavio u konkretno vrijeme i prostor i dao mu moralno - etičko i političko znanje.

Strukturu Dubravke obilježava isprepletanje svih triju književnih rodova. Rod dramskog iskazuje se u podjeli na činove i skazanja - Dubravka ima tri čina, a svaki je čin podjeljen na skazanja - kao i u dramskim licima, sceničnosti, koru i dijaloškoj formi s upotrebom različitih vrsta stiha: od peterca preko osmerca do dvanaesterca. Epski elementi Dubravke očituju se u oblikovanju fabule: radnja se u djelu češće prepričava nego što se prikazuje, pa se ključna scena raspleta - ona kad se Lero pobuni protiv grdana - uopće ne pokazuje na sceni, nego je prepričava jedan lik drame. I sama je fabula - mitska priča iz zlatnog vremena - epska po svojim elementima. U opjevavanju ljubavi, ljepote, sreće i blagostanja otkriva se Dubravka i kao izraazito lirsko djelo. Osobito je lirsko prisutno u himničkim djelovima teksta u kojima se glorificira sloboda, ili pak u onim djelovima koji oblikuju vremensko - prostorne komponente djela. Tako se odmah na početku otkriva naglašeno lirska intonacija cijelog djela:

 

 

Objavi, Danice, jasni zrak objavi,

Čuj tihe vjetrice u ovoj Dubravi;

Pršat su počeli po listju zelenu

Zovući dan bijeli i zoru rumenu.

O zvijezdo, najdraži od neba uresu,

Ukaži se, ukaži! Raskoše tve gdje su?

Žuđena Danice, objavi se, objavi!

I zvijeri i ptice, svaki te glas slavi;

Sve te oči gledaju i srca tva hlipe

Da nas svijeh obsjaju svjetlosti tve lipe,

Da nam prije svane dan, blagi dan svečani,

I žuđen i čekan u ovoj svoj strani.

 

 

 

 

 

 

Isto tako u Dubravci se prepleću različiti tonovi: češće oni uzvišeni, himnički, ali mnogo je prizora, osobito onih s satirima i satiricama, u kojima se komično miješa sa smiješnim, lakrdijsko sa šaljivim, duhovito s parodičkim. Takva je, na primjer, scena - monolog satira Divjaka preodjevena u haljinu vile:

 

 


Tko je taj ko sad rijet neće

Cjeć uresa draga i mila

Da ja satir nijesam veće

Neg najljpša do svijeh vila.

 

Dubje se ovo, ptice i zvjeri

Mom ljepotom snebdivaju,

I gorani i pastijeri

I slijede me i gledaju.

 

Od kladijeh bistrijeh predam

Cić naprava ke me rese,

Da, ako se gdi ogledam

Ma slika me ne zanese.

 

Pristavio sam tuđe kose

I opeo u cklo prame

I obuko ruho na me

Ko najljepše vile nose.

Put snježana neka je meni,

Vas se izmazah klakom bijelim,

A da se obraz moj rumeni,

Namazah se murvam zrelim.

 

Za ucrljenit usne moje

Kriješam sam ih oblijepio,

I haljinom svijetlom što je

Kože u meni sve sam skrio.

 

Samo branduse i prhala

Niz čelo injem vilam vise,

A uz glavu s čela ozdala

Roščići se moji vise.

 

Nu pod kose ako mnozi

Lasno roge skriti umiju,

Zašto i ovi moji rozi

Kosami se ne pokriju?


 

 

Osim prepletanja svih triju književnih rodova i različitih tonova, od onih komičnih i niskih do uzvišenih i sublimnih, antitetičnost je temeljno načelo strukturiranja pastoralnog svijeta u Dubravki: pastirima i pastiricama suprotstavljeni su satiri i satirice, ljepoti je suprotstavljena ružnoći, božanskoj pravdi i pravednosti korupcija i pokvareni ljudski običaji. Zlatna stara vremena suprotstavljena su novom vremenu, punome poroka i mana, slobodi Dubrave suprotstavljeno je ropstvo Dalmacije. Razrješenjem dramskog sukoba, pobjedom božanskih zakona i sretnim vjenčanjem Dubravke i Miljenka svi se sukobi razrješuju, i pastoralu zatvara sretan, harmoničan kraj u kojemu se svi sukobi pomiruju. Slika je izvedena dosljedno u svim slojevima i na svim razinama teksta: Dubravka je tipičan primjer baroknog oblikovanja teksta i estetizacije prikazanog svijeta. Dubravkom je Gundulić proširio konvencije pastoralnog žanra i slici idealnog svijeta pridao karakteristike svoje vizije društveno - političkog i moralno - etičkog ustrojstva Dubrovačke Republike. No za razliku od Držića, koji je svijet pastoralne idile doveo u sukob s realnošću seljačkog svijeta, Gundulićev je pastoralni svijet u svojoj dvostrukosti, u svojoj doslovnosti, s jedne, i alegoričnosti, s druge strane, harmoničan: sukobi su kratkotrajni i brzo prevladavani. Po tome je Dubravka kao Književno djelo i filozofija morala i idealna vizija društva, a njen tvorac učitelj vrline i društvene pravednosti. Tako je Gundulić u Dubravci počeo razmišljati o velikoj, novoj temi: o onoj temi koja je dominanta tema njegova velikog epa Osmana - počeo je razmišljati o čovjeku i povijesti, o smislu ljudske egzistencije u povijesnom svijetu.

 

Dubrovnik u Gundulićevo doba

 

 

            17 st. Dubrovnik slabi , zbog gubitka monopola nad trgovinom između Istoka i Zapada,  jer se javljaju se novi konkurenti: Francuzi, Židovi, Mlečani …koji sve više i više istiskuju Dubrovnik sa svjetske scene. Sredozemljem je sve opasnije ploviti zbog gusara , a zbog čestih ratova sa Turcima opasnom je postala i trgovina kopnom. Svjetski se trgovački putovi pomiču sa Sredozemlja na Atlanski ocean, javljaju se nove pomorske sile. Građanstvo, relativno     mladi  sloj društva, koje nije imalo nikakvih ograničenja, te se bavilo  trgovinom, manufakturom i drugim unosnim poslovima, sve  se  je više bogatilo i težilo prema vlasti.Kako su u Dubrovniku vladali plemići,  građanstvo je težilo da postane plemstvo i da ima udjela u vlasti.Plemkinje se zbog strogih, konzervativnih normi nisu mogle udavati za građane ,  ma koliko da je iznosilo njihovo bogastvo.Protiv građanstva , koje je svojim novcem kupovalo plemičke titule, oštro je istupio Gunduliuć blateći ih i  iznoseći svoja mišljenja u Dubravci i Osmanu.

 

OĆENITO O BAROKU:

 

 

Barok je stil u graditeljstvu, slikarstvu, kiparstvu, glazbi i književnosti. Kao stilsko razdoblje trajao je od kraja 16. do sredine 18. st. Izrazito je suprostavljen renesansi .Ponajprije se javio u Španjolskoj, kao pjesnički smjer kulteranizam. Stilsko mu je obilježje :krasnoriječivost, patetičnost, neusklđđenost sadržaja i izrata. Stil je u baroku figuralan, a najčešće su figure metafora, poredba, antiteza itd.

 

 

                              

 

MOJE MIŠLJENJE O DJELU:

Djelo mi svidjelo jer govori o tome kako neki ljudi mogu biti podmukli te će sve napraviti samo da dođu do svoga cilja koji su si zamislili. Na žalost toga danas ima puno više nego tada. Isto tako danas kao što se u ovom djelu opisuje novac i dalje znači sve te si bez novca nitko i ništa. Začuđujuće je koliko pravilo koje je prije vrijedilo u Dubrovniku da se ne smiju vjenčati ljudi iz građanstva podsjeća na kaste u Indiji. Premda je ovo nešto ublažena vrezija kasti ipak vrijede slična pravila za različite staleže. I dan danas novac vlada svijetom, te što je čovjek bogatiji to je moćniji.

Imate pitanje? Postavite ga ovdje! Postavite pitanje
Komentari (19)


riba kaže:

29.09.2009
Glasovi: +3

smješnica kaže:

0
...
smiješno moje mišljenje o djelu smilies/smiley.gif to je za djecu ili što?
 
02.10.2009
Glasovi: -1
..., Lowly rated comment [Prikaži]

ja kaže:

29.01.2010
Glasovi: +3

gost kaže:

0
...
Djelo mi se veoma svi?a! smilies/smiley.gif
 
20.02.2011
Glasovi: +1

gost kaže:

12.12.2011
Glasovi: -1

gost kaže:

0
sokolica
Ovo dijelo je jako dobro ali neshvatljivo.Mislim da se jedno pijevanje mora procitati vise puta da bi nesto razumjeli...ali je super..smilies/smiley.gif
 
23.02.2012
Glasovi: +3

gost kaže:

0
...
Djelo mi se svidilo jer govori o Dubravi smilies/cheesy.gif
 
03.04.2012
Glasovi: -1

gost kaže:

0
jaaaaa
smilies/smiley.gifsmilies/wink.gifsmilies/cheesy.gifsmilies/grin.gifsmilies/angry.gifsmilies/sad.gifsmilies/shocked.gifsmilies/cool.gifsmilies/tongue.gifsmilies/kiss.gifsmilies/cry.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gifsmilies/grin.gif
Djelo je superr stvarno superr smilies/smiley.gifsmilies/smiley.gifsmilies/smiley.gifsmilies/smiley.gifsmilies/smiley.gifsmilies/smiley.gifsmilies/smiley.gif
 
23.09.2012
Glasovi: +1

gost kaže:

0
...
Ja sam pro?itao djelo ali sam doznao sta se radi u njemu tek kad sam procitao opsirni sadrzaj na internetu.Smatram da ovo starno nije za srednju skolu ...
smilies/cry.gif
 
18.12.2012
Glasovi: +26

gost kaže:

0
Glupo djelo
knjiga je pre jadna kao i sve što ima veze s hrvatskom književnoš?u smilies/grin.gif
Glupoooooooooooooooosmilies/angry.gifsmilies/angry.gifsmilies/angry.gifsmilies/angry.gifsmilies/angry.gifsmilies/angry.gif
 
03.04.2013
Glasovi: +3

gost kaže:

0
...
to što se ti ne razumiješ u hrvatsku književnost to je tvoj problem. Naši su pisci kroz razna djela Europi pokušali ukazati na mnoge probleme kroz hrvatsku povijest svojim djelima ovisno o razdoblju u kojem su se nalazili. Bili to problemi vezani uz Turke, Mle?ane, Austro-Ugarsku nije bitno. Djela se gotovo nikada ne promatraju u doslovnom smislu uvijek imaju neko alegorijsko zna?enje. Da malo bolje upoznaš hrvatsku povijest uz hrvatski književnost shvatio bi da je ona bila vrlo cijenjena i razvijena. smilies/wink.gif
 
11.04.2013
Glasovi: +8

gost kaže:

0
?
a koja je tema djela??
 
05.02.2014
Glasovi: +1

gost kaže:

12.02.2014
Glasovi: +5

gost kaže:

20.01.2015
Glasovi: +0

gost kaže:

20.01.2015
Glasovi: +0

gost kaže:

0
...
Tema je slavljenje slobode i vjencanje najljepseg pastira i pastirice tj miljenka i dubravke
 
25.03.2015
Glasovi: +1

gost kaže:

0
...
Što se ti?e Dubravke i svih staro-hrvatskih djela u našoj povijesti mislim da im nije mjesto u srednjim školama. Polazim od sebe neka djela sam pro?itao, a neka nisam, nego sam išao po netu i tražio kratke sadržaje... Znam da trebamo biti ponosni na našu književnu povijest i sve što dolazi sa tim ali mislim da je ne primjerena za sš. smilies/smiley.gifsmilies/smiley.gifsmilies/smiley.gif
 
05.03.2017
Glasovi: +2

gost kaže:

06.02.2019
Glasovi: -2

Napišite komentar

busy
 

Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta

Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.

Imate objavljen oglas, istaknite ga:

  1. prijavite se na stranicu
  2. na oglasu kliknete na "Istaknite svoj oglas"
  3. sljedite jednostavne upute

Detaljniji opis i cjenik

classroom

Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa

Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.

Detaljnije

Predajte novi oglas Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta

Novo! Imate pitanje? Postavite ga ovdje! Postavite pitanje Instruktori, odgovarajte na pitanja, jer su odgovori i komentari povezani sa Vašim oglasom
Trenutno aktivnih Gostiju: 108