Stvaralački portret
pisca i životopis:
Milutin Cihlar Nehajev rođen je
1880. godine u Senju, u doseljeničkoj češkoj obitelji. Njegov otac kao učitelj,
došao je u Kraljevicu i oženio se Ludmilom Polić iz ugledne kraljevičke
obitelji. Gimnaziju je pohađao u Kraljevici i Zagrebu, a studij kemije završio
u Beču, gdje je stekao doktorat znanosti. Bio je gimnazijski profesor u Zadru.
U Zagrebu radi kao novinar i književnik. Godine 1926. Izabran je za
predsjednika Društva hrva
tskih književnika.
Umro je u Zagrebu 7. travnja 1931. godine.
On je svestrani
stvaralac: novelist, romanopisac, dramatičar, književnik i kazališni kritičar,
prevoditelj, publicist, svestrano obrazovan
intelektualac
(poznavatelj likovne i glazbene
umjetnosti, poznavatelj prirodnih znanosti). U trideset godina književnog rada
stvorio je pozamašan broj djela (novela, dva romana, drame, kritike i veliki
broj članaka). Zanimao se i za hrvatsku političku prošlost. Nehajev pripada čelnicima
hrvatske moderne, osobito svojim esejističko-kritičkim tekstovima i romanom Bijeg.
To je jedan od prvih romana u Hrvatskoj književnosti u kojemu dolazi do
značajne defabularizacije, pri čemu se pisac poslužio modernom tehnikom
pisanja, pokušajem zatvaranja interesnog kruga na bitne probleme čovjeka. Pri
tome sve drugo ostaje u drugom planu, a posebno nacionalna i socijalna
motivacija.
Tema: Bijeg od
svakodnevnog života i odluka o smrti.
Problematika koja se
obrađuje:
Opis prilika i
života ljudi koji se oblikuju u neposrednom odnosu prema društvenim zbivanjima.
Retrospekcija
događaja glavnog lika iz dana školovanja.
Opis unutrašnjeg
života glavnog lika koji je bio bujan i raznolik, bez silnih događaja sa
mladenačkim dobom jakih kriza koje su udarile biljeg njegovom kasnijem
naziranju na svijet.
Rađanje sumnje da je
književnost vrlo malo vrijedna prema vrijednosti života.
Opis Nietzsche sa
svojom anarhističkom mišlju o ubijanju samoga sebe (nadčovjek sam sebe žrtvuje,
odričući se čovještva).
Opis nastupa
inferiornosti prema životu koja se dade izvrsno složiti u «apsolutno istinite»
ideje.
Pribjegavanje
alkoholu kao jedinome rješenju iz nastale situacije, jer on opija, omamljuje i
savladava sve, trza iz ružne sadašnjosti.
Smiješna istina o
potiskivanim frazama o materijalnosti duševnih funkcija.
Sjećanje na
posljedica duševne klonulosti, nemoći živaca nakon jedne krize.
Napola rezignirani
čovjek prisjeća se svoje ljubavi i zbivanja, koji su se isprepletali sa
dojmovima sadašnjeg osamljenog, dosadnog, besmislenog njegovog života i
beznadni položaj u kojem je sada.
Prevladava moderna
pripovjedačka tehnika (autoanaliza).
Psihološka
razmatranja i priželjkivanje kraja života i smrti.
Struktura djela:
Roman kao pripovjedačko sredstvo, kojim se lik predstavlja u prvome licu i
služi se pismom i dnevnikom u oblikovanju romana. Roman našeg vijeka,
psihološki, realistički, socijalni sa mnogo ustaljenog oblika i nove književne
forme – defabulativni roman.
Književna vrsta:
Roman.
Inspiracija iz
sličnog djela: U svojim djelima se osjeća utjecaj Turgenjeva i njegovo
opisivanje filozofije utučenih ljudi u malograđanskom životu, sa vječno istim
brigama i nikakvim nadama, te praznim razgovorima o idealima i neizvjesnoj
budućnosti. Netko za sve životne probleme pronalazi svoje gotove formule, no
jedino je istina da se život ne da strpati u formule. Nadahnjivale su ga pjesme
Nordsee od Heina u hrvatskom prijevodu, te Homerova djela. Veoma su mu se
dojmila djela Tolstoja čiju je formu pisanja i on koristio.
Mjesto i vrijeme
radnje: U Trstu krajem siječnja 1909. godine.
Likovi:
Đuro Andrijašević je
mladi daroviti intelektualac koji studira u Beču da postane doktor. Njegov lik
odražava raspoloženje jednog dijela mlade generacije koja se, mnogostruko
obrazovana i puna snova, nije mogla potpuno snaći u konkretnim društvenim
prilikama, već je naginjala skepsi i depresiji. Kroz njegov lik se izražava
tragični nemir modernog čovjeka. Propast talentiranog čovjeka nije izazvan
uskim prilikama provincijskog mjestanca u kojem živi, već je samo tragičan
finale uslijedio nešto brže. On u svojoj
duši nosi klicu sloma svojom jako razvijenom prevlašću misli i
konstantne autoanalize. Ne predstavlja prosječnu ličnost, zamišljen je kao izraz
tragičnih nemira modernog čovjeka, nervoznog, tjeskobnog i umornog, koji je ovu
baštinu primio u nasljeđe, pa nije imao dovoljno snage, ni bioloških uvjeta, da
aktivnošću ispuni život.
Bartol Andrijašević
je Đurin otac i pomorski kapetan koji je plovio godinama po morima i na kraju
je dobio službu lučkog kapetana u Kraljevici.
Toma njegov stric
(bivši trgovac drvima iz Like) koji je bio bez obitelji i zavolio je Đuru kao
svoje dijete i pomagao mu u školovanju koliko je mogao.
Teta Klara je
ukazivala da će od Đure postati veličina i da se od majčine strane sva obitelj
sastojala od duševno silno razvijenih ljudi, koji su više ili manje pustolovno
završili život. Rekla je da će od dječaka biti ili nešto ili ništa.
Zora Marakova bila
je kći doseljenog Čeha, ravnatelja tvornice u D. Stasita i koštunjava djevojka
s licem opaljenim od sunca i zvonkim smijehom. Nije bila baš lijepa, ali je
sasvim suvereno istupala u društvu i svojim otvorenim načinom općenja začarala
svoju okolinu. Odijevala se sa mnogo ukusa i uvijek bila spremna na svaki pothvat
ako je s tim bilo spojeno nešto novo i osobito.
Vera Hrabarova je
djevojka i dobre obitelji koju su preporučali Đuri, darovita, završila
gimnaziju, naučila govoriti tri strana jezika, svirala glasovir, a u društvu
znala besprijekorno voditi konverzaciju. Bila je visoka, suha djevojka sa
zlatnom kosom i mirnim zelenim očima.
Tošo njegov najbolji
prijatelj, koji ga je uvijek razumio u teškoćama.
Jagan novi znanac,
bio je nabit, nizak, debeo, kratko podrezane kose i plav, oštar brk činili su
crvenu, dosta ćelavu glavu karakterističnom. Bijele, vodene oči i podbuhli
obrazi govorili su da se ne bavi puno ozbiljnim poslovima, nego veći dio svog
vremena provodi u krčmi. Tu je bilo njegovo carstvo. Po ulici se vukao tromo,
pospano, gotovo plašljivo, kao da se stidi svog odrpanog odijela. A u krčmi,
što je bila prostija, jače ga je dojmila. Bio je uman čovjek, nego što se na
prvi pogled moglo zaključiti. Sa pregršt duhovitih paradoksa znao je braniti
svoje mišljenje oštrom poraznom dijalektikom. Bio je kruta pijanica i navikao
na neuredan život. Jeo je vrlo malo i to najprostija jela, a odijevao se više
nego siromašno. Za prijatelja dao bi sve, pod uvjetom da se taj slaže s
njegovim običajima kada se nazdravljalo.
Kratka bilješka o
djelu:
Roman o mladom darovitom
intelektualcu Đuri Andrijaševiću, koji piše pismo prijatelju Toši i u tom
oproštajnom pismu sažima temeljne odrednice njegova života i koji se u sudaru
sa životnom zbiljom slama, predaje se piću i završava samoubojstvom.
Sadržaj:
Mladi daroviti intelektualac
Đuro Andrijašević je iz mjesta studiranja putovao kući, pa se tako prisjećao
prohujalih godina i zbivanja. Toliko se naputovao u svom životu da je imao neku
odvratnost protiv svakog putovanja. Prisjećao se mirnih dana i đačkih običaja
kada se kretao između mjesta stanovanja, sveučilišnih zgrada i kavane. Bilo mu
je lijepo studirati u Beču i kada bi zapao u tromost, ne brinući se ni na što i
ne odgovarajući na materina pisma, sam sebi je govorio da treba svršiti
studiranje za doktora i vratiti se u svoj rodni kraj. U Beču se govorilo da je
svaki đak doktor za gazdaricu i kelnere, a kada zbilja dobije doktorat svi ga
promaknu u profesora. Svaki puta kada bi trebao dalje putovati upravo je bio
bolesno nervozan zbog dolaska u neku nesigurnu i strašnu neizmjernost, o
beskućništvu i vječnom nespokoju. Prisjetio se kako su ga posljednji puta
ispraćali Hrabarovi na put u Beč. Dok je čekao da vlak krene, njega je svaka
minuta tako uzrujavala, da je bio prema svojoj zaručnici Veri upravo
nepristojno hladan, što mu je ona u pismu prigovorila. Đuro je odgovorio i
mučio se da joj objasni to svoje nesretno raspoloženje, ali ni sam nije mogao
da nađe pravih riječi. Njemu se pričinjalo da u svakom odlaženju ima nešto
užasno i tajnovito, kao da iza njega ostaje komad života koji nikada neće moći
dostići. Hvata ga strah da će u onom drugom svijetu naći nešto nepoznato i novo
na što se neće moći priviknuti. To je možda još iz djetinjstva, kada je svoga
oca slabo viđao, koji je na kratko dolazio kući i uvijek neprestano odlazio,
jer je tako zahtijevala služba pomorskog kapetana. Nakon dvadeset i pet godina
potucanja po morima kapetan Bartol Andrijašević je dobio službu lučkog kapetana
u Kraljevici, gdje je dosta nespretno obavljao službene formalnosti. Čim je sin
dorastao do pučke škole dao mu je ispisivati liste o svjetionicima i barkama.
Kada je otac umro, mati se preselila u Rijeku gdje je iznajmljivala sobe
đacima. Dalje je u pismu nanizao nekoliko isprika koje je Vera rado primila, no
gospođa Nina Hrabarova nije još dugo vremena mogla da razumije Andrijaševićevo
ponašanje.
Putujući dalje bio
je svjestan da ne radi lijepo što putuje u Slavoniju k prijatelju, a ne ide u
Zagreb, gdje su sigurno računali da će kao doktor doći i službeno zaprositi
Veru. Uistinu je da će oni pomisliti da on bježi od njih, a osobito stara će
imati pravo. Bojao se da još nije spreman za taj trenutak, jer bi ga stara
zapitala za zaruke. On je mislio dalje nastaviti nauke i prijaviti profesorski
ispit, da nije umro taj nevoljeni stric Toma i ostavio zaduženu kuću, a svi su
mislili da će iza njega ostati imetak. Andriješević je sve svoje misli
izražavao riječima, tako je i sada misli gotovo glasno završio razgovor sa
samim sobom. U dnu duše je znao da to nije rješenje, da sa Verom samo odgađa stvar
i da o tome ovisi njena sreća. Prisjetio se da je u trećoj godini sveučilišta
upoznao Veru i zaljubio se. Ona ljubav priznaje majci, dobiva dozvolu
dopisivanja, inače pred ljudima sve mora ostati tajno. Predočio si je kao
rješenje da mu Hrabarovi vrate obavezu i udaju Veru za nekoga drugoga. Uzalud
je tu zadnju misao pokušavao otjerati. Ako bi se uzeli morao bi imati
zaposlenje i nekakvu plaću i da li bi im ona bila dovoljna za život, jer
profesorske plaće su male. Sve je to lijepo rekao svojoj budućoj punici, no ona
je i dalje bila jako nepovjerljiva. Bilo bi najbolje sve prepustiti vremenu,
kada bi se ticalo samo njega. Prisjetio se kako su profesori u gimnaziji
potvrdili da takvog talenta kakav je on nije bilo za njihovog vremena u školi.
Još jače se raširilo to uvjerenje kada su u omladinskim listovima počeli
izlaziti neki Đurini književni pokušaji i pokazivao se kao sigurna buduća
veličina. U Vijencu je izašao njegov prvi veći rad i svi su se čudili formalnoj
savršenosti koju je imao taj početnik. Opčinila ga je želja za slavom i prvi
književnički uspjesi dali su njegovom mišljenju novi pravac.
Praznike nakon
sjajno položene mature proveo je u Kraljevici u kući strica Tome, koji je preko
ljeta iznajmljivao sobe kupališnim gostima. Tamo je upoznao gospođicu Zoru
Marakovu i njenog brata Marka. Mladići ubrzo postadoše vjerni drugovi na
izletima i zabavama. Njihovim izletima se pridružila gospođica Zora i poslije
par susreta Đuro je osjetio da njena blizina na njega djeluje neobično. Njegov
pojam o ženi kretao se između dva kontrasta. Jedno je bila umilna djevojčica,
vrijedna ljubavi, a drugo kao majka, požrtvovna i brižna. Nije bila baš lijepa,
ali je sasvim suvereno istupala u društvu i svojim otvorenim načinom općenja
začarala svoju okolinu. Odijevala se sa mnogo ukusa i uvijek bila spremna na
svaki pothvat ako je s tim bilo spojeno nešto novo i osobito. Đuro je iz
početka osjećao neku antipatiju prema njoj i nije mu se sviđalo što ona tako
muškarački govori i radi. Instinktivno je osjećao da mu se ona ne uklapa niti u
jedan njegov razred koji si je on stvorio u svojoj fantaziji. Zorina iskrenost
razbila je brzo nepouzdanje i plahost i sve su se više družili. Đuro je Zori
čitao pjesme i druga književna djela i nakon raspredanja sve se svršilo u
ljubavi. Kao san bijaše ta ljubav. Đuro je pratio Zoru do usamljenih morskih
rtova, gdje su mogli nesmetano usisavati sav čar naglo rođene ljubavi.
Nakon par dana su
otišli Zora i njen brat i Đuro je osjetio grižnju savjesti na tu ljubav i
propatio je do trenutka kada je trebao krenuti u Beč da se upiše na
sveučilište. Osjećao se slabo da razmišlja o tome kako je postupio prema njoj i
pokušao se izjadati u pjesmi u kojoj je htio opisati svoju slabost i tako je
prvi puta osjetio da nema vjere u pisanu riječ. Prvi puta rodila se u njemu
sumnja da je književnost vrlo malo vrijedna prema vrijednosti života. Napisao
joj je pismo proklinjući je i u isti mah strašno i samilosno žaleći. U
velegradu se Andrijašević preobrazio u drugog čovjeka i nakon prve navale boli
radi jadnog završetka ove druge ljubavi dođe pokajanje. Čekao je danima neće li
od Zore doći nekakav odgovor i tako se njihov roman nije nikako mogao završiti.
Osjećao se vezanim za tu djevojku i nije znao kako da popravi što je skrivio
pismom, poslanim u omaglici prvog razočaranja. Mislio je da se njena ljubav
pretvorila u prezir, da ga ona drži kukavicom, slabićem, koji je uzmakao kada
je došao čas ozbiljnih obaveza.
Izmučivši živce,
izgubio je interes za nauku i stane tražiti načine da sam sebe ponizi još gore,
misleći da više nije vrijedan života. Osjećao se i sam star, propao, nesposoban
za bilo kakvu odluku, ranjen u duši i tijelu, kretao se u najgorim đačkim
društvima i došao na glas pokvarenog čovjeka. Nije se javljao kući bojeći se da
su i do njih doprli glasovi o njegovom životu. Ružna su bila ta vremena i došle
su materijalne brige, neplaćeni računi, dugovi. Uloga očajnika postala mu je
drugom naravi i stane se opijati iz noći u noć, da svoj nemir utopi u alkoholu.
Izbjegavao je susret sa poznatim ljudima, da ne bi oni vidjeli kako je duboko i
zauvijek propao.
Ipak je otišao kući
i majka i stric Toma su očekivali da će im objasniti u što je protratio dvije
godine boravka u Beču. Napisao je pismo drugu Toši iz gimnazije da ga ovaj pod
bilo kojim izgovorom pozove u goste.
Otišao je kod
prijatelja Toše i nakon nekog vremena se okanio svojih loših navika. Postepeno
se oslobodio jadi i povjerio se prijatelju što ga je mučilo. On mu je rekao da
je proživio normalno razočaranje u prvoj ljubavi i da je loše što je zapustio
svoj književnički rad. Đuro je poslušao savjet i treću godinu studija upisao u
Zagrebu. Počeo je objavljivati u novinama kritike i novele. Upisao se u
glazbenu školu na nagovor gazdarice kod koje je stanovao, udovice majora R. Bio
je uveden u kuću višeg činovnika Hrabara, bolje rečeno u kuću njegove žene. Kod
prvih susreta nije mogao da prodre u Verinu dušu. Novi osjećaj ga je odveo
dalje od očajanja zbog prijeloma sa Zorom, koji mu je postao daleka uspomena.
Vera je bila lijepa pristala djevojka i njen izgled je pristajao uz sliku
djevičanstva i netaknutosti koju bijaše zamislio. Sve snažnije je primjećivao
da mu se Verina duša približava. Nevidljiva veza između njih dvoje sve se više
stezala i Đurino uspavano srce stalo se buditi, kucati sve jače i hrliti njoj u
susret. Ipak je Đuro uvjeravao sebe da je odviše star i grešan za tu novu,
veliku ljubav i da se ne može izbrisati prošlost koja ga čini bezvrijednim pred
Verinim zahtjevima. Povukao se u sobu i par dana si je ponavljao isu frazu:
«Što se ti pokvareni, izmoždeni čovječe usuđuješ kao zločinac ulaziti u njen
svijet! Tko ti daje pravo da djevici mutiš spokojnost duše?» Napisao je i
objavio pjesmu u čijim stihovima je ispričao cijelu svoju ispovijest i plašio
se pri pomisli da će Vera razumjeti njegovu pjesmu. Otišao je u svoj stan da je
više ne vidi i napisao joj pismo, kako je ovo sve ludost i zločin što radi.
Opisao je svoju ljubav prema njoj i svoj strah radi te ljubavi, te da je njegov
život sagrađena na ogromnom razočaranju. Stiglo je pismo na brzinu napisano:
«Ako vjerujete u me da mogu biti tješiteljica Vaših boli, ja sam spremna. »
Tako je Đuro
otputovao prijatelju Toši i u prilikama odmora pisao dnevnik događanja.
Slučajno je u novinama pročitao o imenovanjima i premještajima da je Zora
Marak, učiteljica više pučke škole premještena na višu djevojačku školu u V.
Tako je saznao gdje je završila Zora kao učiteljica, odgajajući djecu, s
vremenom stara djevojka sa praznim domom. Teško je pomislio, kako je proživjela
te godine. Da li ga je zaboravila i smirila se. Da li je zadržala uspomenu na
našu ljubav, a to sigurno jest jer se nije udala i mora da ju to muči. Ružno je
misliti na to, ali se ništa više ne da popraviti. Sjetio se kako je bio očajan
nakon događaja sa Zorom i bio mu je jasan Nietzsche sa svojom anarhističkom
mišlju o ubijanju samoga sebe (nadčovjek sam sebe žrtvuje, odričući se
čovještva), a kod Shopenhauera ga je smetao njegov smisao za umjetnost, jer je
gledao sve crno i nemilo. Tošo mu je rekao kako ga otac želi nagovoriti da se
oženi za Diklićevu kćer, jer bi se onda dva susjedna imanja složila u jednu
cjelinu. No on se zaljubio u njegovu Anku, koja nije ocu u računici. Tošo je
učitelj sa stalnom plaćom i živi u obiteljskom životu sa Ankom. Kako malo treba
da se ostvari ta sreća, ako se ima hrabrosti.
Došlo je pismo kojim
Đuru pozivaju Hrabarovi da dođe. No gospođa Hrabar zna da Đuro treba položiti
profesorski ispit, a za prijavu nema novaca. Tako će proteći godine, a Vera će
biti u dvadeset osmoj i nema više čekanja za njenu udaju. Smislili su da
razvrgnu zaruke i da ju udaju za nekoga drugoga. Premda gospođa mama nije znala
da je Đuro upravo Veri za volju napustio pravni fakultet, u koji je bio upisan
već četiri semestra i pošao na filozofiju samo da brže završi. No razmišljali
su ako i završi studije treba se zaposliti. No imala je Vera i drugih prosaca,
koji su svi bili besprijekorno odjeveni, u društvu duhoviti, muzikalni. Svi su
muškarci živjeli u atmosferi odmjerene etiketnosti, govorili o kazalištu,
literaturi. Andrijašević nije bio čovjek iz toga svijeta, nije mnogo govorio i
ozbiljnije od ostalih je shvaćao svoje riječi. Kod Vere riječ «ljubav» joj nije
dolazila na um. Svoje osjećaje tumačila je kao simpatiju, a kako je bila puna
reminiscencija iz literarne povijesti o prijateljstvu duhovitih žena i
genijalnih muževa, njeno poznanstvo s Đurom, umnikom i književnikom, dobivalo
je za nju posebnu aureolu. Đurine pjesme, jasne i bolne ispovijesti ljubavi,
doimale su se kod nje kao prava oluja. Nina je zadovoljno gledala kako njena
kćerka pomalo dobiva navike gospođice koja više nije mlada. Mati je htjela
svoju kćer vidjeti kao sretnu mladu gospođu, udatu za muža koji joj može dati
bar ono na što je kod kuće naučena, no sve je više vidjela kako se udaljava od
te budućnosti. Gospođa Nina je odlučila da ne popusti i svoju kćer oslobodi od
upliva Andrijaševića. Majka se sjetila kako se obećala đaku iz škole, klonila
društva, a on nema nikakvih obaveza. Nije završio studij, pripovijedao je o
imetku od kojega nema ništa. Može reći da ga nije briga i onda će draga kćerka
ostati neopskrbljena i biti velika žalost roditeljima pod stare dane.
Andrijašević je
stigao u kuću Hrabarovih gdje mu je gospođa govorila da je njena kćer za udaju
a on nema osiguranu egzistenciju i dok ne završi ne smije se dopisivati s
Verom. Bilo mu je jako neugodno i postalo jasno da je u njihovoj kući suvišan,
te da ga tjeraju zbog njegove nesigurne budućnosti. Pomislio je da što prije
negdje pobjegne i preda se alkoholu kao jedinome rješenju iz nastale situacije,
jer on opija, omamljuje i savladava sve. Njemu ne odolijeva ništa, nisu
potrebne fantazije ni osjećaji, pretvara te u drugog čovjeka, trgne iz ružne
sadašnjosti. Sa užitkom alkohola raste i ironija. Sav rad proteklih godina mu
je bio besmislen, otopio je i piljio u dim od cigarete, gledajući sebe kao
uboga prosjaka koji je bio lud i nadao se milosti od dobrih ljudi. Spopao ga
bijes na samoga sebe, srdžba, očaj, lakovjernost, sulude snove.
Stigao mu je odgovor
na molbenicu, da je namješten za suplanta u Senj. Nije javiti Veri, nego da ona
vijest pročita iz novina. , te se uputi u svoje novo boravište. U školi je
mnogo ljepše nego je očekivao, ima mnogo dosadnih i suvišnih stvari koje su
spojene sa pedagoškim dužnostima (filozof sa šibom!). Bio je previše fino
odjeven prema ostalim kolegama i u malom gradu ljudi slabo paze na toaletu.
Prvih dana je rješavao statistike i popise, a kasnije je imao vremena da se
bavi u laboratoriju. Ljudi oko njega nisu zli niti odvratni, ali su užasno
prazni i jednaki. Svi gledaju jedan na drugoga, imaju jednake navike i sjetio
se kada je i on živio tako mrtvo, bez osjećaja i monotono. Ali ono je bila
posljedica duševne klonulosti, nemoći živaca nakon jedne krize. Svi ovi ljudi
sasvim su normalni i nisu niti nezadovoljni. Ljudi se osjećaju mladi sve dokle
ih ne uhvati u svoje kolo malograđanski život. Preporučili su mu da ne predaje
u razredima previše pametno, nego da treba raditi samo toliko da ga ne mogu
otjerati s posla. Teško je vjerovati u vrijednosti onoga što sam stvaraš, a
radiš za druge. Od plaće koju dobije nije se moglo živjeti, pa je posudio od
matere još novaca. I kako sada da se oženi, tj. da bježi iz zla u još gorje.
Mladi ljudi zaljube se i ožene, dođu brige i oskudijevanja i gotov glad. Čežnja
za Verom morila ga je jače nego ikada. Sve je više osjećao težinu obaveze što
ju je preuzeo na sebe obećavši da joj se neće približiti dotle dok ne položi
ispite. Uviđao je da će do tada proći više vremena nego je mislio. Svako dan
donosio mu je nova razočaranja, jer je u školi bivalo sve dosadnije, otkada je
morao napustiti svoj slobodni razgovor sa djecom i držati se suhe šablone
zadavanja i ispitivanje lekcija. Materijalne brige su ga tištale svaki dan sve
jače. Pomisao da će Vera biti njegova svakim danom se sve više udaljavala od
njega. Gledao je oženjene drugove, njihovu bijedu, njihove navike, uviđao da ne
može sada, a neće ni kasnije moći držati se na površini sa plaćom koju dobiva.
Vera je polako za njega postajala nedohvatljivo biće, lagodan život u njenoj
obitelji, navike ljudi koji imaju dosta da si priušte luksuza, te je uzaludno
tražio izlaz. Pozajmljivao je novac od majke koja je sve teže shvaćala njegove
potrebe, jer je on sad konačno stao na svoje noge. Odlazila je sve više u crkvu
i udaljavala se od svijeta, te je svaki dan slabije shvaćala potrebe života.
Stiglo mu je pismo od matere u kojem ga obavještava, da misli da je on završio
nauke i da mu više ne treba slati novaca, niti više računati na ičiju pomoć,
jer ima svoje zaposlenje i prima plaću. Zato je odlučila Tominu kuću sa nešto
gotovine pokloniti opatičkom samostanu, za čeka će je opatice hraniti do smrti,
a poslije smrti čitati vječnu misu za spas njene duše. Počeo je prekoravati
sebe za taj događaj, jer je slabo obilazio mater osim kada je trebao novaca. To
je nju sigurno boljelo i zato je tražila utjehu u crkvi. «Ako je kuća
poklonjena, ne može tražiti gostoprimstvo kod matere. Baš je fatalno sve to. »
Jednoga dana je
stigao brzojav od Vere, koja ga poziva da dođe. Pomislio je da ga se poželjela
vidjeti, ali se tog trenutka kod njega pojavila spoznaja vlastite bijede i
nemoći. Slabost, gotovo očaj, zahvati mu čitavu dušu. Andrijašević se u svojim
osjećajima približavao njenoj boli i utapao se u tu bol, zajedno s Verom.
Napola rezignirani čovjek prisjećao se njihove ljubavi, koji su se prepletali
sa dojmovima sadašnjeg osamljenog, dosadnog, besmislenog njegovog života i
beznadni položaj u kojem je sada. Đuro nije otputovao ni sutradan ni
prekosutra. Bila su dva dana takve uzrujanosti, da mu se činilo da to neće moći
izdržati i da će poludjeti. Tražio je kod svojih kolega novaca na posudbu, ali
svi su također u teškoj situaciji sa već založenim mjenicama. Pokušao je kod
ravnatelja, koji se službeno držao i izjavio da «nema naslova» za predujam, te
ga nije dalje ni slušao i gotovo je pobjegao iz sobe. Treći dan je Đuro nakon
uzaludnog trčanja, ponižavanja i muka, postao sasvim apatičan. Napala ga je
takva tjeskoba, da se nije mogao ničim rastresti. Noći nije mogao spavati i
napiše Veri pismo. Opisivao je svoj život, ali je pazio da ne ističe bijedu,
naglasio je da preko ferija mora učiti za ispit, te je pisao riječi ljubavi
koje mu se nisu tako često izmicale ispod pera i napokon ju molio da se strpi.
List je poslao, ali ga treći dan neotvorenog dobije natrag. Napisao je pismo
prijatelju Toši da ode u Zagreb i da preda pismo Veri, jer je gospođa Hrabarova
prepoznala rukopis i odmah ga vratila natrag. Molio ga je da ide odmah, jer je
bolestan od nemira i očekivanja.
Dobio je pismo od
Toše koji ga obavještava da je pismo lutalo jer on nije bio u Zdencima nego kod
oca koji se pomirio sa Ankom jer je rodila dečka. Bio je kod Hrabarovih i
saznao da je Vera gotova učiteljica. Roditelji su zbog bolesti otišli u
Štajersku na oporavak.
Da bi nekako suzbio
tjeskobu koji puta je šetao sa dvjema učiteljicama Darinkom i Minkom. Đuro se
na nagovor prihvatio posla da bude redatelj diletantskog društva i priređivali
su đačke zabave. Đaci su u njemu vidjeli poštovana pisca i čovjeka «od imena».
Najviše ga je zadovoljavalo što je bio u središtu neke, makar i male akcije,
koja ga je uvjeravala o vlastitoj vrijednosti i popunjavala prazninu u duši.
U zagrebačkim
dnevnicima iziđe poziv đačke grupe da se upišu u zadrugu radi popularizacije
kulture i sa imenima priređivača. Iz toga nastane čitava bura negodovanja
protivne stranke koji hoće rušiti temelje naše prošlosti, sadašnjosti i
budućnosti. Afera he Đuru zaboljela i rasrdila, te odluči da se svemu tome
izruga. Napisao je komediju Rat u Ždrenju a osobe na pozornici su se redale
same od sebe, a fabuli je trebao kopirati događaj. Središte borbe je bilo
između žaba i miševa. U prvom činu je išlo lako sa navalom ruganja, a u trećem
činu mu je pofalilo ironije. Komedija se pretvorila u žalosnu sliku
malograđanskog života i bez završetka. Tako je komedija ostala u ladici
nedovršena. Ipak je predstava imala negativnog odjeka sve do biskupa.
Na ponovljeni
nagovor je napisao novi komad Revolucija u Ždrenju koja se prikazivala u
Zagrebu. Mislio je da će ga vidjeti i Vera, ali kada je pročitao nepovoljne
kritike , jako se razočarao i upravo radi Vere bilo mu je strašno. Misao da
nešto radi, da se trgne iz mrtvila, dolazila je sve rjeđe i sve više se
opijajući.
Stiglo je pismo od
Verina oca u kojem ga obavještava da nije ispunio obaveze za njegovu kćer i da
mu vraća njegova pisma natrag i da to isto on učini sa Verinim pismima i da
prekine sa svim uspomenama.
Đuro je zapao u još
veću depresiju govoreći: «Ljubiti ne vrijedi. Ne isplati se. Vino je bolje od
žene, kušaš ga i ako ti se ne sviđa, izbaciš, a žena ti sjedne na vrat. » Kod
kuće su ga mučili vjerovnici. Gazdarici je bio dužan i tražila ga je svaki dan.
Na povjerenje mu nitko ništa nije davao, hodao je sa potrganim cipelama i
izderanim hlačama. Na Veru je rijetko mislio, što je ona morala pretrpjeti radi
njega, prije nego je pošla za drugoga. Žalio je za izgubljenim životom i
opijanje mu je postalo fizičkom potrebom. Dobio je od ravnatelja dopis da nije
udovoljio propisima glede profesorskog ispita i da ga rješavaju službe namjesnog
učitelja.
Napisao je
oproštajno pismo Toši u kojem ga obavještava da je sasvim propao, dobio otkaz i
da mu u krčmi iz milosti daju piti. Postao je propalica. Vera se udala, a on od
života ne može pobjeći.
Tošo je došao u Novi
da pokopa prijatelja, ali leša mu nigdje nisu našli, valjda ju je bura odnijela
u dubine mora.
Podaci izvađeni iz:
Pet stoljeća hrvatske književnosti, Matica Hrvatska «Zora» Zagreb, 1964. godina
Grafička oprema Majstorska radionica Krste
Hegedušića, Zagreb – 1964. godina.
“Književnost 3”, Dragutin Rosandić, Profil
International d. o. o. , Zagreb, 1998. g.
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.