Bilješka o piscu:
Istaknuti
romanopisac, pripovjedaè, pjesnik i esejist. Ivo Andriæ roðen je 9. 10. 1892.
godine u siromašnoj obrtnièkoj porodici u Travniku. Rano je ostao bez
roditelja. Djetinstvo je proveo u Višegradu, gdje je završio i osnovnu školu.
Gimnaziju je pohaðao u Sarajev, gdje je i maturirao. Mladost mu nije bila ni
laka ni bezbrižna; sa mnogo napora, i uz dosta teškoæa i prepreka, Andriæ je
stekao universitetsko obrazovanje. Studirao je filozofiju, osdijek slavenske
književnosti i povijesti u Zagrebu, Beèu, Krakovu i Gracu, gdje je 1923. godine
i doktorirao sa disertacijom: O duhovnom životu Bosne pod Turcima.
Kao srednjoškolac
i student Andriæ sudjeluje u naprednoj djelatnosti revolucionara omladine
-Mlada Bosna- koja se bori za nacionalno osloboðenje. Za vrijeme drugog
svjetskog rata živi povuæeno u okupiranom Beogradu, ne dovoljavajuæi nikakvo
preštampavanje i objavljivanje svojih djela.
Prve književne radove,stihove,
objavljuje kao maturant 1911. godine u èasopisu Bosanska
Od rane mladosti bavi se
bublicistikom i esejistikom. Meðu njegove najpoznatije tekstove ove vrste
ubrajaju se:esej o Goji, Razgovor s Gojom, esej o Njegošu, Vuku, Koèiæu …
Godine 1956. Dobio je povelju za
životno djelo, najvišu književnu nagradu u zemlji, 26.10.1961. godine
dodjeljena mu je Nobelova nagrada za književnost.
Likovi
Æamila: mladiæ
koji se takoðer nalazio u tamnici. Vrlo tih, nesretan i povuæen u sebe. Jedini
s kim je dolazio u kontakt bio je fra-Petar. Èamil je dospio u tamnicu jer je
vlast sumnjala kako ima namjeru pobuniti se protiv vlade, no nisu shvatili, da
je sve to želja za uæenjem, za znanošæu, želja za knjigama, a vjerojatno oni
nisu ni znali šta je sve to.
Možemo reæi da se
Èamil zatvorio u èetiri zida svoje duše kojoj se nitko nije smio približiti. U
tom je liku Andriæ želio prikazati
apsurdnost života gdje uèeni i bogati mogu takoðer brzo postati bezpomoæni i
krivi za zloèine koje jesu i nisu uèinili.
Karaðoz: možemo
reæi, da je glavni glumac Andriæeva djela Prokleta Avlija.Vezan je uz carsku
tamnicu èitav život. Kao upravnik on postaje “povjesna liènost” te tamnice.
Karaðoz je duša
Avlije, ali on je demonska sotonska duša. To potvrðuje njegova prošlost u kojoj
je on bio veliki pokvarenjak, nasilnik i prijestupnik.. No on kasnije prelazi
na stranu zakona radeæi u Avliji, ali se i dalje ponaša kao u prošlosti.
Analiza djela
Djelo Ive Andriæa Prokleta
Avlija jedno je od njegovih najveæih djela. Djelo nema ni poèetka ni kraja, to
je prièa koja se vrti u krug, ostvaruju se krugovi u krugovima, prièe se
ispreplièu, u njima Èamil govori o Džem-sultanu i o sebi, Haim prièa o Èamilu i
ostalim zatvorenicima, fra-Rastislav govori o fra-Petru, itd.
Tim naæinom
pisanja pisac pokušava prikazati kako se život ne odigrava samo u nama veæ i u
drugima. Andriæ sve to sluti, teži tome i sve to on prikazuje u svom djelu Prokleta
Avlija.
Tematika u
Andriæevim djelima
Andriæ se u veæini svojih djela
vraæa daleko u prošlost. Njegove su teme izvori povjesti Bosne pod okupacijom
Turaka, a kasnije Austro - Ugarske.. Sve su njegove priæe vezane uz dogaðaje na
bosanskoj zemlji, ali Andriæ ne prikazuje obiène povjesne priæe veæ što
tajnovitije i èudnije priæe. No glavni zadatak, odnosno želja mu je u tome da
prikaže bit èovjekove egzistencije, njegove borbe za opstanak i borbe za bolji
život, njegovo veselje, njegovu bol i tugu. On opisuje èovjekovu sudbinu koja
je pod vladavinom Turaka i Austro - Ugarske crna, tmurna, teška.
Iako je tematski
bio vezan za Bosnu u nekim djelima i u nekim likovima Andriæ opisuje
opæeljudske i opæeživotne slike.
Stil pisca
Ivo Andriæ jedan je od najveæih
hrvatskih pisaca i jedini dobitnik Nobelove nagrade za književnost. Njegova je
umjetnost izrazito epska i baš je to najveæa privlaènost njegove umjetnosti, no
da bi se ta epiènost postigla nezaobilazan je Andriæev klasièan i star izraz,
možda èak i “zastario” u najplemenitijem znaæenju rijeèi.
Poèetkom 20-ih godina opredjelio se
za srpsku literaturu, tj. ekavicu što je æinilo velik broj hrvatkih pisaca,
kako bi naglasili jugoslavensko jedinstvo. No nakon atentata na Radiæa 1928
.godine veæina se pisaca u znaku protesta vraæa materinom jeziku i svoja djela
ijekavizira. Jedan od rijetkih pisaca koji je i dalje pisao ekavicom bio je Ivo
Andriæ, no to nije razlog da se odreknemo Andriæeva prinosa hrvatskoj
književnosti. S jeziène strane Andriæ je izrazito ijekavac, a koristio se
ekavicom radi ritma i harmonije.
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.