1. Bilje{ka o piscu :
Kova~i}, Ante (1854-1889),
romanopisac i novelist, pjesnik. Mu~an i naporan `ivot pro`ivio kroz {kole i
kao advokatski pripravnik. Prista{a stranke prava. U prvim djelima prikazuje
najve}im djelom zagorske plemenita{e i feudalce koji propadaju u neima{tini, u
bezobtirnoj neljudskoj me|usobnoj borbi. Kova~i} ih je vidio isklju~ivo kao
sebi~njake, spletkare bez ikakvih moralnih skrupula. U nedovr{enom romanu Me|u
`abari (1886) jednakom gor~inom kova~i} prikazuje gra|ansku i malogra|ansku
sredinu.
U glavnom djelu, U registraturi
(1888), Kova~i} obilno koristi autobiografski materjal. Ta li~na nota stvorit
}e u ovom djelu stranice pro`ete s mnogo topline, neposrednog ilirizma i
usrdnijeg odnosa prema likovima. Osobito u prikazu i opisu djetinstva Ivice Ki~manovi}a, glavnog
lika u djeli. To je najbolja realisti~ka proza u Hrvatskoj u 19.st.
Kova~i}eva satira, ogor~enost,
radikalizam u op}em stavu i u knji`evnom stilu, najpotpunije su se odrazili u
feljtonima ( Iz Bombaja), i u travestiji (Smrt babe ^engi~kinje), gdje je
izvrgao nemilosrdnoj kritici svoje polit~ke protivnike.
Ostala djela: Stihovi (1949),
Feljtoni i ~lanci (1952), Djela, I-II (1950)
Podatke
prona{ao u knjizi: Kni`evni leksikon
Autor: Tvrtko
^ubeli}
Izdava~ko
poduze}e:
2. U registraturi
Roman “U Registraturi” objavljen je
u Vijencu 1888. godine. Nastao je u zreloj fazi Kova~i}eva kjni`evnog stvaranja
i obilje`ava vrhunac njegova stvarala{tva.
Prvi dio romana pisan je u prvom
licu. Ivica Ki~manovi}, glavni lik romana, pripovjeda svoj `ivotopis, drugi i
tre}i dio roamana pisani su u tre}em licu - ulogu pripovjeda~a preuzima pisac.
Okosnicu fabule ~ini `ivotna drama
seoskog mladi}a Ivice Ki~manovi}a, koji dolazi u grad sa `eljom da postane
gospodinom. U fabularni tok uklju~eni su mnogobrojni likovi iz seoske i gradske
sredine koji o`ivotvoruju najzna~ajnije dru{tvene pojave u Hrvatskoj u drugoj
polovici 19. stolje}a.
U prvom dijelu romana prikazano je
djetinstvo Ivice Ki~manovi}a i seoska sredina iz koje on potje~e, njegov
dolazak u grad, poznanstvo s Laurom i protjerivanje iz Mecenine ku}e. Ve} u
prvom dijelu romana suprotstavlaju se dvije sredine : selo i grad.
U drugom dijelu romana fabula se oboga}uje
novim elementima. Uvodna epizoda koja se zbiva u registraturi odstupa od
vremanskog redoslijeda. Ivica Ki~manovi} u toj epizodi pojavljuje se kao
registrator koji ima {ezdesetak godina.
U sredi{nji fabularni tok uklju~uju
se epizode iz seoskog `ivota koje ilustriraju nove dru{tveno-ekonomske odnose u
selu i psihologiju sela.
Tre}i dio romana donosi niz novih
zapleta i iznena|enja me|u kojima je najbolji i najsna`nije opisan tragi~ni
rasplet ljubavnog trokuta Laura-Ivica-An~
“U registraturi” realisti~ka je
poluautobiografska freska u 3 djela u kojoj pronalazimo realisti~ke,
romanisti~ke i naturalisti~ke elemente. Romanti~ki elementi u djelu dolaze do
izra`aja u crtanju lica, crno-bijela tehnika i u pateti~nom stilu kojeg Kova~i}
u{otrebljava. Romanti~ki elementi izra`aju
se u Ivi~inom odnosu s Laurom.
“Sestrice
moja!-tako sam po~eo listi}-dugo, predugo se ne vidjesmo. [to si sa mnom
uradila, neka ti bog oprosti. O`egla si me svojim slatkim cjelovom u vrtu onog
jutra kad se prvi put sastasmo. [to je tu bilo? [ta li sam ja ludo i nezgrapno
izbuncao u onoj ser}i koja je tako iznenadno i tako kratko poput dobroga minula
mimo mene... sve ja to ne znam. Ali jedno }utim gorko i bolno da te vi{e
vidjeti ne mogu i da ti izbjregava{ svakom na{em susretanju...”
Realisti~ki
elementi djela pojavljuju se u socialnom-psiholo{kom motiviranju lica. Roman
ima ~vrstu fabularnu okosnicu i opisi su konkretni i detaljizirani.
“Nato se
ispravi iza stola, mala, {iljasta `en~
Svi doga|aji
realno su prikazani, ali se pojavljuje jo{ jedan va`an elemenat realizma, jezik
sredine, svaki ~ovjek govori karakteristi~no, {to se o~ituje u izra`avanju @idova koji ima problema sa hrvatskim jezikom
pa frflja:
“[ta ho{tala
pitati, kunule! Hm, malo kaj ko{tala se ona kaj vredila! ^ekaj, ja ra~une
pogledala da vidite kaj mene ko{talo..ja iskala profita jako
Sam izbor
knji`evnog roda i vrste , u ovom slu~aju roman, koji se smatra najprikladnijim
uz pripovjetke karakteristika je razdoblja realizma.
Naturalisti~ki elementi javljaju se
u zavr{nom dijelu romana kada se fabula razvija u smjeru fantastike, a scenom
dominira izopa~eni lik Laure. Naturalisti~ki elementi u djelu dolaze do
izra`aja u opisivanju zlo~ina koje ~ini Laura i njena dru`ba.
“Groza i u`as
zaokupio i bogate i siroma{ne jer je taj `enski stvor u svojim razbojstvima
mu~io i nakazivao `ene, ubijaju}i ih na najstra{niji na~in. Tako pripovjedahu
da su ovu `ensku na{li ikopanih o~iju i otkinutih uda, onu opet odrubljene
glave, ali tako da joj vrat bija{e pilom prepiljen.”
U nizu drugih
scena kao {to su Krvava svadba i An~icina smrt pronalazimo zlobu jedne fatalne
`ene imena Laura.
Laurin lik tipi~an je primjer jednog
upropa{tenog , nesretnog `ivota. Ona je jedna propala li~nost sklona
samouni{tenju kao i likovi ve}ine realisti~kih romana. Laura je istovremeno
nje`na osoba,osoba izigranih osje}aja i nesretne ljubavi.
“Ja isa|oh iz
Mecenine sobe i sretnem na stubama divnu Lauru. Ona mi se nasmje{i rajskim,
po`udnim osmijehom, a u crnim o~ima usplamsa joj strast i hladno}a,neopisivo
milje i ljut prezir, an|eoska dobrota i zmijska zloba...sve to u jedan tren.”
Laurino
pona{anje grani~i sa ludilom, izvrsna glumica, sposobna je u jednom trenutku
promjeniti nekoliko raspolo`enja da bi postigla cilj. Kada je molila Ivicu za
oprost i priznala mu svoje zlo~ine pona{ala se poput nevina janjeta:
“Ja ni od koga
ne trebam opro{taja, ni pomilovanja nego samo od tebe! Od tebe, mili moj! Vrati
mi svoju `arku ljubav, a ja }u za sve vjekove biti tvojom robinjom! Ljubit }u
prah za tvojim stopama! Gazi po meni kao po kolevu crvu: samo da sam uza te,
samo da s tobo di{em, milslim, govorim i `ivim! Oh, smiluj se, smiluj!”
da bi ve} u
slijede}em trenutku, nakon Ivi~ina odbijanja, promjenila svoj stav i pokazala
svoju pravu li~nost, pokvarenu i zlobnu:
“Smije{no je,
ali istina. Tvoja je Anica ono selja~ko dijete...Hi...hi...hi! Suvi{e
smije{no.Da }e{ je vjen~ati...pripovjedala mi, ispri~ala mi sve. Ali pamti
razbojni~kog `enskog haramba{u: nikada nijedna ne}e biti tvojom dole ja na ovim
ramenima slobodne glave.”
Jedan od
najokrutnijih Laurinih zlo~ina bila je zasigurno Krvava svadba koja dokazuje Laurinu zlo~ud, osvetoljubljivost i
ljubomoru na Ivi~in sretan `ivot sa drugom `enom. Laurino zlodjelo zavr{ava
tragu~no- smr}u Anice.
“Nju!Nju!Nju!...A
za drugo mi nije stalo! Ja ne gledam koliko poti~e krvi, ne ra~unam koliko je
mrtvih glava...A ti , |a~e Ivica, ako si jo{ u `ivotu, znaj i pamti da je Laura
odr`ala rije~!...”
Laura je
produkt propale sredine, ujedno je i jedan od glavnih pokreta~a radnje. Milan Marijanovi} Lauru opisuje ovako :“Laura
je fatum, ona je degenerirana `ivotna sila koja svladava staro i mlado, nosi
razor i nesre}u, strahotu i zvjerstvo u svom nagnu}u vrele krvi, `ivotnu strast
koja drijema u svakom ~ovjeku i budi se , sad vi{e sad manje ostavlja sad ve}ih
sad manjih tragova. Kova~i} je u izno{enju Laure pre`ivio, ali to je djelu dalo
neki grozovitiji, bolniji prizvuk.”
Osim lika fatalne Laure pojavljuju
se jo{ neki likovi va`ni za razvoj fabule i za knji`evnost realizma. Kova~i} je
u karakteriziranju svojih likova primjenio razli~ite postupke poput
opisa,naracije,dijaloga,monologa,subjektivne forme, pripovjeda~ke komentare.
Opisom se slu`i za opisivanje vanjskih izgleda likova tako da isti~e svu
njihove osnovne karakteristike i dru{tveni polo`aj.
“...visok,
ko{tunjav, ne{to otegnut gospodin u duga~kom istro{enom kaputu i silnih bokova
koji mu padahu ~ak na prsa.”
Mnogo
zanimljiviju karakterizaciju likova Kova~i} je stvorio dijalogom i monologom
jer upravo putem njih dobivamo pravu unutarnju sliku pojedinig lika:
Ja sam u toj
njihovoj zabavici odmah sko~io na noge i ispravio se izgledaju}i zapovjed.
Svomu dobrotvoru nijesam nikada protuslovio, pa izrekao on babilonsku
nesmisao...Ja si mislih svoje...Od drugoga si ne dodoh mnogo zvrudati i tako je
i moj ro|ak @or` ~esti iznenada o}utio u svojem ramenu o{tre moje zube da je
zatulio od boli kao stari ranjiv pas, pa bi onda dugo i dugo pazio na svoj
jezik.”
Lik otkriva
svoj odnos prema ljudima i pojavama, svoje stavove i ideje, pro`ivljavanja i stanja. Jedna od
najzanimljivijih metoda karakterizacije likova je metoda naracije, odnosno
pripovijedanja. Svi likovi govore razli~ito,seljaci i gra|ani. Jedan od likova
koji je najbolje okarakteriziran govorom je kumordinar @or`. On kao pogospo|eni
seljak upotrebljava strane izraze , iako naj~e{}e pogre{no,kako bi prikazao da
je na vi{oj razini. @or`ov govor va`an je i u psiholo{koj karakterizaciji
njegova lika, naime svojim pokretima i izgovorom on otkriva svoje stanje:
“Strah-ah-hota!
U`as! Ne ne-ne-mogu!-tepa{e kumordinar, a o~ima bulji u tamne prostore Laurinih
soba...-evo, uhvatilo, uhvatilo me, vuklo i sru{ilo! To bi-bi-ja{e smrt!
Ne-ne-mo-gu!”
U ovom slu}aju
@or` iskazuje osje}aj straha, {to je postignuto razvla~enjem, odnosno
ponavljenjem slogova pa i ~itavih rije~i.
U karakterizaciji likova jo{ su va`na
i imena koja imaju funkciju opisivnja likova, a ~esto su i humoristi~kog
karaktera. Gotovo svi likovi u djelu imaju svoj nadimak koji se to~no
prilago|uje karakteru pojedinog lika: Zgubidan, Bombardirovi}, Van~a...
Ljubavni trokuti u romanu jedni su
od glavnih pokreta~a radnje. Prvi ljubavni trokut ~inili su Ivica-Lura-Mecena
{to je Ivici uzrokovalo protjerivanje iz Mecenina doma. Tre}i dio romana je
onaj koji donosi najvi{e ljubanih trokuta. Prvo Laura-Miha-Justa,a nakon
Justine smrti, koja je nesretan slu~aj iako mirisalo na Laurino maslo, stvara
se novi trokut Miha-Laura-Ferkonja. Navedeni se ljubavi trokut raspli}e tako da
Laura i Ferkonja ubiju Mihu, a zatim
Laura ubija Ferkonju.
“Laura zaviri u
tamu, zatim se prignu i opipa suhom Ferkonjinu glavu ... i umne joj stra{na
misao, a u isti ~as stvori se odlika...Pa dole ne bi dospio ni uzdahnuti, pam
blijesak i zagrmi spiljom grom, odjekuju}i poput satanskog smijeha od stijene
do stijene, od klisure do klisure u`asnom tminom podzemlja. ...”
Laura najzad
poku{ava pridobiti Ivicu no onje ponovo odbija opredjeljuju}i se za An~icu i
tako se stvara posljednji ljubavni trokut romana Laura-Ivica-An~ica koja
zavr{ava tragi~no.
“Tre}ega dana
na|o{e seljaci u obli`njoj {umi nako`enu mladenku An~icu mrtvu pod mostom. Me|u
zlo~ina~kim ostacima zamjeti{e ljudi s u`asom da joj je krvolo~no suha odlomila
grudi. To bija{e djelo haramba{ice Laure...”
Na posljedku,
izdana od svojih drugova, bija{e uhi~ena Laura i odmah streljana:
“Sudilo joj na
smrt... Ustrijeli{e je.. Tu se dogodilo ~udo na strati{tu... Puko{e smrtonosne
cijevi i pogodi{e je meci, ali ona staja{e nepomi~no poput mramorna kipa. Grudi
joj bijahu razgoljene, ali ne proti~e iz njezina tijela ni jedna kap krvi...”
Ivica kao
posljednji tragi~ar predaje se alkoholu, otu|uje se od ljudi i do`ivljava
fizi~ki i psiholo{ki slom. U ~asu pomra~enja svijesti zapali registraturu, u
kojoj i sam izgori.
Kova~i} selo
prikazuje s ljubavlju. Osje}a se njegova privr`enost selu mo`da zbog toga {to
je i on potekao sa sela. Pun je razumjevanja prema selu {to se jajbolje isti~e
u opisivanju Ivi~ina djetinstva.
“Oh, ja snivam
i bolan i ~aroban san na tvrdoj selja~koj klupi... mo`da u zelenoj travi? To ja
sam toliko puta divno snivao pod onim starim selja~kim krovom, u onim mojim
milim bregovima
Dok su opisi sela prava idila, opisi gradova
prikazuju se kao gnijezdo moralne trule`i i ru`no}e. Iako je Kova~i} bio
kriti~an i pomalo ironi~anprema selu, grad je uvijek bio prikazivan ko leglo
zla u kojem `ive la`ni dobrotvori , krvolo~na `enska bi}a, propali pjesnici,
gospodski ~marovi...
Page: 2
[A1]
Ažurirano (Utorak, 04 Studeni 2008 13:06)
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.