1. Bilješka o
piscu
Ivan (Dživo)
Gundulić, rođen je u Dubrovniku
1589., u staroj
i uglednoj plemićkoj
obitelji. U krugu
porodice, u kojoj
je uvijek bilo
učenih ljudi i
visokih dostojanstvenika Republike,
Gundulić je već u ranoj
mladosti mogao upoznati
svijetle i tamne
strane državice koja
je slobodu između
moćnih susjeda morala
uvijek skupo plaćati.
Školovao se u
dubrovačkoj humanističkoj školi,
gdje su mu učitelji bili
Toskanac Camilo Camilli,
poznavatelj Tassove epopeje,
i učeni Petar
Palikuća. Obavljao je
više državnih dužnosti:
bio je dva
puta knez u
Konavlima, sudac, senator
i član Malog
vijeća. Nije postao
knez Dubrovačke republike,
jer je umro
godinu prije, nego
što je formalno
to mogao postati
(bilo je nužno
imati 50 godina).
Pokopan je u
franjevačkoj crkvi u
Dubrovniku.
Gundulić je
svoju književnu djelatnost
započeo s ljubavnom
lirikom, ali je
istodobno prerađivao talijanske
mitološke drame. Ljubavne
su mu pjesme
izgubljene, a od
deset drama sačuvale
su se četiri
i to ne
u potpunosti: Arijadna, Prozerpina
ugrabljena, Dijana i
Armida. U to
se doba sve
više, talijanska pastoralna
drama, okrećeglazbi, tako da
u tekstu ne
treba tražiti neke
dublje životne probleme.
Za doživljaj više
se ne mjeri
samo tekst, već
i glazba, balet
i raskošna inscenacija.
Kasnije, nakon
te prve mladenačke
faze, Gundulić je
preveo sedam psalama
i tiskao ih
u Rimu 1621.
pod naslovom Pjesni pokorne
kralja Davida. Tu
je prepjevao sedam
pokorničkih psalma kralja
Davida.
Godinu dana
kasnije objavljuje u
Veneciji religioznu poemu Suze
sina razmetnoga, u
kojoj je na
književnoumjetnički način progovorio
o problemu ljudskog
grijeha i Božjeg
opraštanja. Iako je
građa uzeta iz
jedne parabole u
Svetom pismu, iz
religiozne priče o
izgubljenom sinu, po
obliku, izrazu i
pouci sadrži Gundulićev
samostalan barokni izričaj.
U Gundulićevoj poemi
sadržana je poruka
Dubrovačkoj mladosti, da tko troši
i baca osobna
i porodična dobra,
oslabljuje Republiku, a time ugrožava
i slobodu.
Zatim
dolazi Dubravka, pastirska
igra prikazana prvi
put 1628 u
Dubrovniku.
Na pisanje
Gundulićeva najznaćajnijeg djela
Osman, potakli su
značajni povijesni događaji - turski poraz
kod Hoćima u
Poljskoj 1621., pobuna
u Carigradu i
nasilna smrt sultana
Osmana.
2. Bilješka o
djelu
Dubravka je
pastirska igra prikazana
po prvi put
u Dubrovniku 1628.g.
U njoj Gundulić
veliča slobodu, dobra
i mir u
Dubrovniku kao upozorenje onima
koji bi željeli
mjenjati vlast.
Mitološko-pastoralni sadržaj
Gundulićeve drame ima
alegorijsko značenje. Mjesto
radnje Dubrava označava
sam grad Dubrovnik,
Dubravka je simbol
dubrovačke slobode i
vlasti, Miljenko simbol
dubrovačkog plemstva, a
Grdan simbolizira obogaćeni
sloj dubrovačkih građana
koji se žele
domoći dubrovačke vlasti
ženidbom s plemkinjama.
Gundulić je
smjestio događaje u
pradavna vremena i
tako ih distancirao
od svagdašnjice. Sva
je lica smjestio
u divnu šumsku
idilu, svježoj prirodi.
Sve je vedrom,
svečanom raspoloženju i
puno svijetlih boja
kao simbol čistoče
i ljubavi.
Starac Ljubdrag,
kao živa savjest
Dubrave, kori, prijeti,
savjetuje. On je
nosilac Gundulićevih filozofija,
pogleda na državu
društvo i slobodu.
Jer državi i
slobodi ne prijete
samo neprijatelji iz
vana nego i
njezini građani ako
ne poštuju zakone
Republike. On je
protivnik tzv. nesličnih
ženidba, i zato
slijedi ono što
je u njegovom
gradu bio zakon:
da pripadnici plemićke
klase ne mogu
sklapati brakove s
pripadnicima pučana.
3. Sadržaj
Pastir Radmio
poziva jutarnju zvijezdu
Danicu da što
prije svane dan. Naime svake
se godine na
taj dan proslavlja
sloboda i po
pradavnom običaju najljepša
se vila za
najljepšeg pastira udaje.
Zatim se
pastiru pridružuje ribar
sa primorja koje
je pod vlasti
mlečana. Ne može
se prestati diviti
njihovoj slobodi i
uspoređivati Dubravu sa
njegovim krajem:
" Toliko
je vladanja silno
u nas, da
se ti,
žena, djeca,
imanje ne možeš
tvoji rijeti.
U
mjesti je ovemu
slobode čestit dar:
svak sebi
i svemu svomu
je gospodar.
Razlog,
pravda i mjera
svemu je zlato
u nas,
prodava na
nj vjera, život
se, duša i
čast;
duša
i čast ovuda
ne ide za
platom,
ni mjere
u suda pritežu
pod zlatom. "
(59 str.)
Stari Divjak,
oženjen za Jeljenku,
želi da njega
izaberu i da
dobi Dubravku. On
je mislio na
vjenčanje otići kaosvirač,
no tu mu
namjeru kvari Gorštak
koji se želi
na zabavi dobro
najesti. Oni odluče
da tko bolje
odsvira, taj će
otići na zabavu.
Pobjeđuje Gorštak, ali
Divjak odlučuje ipak
otići na zabavu
preodjeven u vilu.
Želeći spriječiti
Divjaka, Jeljenka odlučuje
otići na zabavu
preodjevena u pastira.
Javlja se
u djelu i
mladi Zagorko koji
želi nači sebi
vilu, dok se
njegova majka Stonja
ne slaže s
njim.
Kad se
pojavio Divjak na
zabavi obučen u
vilu, prepoznaju ga
pastiri i počinju
se zabavljati na
njegov račun. Iz
te situacije Divjaka
spašava Jeljenka. Kad
je on obećao
da više neće
juriti za vilama,
Jeljenka skida pastirsku
odječu i oni
se pomiruju.
Svi su
mislili da će
sudci za najljepšu
djevojku odabrati Dubravku,
a za najljepšeg
pastira Miljenka, jer
su oni od
djetinsta obećani. Miljenko
nije želio poslušati
Pelinku i Dubravku
zadiviti darom:
" MILJENKO
Opak
je način svim
koji me učiš
ti;
ne daj
bog s darovima
k Dubravci hoditi;
scijenit
vil gizdavu za
ženu lakomu,
ja neću
mudros tvu poslušat
u tomu.
K
srcima časnimi nije
trijebi s darom
it,
ako uvik
prid njimi omraze
neć dobit. "
(84 srt.)
No desilo se
do tada nešto
neviđeno, sudci su
odabrali za pastira
bogatog ali ružnog
Grdana.
" MILJENKO SAM
Najljepša
se
najgrđemu u
prilici!
Ke ufanje
veće ostaje
nami, o
verni ljubavnici?
Ljubav,
vjera, služba, lipost
i običaji
i zakoni, -
sve bi
zaman: jaču kripost
grda u
zlatu neman doni.
" (96 str.)
No u
taj čas se
umješao Bog Lero:
" Bog
razvedri Lero sliku
i, da
vidi mladi i
stari,
nje lijepu
ljubavniku
u obraz
jedan zrak udari.
Svak
to uze za
zlamenje
da vlas
višnja to učini,
da Miljenko
sadružen je
lijepoj Dubravci
a ne ini.
Tim
vaskolik puk se
uzbuni
i zavapi
u sve glase
da se
volja božja ispuni,
dočim lijepu
lijepa da se.
Iz
ruka se tako
ote
Grdanovjeh lijepa
i da
komu cić lipote
nje pristoji
ljepos mila. "
(101 str.)
Tad nastaje
pravo veselje i
započinje se sa
slavljem. Sve se
završilo sretno. Gorštak
se najeo, Divjak
i Jeljenka su
zajedno i Miljenko
i Dubravka sretni
slave:
" MILJENKO
Evo
uza me moga
dobra,
evo uza
me moga blaga,
evo lijepa,
evo draga
ku moj
život služit obra!
DUBRAVKA
O
prislatko, o jedino
drago ufanje,
željno meni!
o uresu
moj ljuveni,
noći moje
sunce istino! "
(104 str.)
4. Lica
DUBRAVKA -
najljepša među vilama,
simbol dubrovačke slobode
i vlasti:
"
lijepa Dubravka
i gizdava
sred Dubrave
komu naše
u ljepoti
je prava slava.
" (94 str.)
MILJENKO -
najljepši među pastirima,
simbol dubrovačkog plemstva:
" Miljenko
je imo mili
steć Dubravku
cić lipote;
nu se
ukloni zakon sili:
grd ju
pastir zlatom ote.
" (94 str.)
GRDAN -
ružan i stari,
ali bogat pastir
LJUBDRAG - star
i mudar čovjek,
kroz čija usta
progovara Gundulić sa
svojim mislima i
svojom filozofijom
DIVJAK -
stari satir koji
je želio Dubravku,
oženjen sa Jeljenkom
JELJENKA -
Divjakova žena, sve je pokušavala
kako bi vratila
sebi muža
5. Zaključak
Dubravka je
najljepši primjer rodoljubne
alegorije, osjeća se
osjećaj prirode i pjesnikovu sreću
što živi u
slobodi. To je
zapravo punim značenjem
himna slobodi, jer
Gundulić veliča slobodu
Dubrovnika kao najveće
dobro:
" O
ljepa, o draga,
o slatka slobodo,
dar u
kom sva blaga
višnji nam bog je do,
uzroče
istini od naše
sve slave,
uresu jedini
od ove Dubrave,
sva
srebra, sva zlata,
svi ljudski životi
ne mogu
biti plata tvoj
čistoj lipoti. "
(105 str.)
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.