Roman Madame Bovary ogledalo je i slika
života jednog senzibilnog i osjećajnog bića koje cijeli svoj život i postojanje
podređuje svojoj mašti, traženju i uživanju u uzbudljivim i strasnim ljubavima.
Emma sanjari o dalekim zemljama, divnim dvorcima i pristaje na brak uvjerena da
će živjeti životom iz trivijalnih ljubavnih romana koje je sa velikim zanosom
čitala za vrijeme boravka u samostanu. Charl Bovary činio joj se kao ostvarenje
njenog sna. On je bio tu, u trenutku kada je željela pobjeći od “dosadnog sela
, tupoglavih malograđana i osrednjosti života” koji su je okruživali. No ubrzo,
iluzija stvorena o idealnom bračnom životu počela se je gasiti spoznajom da je
njezin muž samo prosječan čovjek , ograničena duha. Ona ga je smatrala
vrijednim prezira i sažaljenja te ga je s vremenom počela mrziti. Izgledao joj
je “kukavan, slab, ništavan, ukratko bijednik u svakom pogledu”. Tuga je
ispunjavala njezino prazno srce, a “budućnost je bila jedan mračan hodnik s
dobro zaključanim vratima”. Svi dani bili su joj isti, ali “ipak u dnu duše ona
je očekivala neki događaj. Kao mornari u nevolji, ona je očajnim pogledom
prelazila po pustoši svog života tražeći u daljini kakvo bijelo jedro u gustoj
maglina horizontu. Nije znala kakav je to bio slučaj, vjetar koji bi je
dotjerao do nje, kojoj obali će je odvesti i da li je to barka ili brod s tri
palube, natovaren sumnjama ili pun blaženstva do prozorčiča na boku. Ali svako
jutro kad bi se probudila, ona se tome nadala tog dana i osluškivala svaki šum,
naglo ustajala i čudila se što ga još nema; a zatim, pri zalasku sunca sve
žalosnija, željela je da bude već sutrašnji dan.” Uvijek je zamišljala ljubav
kao “uzdahe na mjesečini, strasne zagrljaje, suze koje teku na ruke pri
rastanku, sve groznice puti i nježne ljubavne čežnje, sve to je bilo neodvojivo
od balkona velikih dvoraca koji su puni dokolice, od budoara sa svilenim
zastorima i vrlo debelim sagom, od sandučića punih cvijeća, od postelje na
podiju i od svetlucanja dragog kamenja i širita na livrejama.”
Charl je doslovce obožavao svoju ženu (“On
se nije mogao savladati da neprestano ne dira njen češalj, njeno prstenje,
njenu maramu; ponekad bi je ljubio u lice punim ustima ili su to bili sitni
poljupci u nizu po goloj ruci od vrha prstiju do ramena; a ona bi ga odgurnula
napola nasmiješena, a napola zlovoljno kao što radimo s djetetom koje nam se
objesi oko vrata.”). Ipak njegovi “izljevi ljubavi javljali su se u redovno
vrijeme; on ju je ljubio samo u određenim satima. Bila je to još jedna navika
među ostalima kao kakva unaprijed predviđena poslastica poslije monotonog
ručka.” Bio je dobar čovjek, čak dobrodušan i pažljiv muži otac, ali sve to
nije bilo dovoljno da zadovolji neobuzdani Emmin duh.
Jednog dana ona započne živjeti svoj san.
Njen dom postao je dvorcem, a ona sama postala e preljubnica. Pokušavala je
biti dobra majka, dobra žena, ali taj osjećaj joj jednostavno nije bio
dovoljan. Leona je prvog zavoljela, no on je ubrzo otišao. Nedugo zatim ona je
srela Rodolpha kojemu se i prvom podala. Voljela ga je jer je bio sve što je
ona oduvijek željela, smion, grub, provokativan i energičan i kao nijedan prije
on ju je činio sretnom. Iako mu je zbog svoje koketnosti i elegancije te svoje
dražesne ljepote prirasla srcu, ona je za njega bila samo još jedna ljubavnica
koju je na kraju napustio. Primivši pismo cijeli njezin svijet se je srušio,
sva maštanja, sve zamislio bijegu i uzbudljivom životu razbile su se, a trenuci
provedeni u Rodolphovom zagrljaju postali su samo uspomena.
Charl ju je njegovao, brinuo se o njoj i ona
se probudi kao nova žena. Postala je poslušna, bila dobra mati, a još bolja
supruga. Čitala je poučne knjiga, išla u crkvu. Prilikom posjeta teatru sreli
su Leona. Njihova ljubav nije bila zaboravljena i oni ubrzo započnu novu
ljubavnu vezu. Emma je opet mrzila muža, zapustila dijete i trošila novac koji
je malo po malo nestajao. Zapavši u dugove Emma moli za pomoć i Leona i
Rodolpha. Oba su je iznevjerila i njoj se “njezin položaj ukaza kao kakva
provalija.” ( “Stajala je kao obamrla, znajući za se samo po kucanju svojih
arterija, koje joj se učini kao zaglušna muzika koja izlazi iz nje i širi se po
cijelom polju. Zemlja pod njenim nogama bila je mekša od vode, a brazde su joj
se učinile kao ogromni crni valovi koji se razbijaju o obalu. Sve uspomene, sve
misli koje je imala u glavi iziđoše joj najedanput u isti mah pred oči kao
tisuću iskri kakvog vatrometa. Ona vidje svog oca, Lereov kabinet, njihovu sobu
tamo dolje, neki drugi predio. Stade je hvatati ludilo, ona se uplaši i uspije
se pribrati, doduše nekako nejasno; jer nikako nije mogla da se sjeti uzroka
svog užasnog stanja, to jest pitanja novca. Ona je patila samo zbog svoje
ljubavi osjećala je kako je duša ostavlja kroz tu uspomenu, kao što ranjenici,
u samrtnom hropcu, osjećaju kako im život odlazi kroz ranu koja krvari.”) Umrla
je s Božjim blagoslovom ne mrzeći više nikoga.
Charl poslije njezine smrti ostaje nesretan
i poražen skromno živjeti sa svojom malom kćerkom Bertom. Nije imao nikoga s
kom bi podijelio svoju tugu i niša u čemu bi pronašao utjehu. Umro je kako je i
živio, neprimjetno i nečujno, ostavivši djevojčicu samu...
Roman je protkan elementima romantizma,
realizma i naturalizma koji savršeno slikaju postupke, maštanja, ali i
sveukupni život jedne žene, malograđanskog srednjeg obrazovanja, ne baš dobrog
ukusa i površnog talenta koja je samo htjela pobjeći od dosade koje je se je
toliko bojala. Njezina razmišljanja romantična su, njezini susreti s
ljubavnicima puni strasti, ali zato sredina u kojoj živi okrutna je realnost od
koje ona tako očajno želi pobjeći. Sam
Charl utjelovljenje je svega protiv čega se je ona borila. Svaki njegov
korak k njoj za nju je predstavljao sve bezumniji bijeg.
S
naturalističkog gledišta ona je bila bludnica, žena koja je težila uvijek većim
uzbuđenjima i strastima, koja je bila gotovo očajna da ih doživi. Njezino
samoubojstvo možda je romantično, ali njezina smrt užasava i samog čitatelja
(“Emma se diže kao kakav vještački oživljen leš, raspletene kose, ukočena
pogleda, začuđena. Stade se smijati užasnim, mahnitim, očajnim smijehom,
misleći da vidi grozno lice onog bijednika koje se dizalo u vječnoj tami kao
neko strašilo.”).
Emma Bovary žrtva je svojih snova. Ona nije
sebe mogla zamisliti kao gubitnicu, kao običnu domaćicu koja pluta po dosadnoj
svakodnevnici uz svog tako prosječnog muža. Njezin svijet kojeg je tako
pažljivo složila od detalja svoje mašte srušio se je i nestao. I zato,
ispijanje otrova maestralan je završetak sasvim u stilu Emme Bovary.
Flaubert je ovim romanom odao priznanje
svima koji su dovoljno hrabri i
ustrajni da barem pokušaju ostvariti svoj san. Ako i ne uspiju oni su
pobjednici.
Piščeva
izjava: “Emma Bovary to sam ja!” , često je služila kao polazna točka u
tumačenju tog djela. Ono je shvaćeno kao neka vrsta intimne biografije autora,
koji kroz lik Emme ispovijeda i slika jedan dio svog bića; svoje mladenačke
iluzije, neostvarive čežnje, sukob između apstraktnih, romantičarskih težnja i
prozaične svakidašnjice.
On
je osobe i njihovu okolinu redovno ocrtavao zajedno, stvarao je jedinstvenu
sliku kao što mi u stvarnosti vidimo lica i zajedno s njima, u odnosu na njih,
predmete, koji ih okružuju.
I
tako je Emma Bovary, jedna sanjarska duša zamijenila srednjovjekovnog Don
Quijota koji se je isto tako borio za ostvarenje svojih ideala i koji je umro
zaslugom svoje mašte i okrutne stvarnosti.
Sadržaj
:
U Emmu Rouault, kćer seoskog imućnog
gospodara, nakon povratka iz samostana uršulinki, gdje ju je otac bio smjestio,
zagleda se seoski liječnik iz obližnjeg mjesta, udovac Charles Bovary, koji je
došao da izliječi nogu njena oca. Bovary je često posjećuje i jednog dana
odluči da zaprosi njenu ruku. Otac njen na to pristade. Emma, koja se u selu
dosađivala i koja je o braku sanjarila zamišljajući da je čeka sreća, smirenje,
ljubav i blaženstvo, o čemu je toliko čitala u romanima u samostanu, također
pristade. Ona je mislila da ga ljubi, ali se ubrzo stade dosađivati, pitajući
se: “Bože, zašto sam se udala?” Charles, nepokretan, nespretan, dobroćudan,
iskreno je voli i misli da i ona njega voli. Međutim, ona sanjari o
putovanjima, pustolovinama, otmicama i sve se više i više otuđuje od muža i
nezadržljivo čezne za drugim, sretnijim životom, Stade zanemarivati i kuću i
njega i zaljubi se najprije u mlada ljepotana Leona, pisara, s kojim održava
platonsku vezu. Leon kasnije odlazi u Pariz, a Emma uskoro nalazi drugog
ljubavnika, Rodolpha, s kojim doživljava svoj prvi pad. Ona se tako zaljubi u
Rodolpha da mu predlaže da je otme i da pobjegnu. On joj obeća, ali kasnije joj
piše pismo u kojem odustaje od bijega, i to porazno djeluje na Emmu tako da
doživljava slom živaca. Budući da se dosađivala, muž je radi razonode odvede u
kazalište u Ruen, i tamo ona susretne ponovo Leona. Emma se potajno sastaje s
Leonom u hotelu i u međuvremenu ona upada u sve nove dugove, tako da u njih
uvlači i svoga muža (piše pacijentima pisma u kojima moli da joj vrate novac
koji duguju što hitnije). Zatim napušta Leona i vraća se ponovo Rodolphu, od
kojeg traži da je spasi od duga. Kad on odbija, ona čak okrade svog ljubavnika,
ali ništa ne pomaže jer su je povjeritelji stali plijeniti. Napokon, ne našavši
izlaz iz toga, ona ispija otrov i tako umire kao preljubnica, ta provincijalka,
koja je čeznula za nedostižnim životom, tražeći sreću i zadovoljstvo.
Likovi:
Emma Bovary – Emma je odrasla u samostanu, a
svijetu snova i mašte, potaknuta mnogobrojnim jeftinim romanima prepunih
ljubavnika i ljubavnica, progonjenih gospođa što se onesviješuju u samotnim
paviljonima i sličnih romantičnih sudbina, i ona je sanjala o jednoj takvoj.
Izašavši iz samostana i vrativši se na selo gdje joj je bilo dosadno, s
nestrpljenjem je čekala da život počne, da se maštanja obistine.
“
Emma je, naprotiv željela da se vjenča u ponoć, uz buktinje;..”
Kada je Charles zaprosi, ona pristaje misleći
da ga voli, ali ona je nakon udaje sve prije nego sretna; Charles je za nju
tako običan i ljubav kojom je zasiplje više je guši, nego bilo što ostalo, tu
nema ni trunke romantike iz romana, sve je obično i riječi koje joj izgovara.
“Njen
je pak život bio hladan kao tavan kojemu je prozor okrenut prema sjeveru i
dosada je kao nijema paučina plela potajno svoju mrežu po svima kutovima njena
srca.”
Kad
je zahvati depresija oni se čak sele u Jonvil-l’ Abei. Ondje Emma rađa, ali
curica joj uopće ne mijenja raspoloženje iako je voli. Međutim mladi pisar Leon
odmah joj se svidio. Ona s njim doživljava platonsku vezu, budući da je on
plah. Kad on odlazi u Pariz ona si nalazi novog ljubavnika Rodolphea. No on ju
uopće na shvaća, ona je njemu još samo jedna u nizu, obična snovima zanesena
provincijalka, malograđanka. I, naravno da je on napušta kad ona predloži da
pobjegnu – to je potpuno slama i ponizuje. Međutim ubrzo obnavlja vezu s
Leonom, ali ona se počinje gubiti, živi u snovima, zadužuje se kod mnogih koji
vide njenu zanesenost i kada uvidi da je potpuno propala, da joj dolaze
zaplijeniti kuću, a Rodolphe joj ne želi posuditi novac, otruje se. Ali ona i
dalje vjeruje u ljubav, samo žali što joj nije bila suđena.
Budući
da je dosta neuravnotežena, ona se zanosi svakakvima mislima;
jednom se trudi da bude što bolja domaćica i majka –
sve onako kako stoji u romanima, a ponekad je veseli i zaokuplja misao da pripada kolu ljubavnica
kojima su dozvoljene zabranjene slasti, no sve to ipak joj ne donosi željenu
sreću jer ona misli da “ljubav dolazi iznenada, s burom i munjama, kao nebeski
uragan koji se spušta na život, otresa ga, čupa volu kao lišće i cijelo srce
nosi u ponor...” a ne zna da su prave ljubavi tužne i da se vrlo rijetko
događaju.
“Šarl je bio iznenađen bjelinom njenih
nokata. Oni su bili sjajni, oštri pri vrhu, čistiji od dijepske bjelokosti i
podrezani u obliku badema. Ali joj ruka nije bila lijepa, nije, možda, bila
sudovoljno bijela, dok je u člancima bila malko suha; bila je i suviše dugačka
bez blagih pregiba na oblinama. Ono što je na njoj bilo lijepo bile su oči;
iako su bile smeđe, izgledale su crne zbog trepavica, i njen pogled padao je na
čovjeka slobodno, s nekom prostodušnom smjelošću.
”Njen
vrat se dizao iz bijela, posuvraćenog okovratnika. Dvije crne pole njene kose,
koje su izgledale kao da je svaka od jednog komada, toliko su bile glatke, bile
su po sredini glave razdvojene tankim razdjeljkom, koji se lako spuštao po
krivini lubanje; i ostavljajući jedva vidljive ušne rese, one su se, s
valovitim povijanjem prema sljepoočnicama, sastavljale pozadi u veliku punđu,
što je naš seoski ljekar opazio prvi put u svom životu. Jagodice su joj bile
rumene. Nosila je kao muškarac koštani lornjon, provučen između dva dugmeta na
bluzi.”
Charles Bovary – veoma dobar čovjek,
prostodušan, ne prevelikih ambicija, slijepo obožava Emmu i kad na kraju sve
saznaje o svojoj ženi za koju je smatrao da je savršena to ga ubija i on umire
nesretan jer je nije usrećio i jer mu ona nije uzvratila ljubav, a nije ni
pronašla sreću.
Emma i Charles bili su kontrasti.
U
kazalištu on je pita gledajući jednu scenu:
“
– A zašto je – upita Bovary – taj gospodin progoni?
Ali
je on ne progoni – odgovori ona – to je njen ljubavnik.”
Pejsaž:
“Mjesec, sav okrugao i grimizne boje, dizao
se iznad same zemlje u dnu livada. On se brzo dizao iznad grana topola koje su
ga tu i tamo skrivale kao kakav crn, prodrt zastor. Zatim se ona pojavi,
blistajući od bjeline, na čistom nebu koje je osvjetljavao; i onda
uspravljajući se, on spusti na rijeku jednu veliku mrlju na kojoj se pojavi
bezbroj zvijezda, i ta srebrena svjetlost kao da se savijala u vodi sve do dna
kao zmija bez glave, pokrivena blistavim ljuskama. To je bilo nalik i na neki
ogromni svijećnjak na kojem su se cijelom dužinom blistale kapljice rastaljena
dijamanta. Tiha noć se šrila oko njih , gusti mrak je zastirao lišće. Emma je,
s upola zatvorenim očima, duboko udisala svjež vjetar koji je pirio. Nisu ništa
govorili jer su bili i suviše utonuli u svoje sanjarenje. Ljubav minulih dana
ponovo je ispunjavala njihova srca, bujna i nijema kao rijeka koja je tu tekla,
s tavom čudnom milinom kakvu donosi i miris jorgovana, i bacala u njihove
uspomene mnogo veće i mnogo sjetnije sjene nego što su sjene onih nepokretnih
vrba koje su se pružale po travi. Često bi kakva noćna životinja, jež ili
lasica, polazeći u lov, pomicala lišće, ili bi se, pak, na mahove čula koja
zrela breskva kako sama od sebe padne s grane na osmanluku.
“Ah
divne li noć!” reče Rodolphe. ==>
ujedno i
“Imat
ćemo ih još!” odgovori Emma. ==>lirski moment
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.