Stvaralački portret pisca i životopis:
Ivan Kozarac rođen je u
seljačkoj obitelji 8. veljače 1885. godine u Vinkovcima. Razočaran nakon dva
razreda gimnazije dobivanjem loših ocjena i upravo mu umire otac, napušta
školu. Bio je kao vježbalo na sudu i čitao je knjige, romane. Slušao je crte iz
socijalnog života Krajine. Nakon dosta pročitanih knjiga ruskih realista i sam
je počeo pisati pjesme. Na poticaj njegovog bratića Josipa Kozarca prihvatio se
pisanja proze.
U Zagrebu dobiva mjesto poslovođe u nakladnom fondu Društva hrvatskih
književnika. Obolio je od tuberkuloze. Boravi u lječilištu na Sljemenu i vraća
se u Vinkovce, gdje je umro 16. 9. 1910. godine, navršivši 25 godina života.
Ivan Kozarac je svestrani stvaralac: pjesnik, novelist, romanopisac. U
tako kratkom životu i književnom stvaranju napisao je nekoliko novela i
psihološki roman Đuka Begović, koji mu je osigurao posebno mjesto u hrvatskoj
književnosti. Pjesme je pisao po uzoru na narodne lirske pjesme, od kojih su
neke uglazbljene, kao Milovao sam, Da se povezemo. Već kao sedamnaestgodišnjak
pisao je pjesme i crtice u pravničkom glasilu «Naša Sloga». Političke članke
objavljivao je u listu Frana Supila «Novi List» i u naprednjačkom «Hrvatski
đak». Za života tiskao je samo jednu knjigu, zbirku novela «Slavonska krv». U
novelama prikazuje slavonsko selo (propadanje seoskih zadruga, lijenost,
rasipnost, pijančevanje, bijelu kugu, lažno bogomoljstvo, nemoral, jagmu za
državnim službama…. ). Kao novelist odlikuje se izoštrenim darom zapažanja,
lirskim opisima, spontanošću u izražavanju ljudskih strasti i nagona te smislom
za psihološku raščlambu. Predstavlja se kao pjesnik i kritičar slavonskog sela,
tj. kao izraziti «novelist sela».
Vrhunac njegovog stvaralaštva označava psihološki roman Đuka Begović,
roman o pojedincu, koji oslikava društvenu stvarnost potkraj XIX. stoljeća.
Odmah po izlasku, a i kasnije roman je privukao pažnju književne kritike. Ivan
Goran Kovačić u tekstu Život od komada u «Novosti» uvrstio je Đuku Begovića u
dvadesetak najuspjelijih djela naše književnosti i u desetak najizrazitijih
ispovijedi naše hrvatske duše, prkosite, puntarske, uspravne do oholosti.
Kozarac je izraziti «pučki modernist» koji je u hrvatsku književnost
unio svjež i bujan slavonski kolorit, osebujnost slavonskog temperamenta, dah
slavonskog krajolika i izražajnost slavonskog jezika. Njegovo je djelo
nedovršeno, ali živo i reprezentativno, izvorno i osebujno. I Miroslav Krleža
inače strogi sudac hrvatske književne baštine u poznatom eseju «Hrvatska
književna laž» opisao je da nitko nije znao tako dobro pisati kao «pučki
učitelj» Leskovar i kaplar Kozarac mlađi.
Tema: Pokušaj bijega od svakodnevnog života, neobuzdanost, provala
slobodne volje i nagona. Pribjegavanje alkoholu kao jedinome rješenju iz
nastale situacije, jer on opija, omamljuje i savladava sve, trza iz ružne
sadašnjosti, te mučno lomljenje vlastitog života.
Problematika koja se obrađuje:
Unutarnji monolog – kako živjeti.
Opis prilika i života ljudi koji se oblikuju u neposrednom odnosu prema
društvenim zbivanjima u seoskoj sredini.
Opis unutrašnjeg života glavnog lika (monolog) koji je bio bujan i
raznolik, bez silnih događaja sa mladenačkim dobom jakih kriza koje su udarile
biljeg njegovom kasnijem naziranju na svijet.
Neobuzdanost, provala slobodne volje i nagona.
Opis nastupa inferiornosti prema životu koja se dade izvrsno složiti u
izreku «Tko mi šta može, tko ?»
Pribjegavanje alkoholu kao jedinome rješenju iz nastale situacije, jer
on opija, omamljuje i savladava sve, trza iz ružne sadašnjosti.
Smiješna istina o potiskivanim frazama o materijalnosti duševnih
funkcija, te prepuštanje nesputanom životu, alkoholu, rasipništvu i erotskim
užicima.
Sjećanje na posljedica duševne klonulosti, nemoći živaca nakon jedne
krize.
Napola rezignirani čovjek prisjeća se zbivanja, koji su se isprepletali
sa dojmovima sadašnjeg osamljenog, dosadnog, besmislenog njegovog života i
beznadni položaj u kojem je sada, gdje ubija svog oca.
Surovost i grubost – odnos prema ženi, odnos prema konjima.
Raspon emotivnih stanja i reagiranje sela na Đukino ponašanje.
Mučno lomljenje vlastitog života.
Zov zemlje.
Lirski opis šume.
Opis mahnite vožnje.
Struktura djela: Psihološki roman kao pripovjedačko sredstvo, roman o
pojedincu, roman koji oslikava društvenu stvarnost u Slavoniji. U njemu je
predstavljen lik u prvome licu u kojem je opisano mučno lomljenje vlastitog
života. Psihološki, realistički, socijalni sa mnogo ustaljenog oblika i poznate
književne forme. Pokušava se uzdići iznad konvencija sredine, ali ubrzo se još
nemoćnije ruši u nju i propada. Đuka je ujedno simbol muške snage, čovjek
širokih zamaha i svoje volje, originalno i kompleksno književno lice. U srdžbi
ubija rođenog oca, u veselju pjeva, ojađen muči sebe i druge, u duši samotnički
trpi, u šumi vrišti od radosti. Uglavnom živi svoj život bez obzira na okolinu
i neovisno o drugima. Poželio je živjeti po diktatu nesputanog temperamenta,
ali od svojih suseljana doživljava nerazumijevanje, pogrde i sažaljivu ravnodušnost.
Književna vrsta: Roman.
Inspiracija iz sličnog djela: U svojim djelima se osjeća utjecaj ruskih
realista i njegovo opisivanje filozofije utučenih ljudi u malograđanskom
životu, sa vječno istim brigama i nikakvim nadama, te praznim razgovorima o idealima
i neizvjesnoj budućnosti. U prozi se osjeti utjecaj njegovog bratića Josipa
Kozarca.
Mjesto i vrijeme radnje: U Slavoniji potkraj XIX. stoljeća
Likovi:
Šima Begović Đukin otac, krupan, crvenoga lica, ali lijen, odan piću i
ženama, radio je samo toliko koliko je bilo nužno. Nedjeljama i svecima, pa
kroz cijelu zimu hodao po selu i po birtijama, te se opijao i sebe i sina Đuku.
Đuka Begović je mladi slavonski seljak, neobuzdanog temperamenta, koji
se pita kako živjeti u toj sredini. Želi živjeti nesputanim životom, prepušta
se alkoholu, rasipništvu i erotskim užicima. U unutarnjem monologu prožima se
mučno lomljenje vlastitog života i reagiranje sela na njegovo ponašanje. On je
simbol muške snage, čovjek širokih zamaha i svoje volje, pa su i zla kao
alkoholizam, nerad, rasipništvo i naglašeni erotizam u njemu našla plodno tlo.
Neprekidno pokazuje dvojnost, razapetost što ga dovodi do kriznih situacija. On
je vitalan, temperamentan, pun volje i životne energije, ali istodobno
osamljen, uronjen u vlastitu prošlost, nesposoban za prilagodbu sredini i
normalnu komunikaciju s ljudima. Đuka je originalno i kompleksno književno
lice, koji u srdžbi ubija rođenog oca. Živi svoj život bez obzira na okolinu i
neovisno o drugima. Poželio je živjeti po diktatu nesputanog temperamenta ali
nije uspio, te doživljava nerazumijevanje, pogrde i sažaljivu ravnodušnost. On
je kontradiktorna ličnost: u jednoj osobi i «bećar» i patnik, moralni
prijestupnik i pokajnik. Njegovo ponašanje
ne vodi razum, nego uzavrela krv, nagoni i strasti. Sve što radi, radi
za vlastiti užitak i pri tome ne priznaje nikakve zakone. Po tome se razlikuje
od pokorne, samozadovoljne licemjerne sredine.
Marijica Đukina žena je bila sitna, malena i mlada. Bila je tiha i
mirna, uvijek je šutjela, a na psovke nije ni odgovarala. Bila je dobra duša,
golublja krv.
Kratka bilješka o djelu:
Roman o mladom slavonskom seljaku Đuki Begoviću koji se izdvojio iz
svoje sredine. Nižu se epizode u kojima se otkriva njegov neobuzdani
temperament. Takva je i poruka romana u kojem se Đuka pita kako živjeti,
prepušta se mahnitoj vožnji preko polja i kroz hrastovu šumu. U srdžbi ubija
rođenog oca, želi živjeti nesputanim životom, prepušta se alkoholu, rasipništvu
i erotskim užicima.
Sadržaj:
Nakon četiri godine robijanja, vratio se Đuka Begović svojoj kući
skrivećki, da ga seljani ne vide. Sve je isto, jednako. Ognjište okrpano i
napola srušeno, a postelja s previjenim starim – punim moljaca – kožuhom
umjesto uzglavlja. Tek je više paučine po zidovima i više rupa po tlu. Sve je
obišao, sve je vidio, te ga obuzme nekakav nježan osjećaj. Razmišljajući,
sjetio se sebe kao dječaka «jedinkom» kako ga je otac Šima nazivao. Bilo je to
bogato seosko gazdinstvo s dvadeset jutara masne dobre zemlje, te konja, krava
i ostalih domaćih životinja, a duga, tek nešto forinti. Njegov otac Šima,
krupan, crvenoga lica, ali lijen, odan piću i ženama, radio je samo toliko
koliko je bilo nužno. Nedjeljama i svecima, pa kroz cijelu zimu hodao po selu i
po birtijama, te se opijao i sebe i sina Đuku. Opijao ga, da je svijet okretao
glavu: «Eto što je moj jedinak!» A o pokladama s cigarom i ciganskom svirkom
nagovarao sina da razbija čaše i štipa cure i snaše. Kada je došlo vrijeme Đuki
za školu, jedva je išao godinu dana. Dvoje prasaca izvadilo ga iz nje: «Što će
sin Šime Begovića u školi? Da žulja kosti ! Neće on biti ničiji sluga, on će
bito svoj gazda, pa što će njemu, «jedinku» škola ?» I tako je to sve išlo dok
Đuka nije dorastao kolu i divanu. Lijegao o ponoći, družio se sa slugama i od
njih učio prostaštvu i besramnosti. Za rad je imao vrlo malo volje, no otac ga
nije niti tjerao: «Ima Šima novaca za
nadničare, pa čemu da se ti mučiš !» majke se jedva i sjećao. Umrla je kada mu
je bilo 5 godina, no u kući njegova oca uvijek je bilo žena. S 15 godina već je
imao curu, kojoj je kupovao kolače i pratio do avlijskih vrata i cjelivao.
Novac je trošio otac, a trošio je i sin. Nije radio otac, a nije radio ni sin.
Sa 19. godina oženio se Đuka sa curom koju su mu tetke namijenile.
Marijica je bila sitna, malena i mlada. Bila je tiha i mirna, uvijek je
šutjela, a na psovke nije ni odgovarala. Nakon 2 – 3 mjeseca već mu je
omrznula. Đuka je htio ženu snažnu, živahnu, punu strasti i žudnje, a njegova
je Marijica bila tiha. Mučio je on svoju Marijicu tako polupijan cijele noći,
da ni spavati nije mogla. Sjećao se on svoje Marijice i bilo mu je teško:
«Dobra je bila ! Golublja krv ! Duša ! Al ja . . . ja ?» Sjetio se birtašice
zbog koje je bio u birtiji od jutra do mraka, opijajući se i kartajući. Oboje
su ludovali cijele noći sa istim strastima i neobuzdanošću. Bitraš je šutio i
muzio od Đuke na kartama novac. Žena mu se Marijica hvalila bogu što ju pušta
na miru, tek otac Šima grizao se i zavidio sinu, jer se i njemu svidjela
birtašica.
Kako je došlo vrijeme za vojsku, Đuka je morao otići. Odslužio je tri
godine. Nedugo iza Đukina odlaska, Marijica je rodila kćerku Smilju i nakon
godinu dana je umrla. Kada se Đuka vratio iz vojske, otac nije imao više žene u
kući, pa je malu Smilju predao rodbini – babi Mari na čuvanje, a sam je
svakodnevno boravio kod birtašice grijući svoje stare kosti u njenom zagrljaju.
Već prvoga dana, otac i sin su se žestoko sukobili. Đuka je saznao, da
je otac u švaleranju s birtašicom spiskao oko 800 forinti, a kada je još saznao
da mu otac hoće prodati i komad zemlje, obuzelo ga je nešto okrutno, te mu se
zacrnilo pred očima, dohvatio je žarač i svom silinom udario oca po glavi: «Eto
ti ! – šapnu Đuka i odvuče se u birtiju. Sve je to prolazilo Đukinim mozgom,
nešto je vidio jasnije, a nečega se jedva sjećao. A ove 4 godine tamnice: «A
tražio je, htio je . . . kazao je otac, udri. Grizao me ! I na sudu je tako
rekao. I oni me ipak na 4 godine osudili. Nemaju ni srca ni duše. I ja , i ja je
nemam!» I sjećanje je tako dalje . . . .
Sjeti se patnji zbog tamničara. I kada idu na posao njih dvadesetak, a
okolo žandari s puškama. Svijet gleda, neko sažalno, a netko i prezirno boli i
jedno i drugo, a djeca ? Rugaju se: «Robijaši, robijaši !» I za godinu dana sve
te vrijeđa i poželiš noć, san, misliš: «Lakše je noću !» A kad padne noć, opet
muke i misli. Katkad koja sjedne u mozak pa kopa, kuje, pili, grize i ne da se
izbaciti. Sad misli o ženi i djetetu i njegovom životarenju ili o raspukloj lubanji
svoga oca, o tamničaru, o birtašici, pa kao u groznici stvori se čudna slika
njegova života. «Što li ću ja? Kako da živim? – i tako sam ja sebe pitao i
pitao. Odgovoriti nije znao. Zatim skoči, pohita prema konjima, uskoči u kola i
potjera konje preko šljivika, žita, ječma. Nije mario što gazi po tuđem trudu i
plodinama, samo goni konje, baš kao nekad. Lice mu se izobličilo, a on ih je
tjerao dalje, konji jure sve bješnje da je šuma ječala i grmjela. Konji umorni
sve su manje grabili, a on bijesan trzao uzdama, šibao bičem, te siđe s kola i
počne udarati po konjima. Konji vrištali, svijali se, propinjali se, ali
naprijed ne htjedoše. A Đuka nije prestajao, samo je udarao. Konačno konji
počeše klecati, stenjati i lijevi se ispruži po tlu, te zacvili i gotovo
zaplače. Đuka se strese, klone do konja, obgrli rukom njegov vrat, a on ga
gleda svojim krupnim okom poprijeko i bolno. «Dobro, moj Dorate!» - i ispriča
se konju: «Lud li sam ti ja! Tjeram konje do crkavanja, a zašto?»
Nakon nekoliko dana dođe baba Mara i zapita ga što će biti s njegovom
kćeri Smiljom. Zastidio se Đuka što se svoje kćeri nije ni sjetio. Smilju
ostavi kod babe Mare, a sam odluči da će promijeniti svoj način života. Počeo
je obrađivati svoju zemlju, od jutra do večeri samo je radio. Ljude je
izbjegavao, a rano je odlazio na njive. Prvi je poorao i zasijao, te drva
navezao i sve po kući poradio.
I dođe zima, a Đuka se odjednom umorio. Sjedi i razmišlja: «Je li to
život? Zašto li se on pati, muči i bježi od ljudi. Smilja mu je sve što ima. I
još ga niti jednom nije pogledala kao oca. Ne trpi ga. I to što stiče žuljevima
i znojem netko će zgrnuti i to zato što će bito Smiljin muž. Počeo je žaliti
samoga sebe. Samoće se odrekao, posla ostavio i počeo živjeti onako kako je
prije živio. Kod staroga čiče Pana počeo je zalaziti na divane. Pričali oni o
svemu, a najviše o mladosti, momaštvu i bećarenju. Nadmetali se oni u govoru
kome je ljepše bilo u mladosti, a Đuka najmlađu uvijek je bio protiv: «Zar je
to štogod ?» i započne pričati starcima o svojoj mladosti i svome ludovanju sa
curama i mladim snašama: «vi ste im se ulagivali, mitili i mazili, a ja sam ih
tukao šakački i ularom, što sam god dohvatio. One su bile vaše, dok im se
svidjelo, a moje su bile jer su me se bojale i jer su morale. Ja joj za svaki
poljubac dadem šakom u rebra i još mora kazati da joj je to slatko i još su vas
varale, a dica Bog zna čija su. »
Živio je Đuka ne osvrćući se na druge i ne gledajući kako drugi žive,
no nešto ga je tjeralo na takav život. Volio je biti takav: «Gnjila krv !» -
kaže Đuka sebi i drugima. «Šimina bisna krv !» - govorili starci.
I ovakav život učinio mu se prazan. Dojadili mu divani sa starcima,
znao je da on nije ni za zemlju, ni za žulj i znoj. I opet pođe po starom u
birtiju na vino, razgovori i kartanje. Ljude oko sebe tjera da ispijaju čaše do
dna i samouvjeren govori: «Pijte, trošite! Novac u džepu – vrag u srcu !» Đuka
pije samo zato da novac zapije, svoju pamet da opije i zaludi, da ga ne muči i
ne mori: «Pa što košta, nek' košta !» A birtaš piše brojke kredom dvostruko i
trostruko sve na račun Đuke, a on ne mari, rasipan je kao kneževsko dijete.
I sudbene odluke i obavijesti često su stizale, no on nije mario, već
trošio – dok ima biti će svima !
Otkad je napustio svaki posao, obilaziti birtije i opijati se, počeo je
obilaziti i oko žena. Ruža, žena čobana Radeta uhvatila se njegova srca. Lice
joj garavo, oči crne i velike, kosa još crnja, tijelo bijelo i oblo, a usne
crvene ko' trešnje. Vrebao ju je svakoga dana. Krv mu je bila pokretač života.
A kako je došao kraj te ljubavi s Ružom nije mu bilo jasno. Opažao je da ona
nije ništa posebno, već je ista kao i druge žene, pa se žar polako gasila. U
njemu je bila šokačka krv, koja teži za što većim promjenama, leptirskim
oblijetanjem. Uskoro su seljani primijetili da se Đuka promijenio. Postao je
mučaljiv i smrknut. Mučio se mislima o svojoj sudbini. Predbacivao si svoj
način života, mlitavilo, opijanja i ljubakanja. Počeo je zavidjeti svojim
suseljanima na mirnom obiteljskom životu, a njemu su dani dosadni, dugi i ne
zna drugo, pa ih zapija vinom.
Imetak se topio, a dugovi rasli i već su na prodaji Đukina imanja.
Odlučio je prodati ostatak imanja i ostaviti novac za miraz Smilji.
Došao je dan proštenja i Đuka krene sa seljanima po zagovor kod Gospe
Ilačke jer se on iskreno kaje i nada milosti božjoj.
Godilo je Đuki biti sa svijetom i krene kao i svi prema Gospinoj crkvi.
I odjednom, počeo je pitati samoga sebe: «Zašto je on tu? Da se pokaje! Što se
ja imam kajati? – pitao se – ludo je što sam se uputio s babama, to nije
dostojno jednog Đuke Begovića. On, hulja prvog reda, bećar da mu para nema, pa
on poklecava, oltar ljubi, neće: «Ne, pa da se o životu radi!» Ostavi Đuka
Ilaču, svoje suseljane, proštenje i vrati se kući. Odmah je odlučno poradio na
prodaji zemlje, kako bi se oslobodio dugova i dražbe. Od velikog imanja ostala
mu je samo kuća, a konje, kola i oruđe također je prodao. Novac je odmah uložio
u banku Smilji za udaju.
U njemu se opet javio stari nemir i nezadovoljstvo. Novac! Taj ga je tištio.
On da pokloni 1. 200. - forinti kćeri? Ona će se udati, a muž će ga potrošiti
na rakiju, a ništa pametno s novcem neće učiniti. Postao je kivan na sve oko
sebe i u svakome je vidio neprijatelja. Ponovo se Đuka vrati starome životu,
opijanju i razvratu. Obuzela ga je strast za uništavanjem i rasipanjem.
Potrošio je Smiljin miraz, prodao kuću i više mu ništa nije ostalo od imanja.
Đuka Begović je sada sluga. Unajmio se kod čovjeka kojega je uvijek prezirao,
kod seljaka Andre Mijaljeva za čobana. I danju i noću je sa čoporom ovaca. Sam,
niti tko ide k njemu, niti on traži koga. Ne žali on ni za kućom, ni za
zemljom, niti za onim životom bećara.
Možda će se on opet izmijeniti, a kako nema imetka varat će, krasti će,
tko zna.
Podaci izvađeni iz: Pet stoljeća hrvatske književnosti, Matica Hrvatska
«Zora» Zagreb, 1964. godina
Grafička oprema Majstorska
radionica Krste Hegedušića, Zagreb – 1964. godina.
“Književnost 3”, Dragutin
Rosandić, Profil International d. o. o. , Zagreb, 1998. g.
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.