Naslov izvornika: The complete tales and poems of Edgar
Allan Poe
1. Bilješka o piscu
Pjesnik,
pripovjedač i esejist Poe rodio se 1809. godine u Bostonu. Otac mu je bio
odvjetnik koji se odrekao tog posla i postao putujući glumac. Oženio se
engleskom glumicom udovicom Elizabeth Hopkins. Edgar je bio srednje od troje
djece, koja su se sva rodila u vrijeme dok je bračni par putovao po Americi.
Oba su se roditelja razboljela od tuberkuloze i umrla kad su Edgardu bile dvije
godine. Djeca su se razdvojila, a Edgarda je primio trgovac škotskog porijekla
John Allan. Iako ga Allan nikad nije zakonski usvojio, Edgar je svom prezimenu
pridodao i njegovo.
Allanovi
su živjeli u Engleskoj, gdje je Edgard pohađao školu u Stoke Newigtonu. Bio je
nježne tjelesne građe, ljepuškast i bistar dječak i isticao se u učenju stranih
jezika i u sportu. 1826. godine upisao se na studij na Virginijskom
sveučilištu, gdje se počinje opijati, kartati i zaduživati kod mjesnih trgovca.
Nakon toga očuh ga je ispisao sa sveučilišta i zaposlio kao činovnika u ured.
Osim toga djevojka koju je volio, Elmira Royster, udala se dok je on izbivao od
kuće.
Sve je to
Poe teško podnosio, a još teže dosadni uredski posao, pa je pobjegao od kuće u
Boston, gdje je uskoro objavio zbirku pjesama Tamerlan (1827.). Godine 1830. umire Allanova žena te se on ponovno
udaje i dobiva sina. Njegova nova žena nije podnosila Edgara te je na taj način
došlo do raskida između očuha i posinka. Allan je izbacio Edgara iz svoje kuće,
a kad je umro, nije mu ostavio ništa od imovine.
Stoga je
otišao u Baltimore, do svoje tetke (očeve sestre) Marije Clemm. Edgar se oženio
svojom sestričnom, Marijinoj kćerkom Virginijom Clemm kojoj tada nije bilo još
ni četrnaest godina. Mnogo je pio jer mu se žena smrtno oboljela i 1847. godine
umrla, a i zbog toga što je živio u strahu da će poludjeti. Na kraju je umro
1849. godine smrzavajući se pijan u jednom jarku. Pokopan je u Baltimoreu, uz
Virginiju i svoju punicu.
Poe je bio
podvojena ličnost, dobar i nježan prema onima koje je volio, a drugi, koje je
često kritizirao, smatrali su ga razdražljivim, samoživim i besprincipijalnim.
2. Poeova djela
Poe je
napisao oko sedamdesetak priča, koje djeli na arabeske i groteske (William Wilson, Crni mačak, Pad kuće Usher,
U škripcu…), kriminalistička djela Umorstvo u Rue Morgue i Zagonetni slučaj Marie Roget; pjesme ( Gavran, Annabel Lee, Za Annie, Heleni, Eldorado, San u snu…),
koje se nalaze u zbirkama Tamerlan
i Pjesme,
te eseje Filozofija kompozicije i Pjesničko načelo.
U prvoj
zbirci pjesama Tamerlan (1827.)
uglavnom posvećuje izgubljenim ljubavima. 1831. objavljuje još jednu zbirku
pjesama nazvanu Pjesme, a prvu
nagradu dobiva od jednog časopisa za priču Rukopis
pronađen u boci.
U Williamu
Wilsonu progovara o temi dvojništva (podvojenoj ličnosti), koju kasnije
preuzimaju neki veliki svjetski pisci kao Stevenson i Dostojevski.
Poe je bio
obdaren natprosječnom sposobnošću analize i logičnog zaključivanja. Tom je
sposobnošću utemeljio kriminalistički žanr. U Umorstvu u Rue Margue opisuje kako dvojica prijatelja u Parizu,
Dupin i Legrand, rješavaju dva zamršena kriminalna slučaja služeći se
proučavanjem pojedinosti sa mjesta zločina ili čitajući novine. Na temelju tih
podataka, metodom dedukcije, dolaze do zaključka koji ih dovodi na trag
zločincima. Duplin je postao uzor mnogim kasnijim piscima krimića kao na
primjer Conanu Doyleu u stvaranju lika Sherloka Holmesa.
Ipak je
Poe najsnažniji efekt postizao pišući o smrti i zločincima. U Crnom mačku, na primjer, opisuje ljudsku
sklonost bezrazložnom nanošenju zla, a u Ligeji
govori o temi života poslije života.
No uz svu
tu mračnu stranu Poe piše i djela puna ironije i humora, kao što je
fantazmagorična priča U škripcu.
U svom
eseju Filozofija kompozicije analizira
kako je nastala pjesma Gavran. To se
suprostavlja romantičkoj pretpostavci da pisac stvara pjesmu na temelju
nadahnuća. Umjesto toga, Poe govori o odabiru motiva i dugotrajnom stvaranju
pjesme.
Poe se
koristi stilom, kojeg je sam nazvao barokan,
što znači kao prvo kićen i pretrpan ukrasima, neobičnim riječima i izričajima.
U Poeovim
pjesmama, kao i pričama, prevladavaju motivi straha i užasa, napuštenosti i
osamljenosti, izgubljene ljubavi i propalih iluzija.
3. Romantizam
Potječe od
francuske rječi romantisme. Europski
književni umjetnički pokret, i stilska epoha, koja se javlja krajem 18. i
početkom 19. stoljeća. Tada nastaje roman, pripovijedno djelo u kojem se događa
nešto nestvarno ili su krajolici opisani melankoničnim tonom.
Javlja se
u vrijeme Francuske revolucije (1789.), koje potvrđuje nezadovoljstvo
prosvjetiteljstvom i otpor prema
racionalizmu.
Naglašava
se osjećajnost i doživljaji čovjekova unutarnjeg svijeta, individualizam te
poistovijećivanje pisca i glavnog junaka u djelu. Romantičari se vračaju
prirodi i zanimaju za egzotične zemlje. Prepuštaju se mašti koja ih dovodi do
tajanstvenih i natprirodnih pojava. Tada se posebno cijeni bajka, a njen je
najistaknuti pisac Hans Christian Andersen (Bajke isprčane djeci, Nove bajke i
priče, Slikovnice bez slika.).
Stvara se
romantični pesimizam, poznat pod nazivom “svjetska bol”. Mladići vrše
samoubojstva zbog ljubavi; izražavaju potrebu za pronalaska samog sebe, bez
čega je život besmislen.
Javlja se
zanimanje za povijest, narodne jezike i za narodno stvaralaštvo.
Romantizam
se najprije javlja u Njemačkoj od kud se širi po ostalim Europskim zemljama.
Glavni su predstavnici u njemačkoj književnosti: Novalis, Johan Wolfgang Goethe i Fridrich Schiler; u
engleskoj književnosti: William Wordsworth, S. T. Coleridge, George Gordon
Byron, Walter Scott i John Keats; u francuskoj književnosti: Alphonse de
Lamartine, Victor Hugo i François-René
de Chateaubriand; u ruskoj književnosti: Aleksandar Sergejevič Puškin i Mihail
Jurjevič Ljermontov; u hrvatskoj: Stanko Vraz, Petar Preradović i Ivan
Mažuranić; i američki predstavnik Edgar Allan Poe.
4. Sadržaj
UVOD - PLUTON
U samom
uvodu Poe priprema čitača na strašan događaj, koji mnogi neće povjerovati, jer
mu u pripovijedanju ne mogu svjedočiti ni vlastita osjetila. Već samim uvodom
on uspjeva pobuditi u čitača znatiželju koja neće prestati ni u jednom trenutku
djela.
Pišući u prvom licu, Poe ističe junakovu
ljubav prema životinjama, koje su mu davale ljubav i vjernost koje su mu nedostajale
od čovjeka. Žena mu je pribavljala najzanimljivije vrste životinja. U svojoj su
kući držali ptice, zlatne ribice, psa, kuniće, majmuna i mačka Plutona, kojeg
je najviše volio.
Samim
iznošenjem detalja da su u stara vremena crne mačke smatrali prerušenim
vješticama, čitatelj može naslutiti da se taj strašni događaj o kojem se
govorilo u uvodu, odnosi na mačka.
ZAPLET - VJEŠANJE MAČKA
Prijateljstvo
između glavnog lika i mačka trajalo je nekoliko godina, iako se junak mjenjao
na loše. Počeo je prekomjerno piti i postupati grubo prema životinjama i ženi.
Unatoč svemu poštovanje prema Plutonu, spriječavalo mu je da ga zlostavlja.
No kad se
jedne noći vratio sasvim pijan kući pričinilo mu se da ga mačak izbjegava.
Nakon što ga je ščepao, Pluton mu je zubima zadao malu ranu, ali dovoljnu da u
njemu izazove demonsko bjesnilo. Izvadio je nož i hotimično iskopao mačku oko.
Iako se
nakon toga osjećao krivim i užasnutim, nije se mogao obuzdati zlom duhu
nastranosti, koji ga je tjerao da uništi samog sebe. Tako je jednog jutra,
sasvim hladnokrvno, stavio mačku omču oko vrata i objesio ga o granu drveta u
dvorištu. Učinio je to, sa suzom u oku, jer je znao da ga mačak voli.
Te ga je noći iz sna probudio povik “Vatra!”.
On, njegova supruga i sluga uspjeli su izbjeći, ali je kuća sasvim izgorila.
Pisac
iracionalnom razmišljanju pokušava naći povezanost između zadnjeg događaja i
vješanja mačke, no u tome ga spriječava racionalno shvačanje događaja. No tada
otkriva, na njegovo zaprepaštenje, lik mačka na jedinom sačuvanom zidu kuće.
Zakljućuje
da je neko iz gomile radoznalih ljudi, koja je na znak uzbune ispunila vrt,
vjerojatno odsjekao životinju od stabla i ubacio je kroz otvoreni prozor u
kuću. Rušenjem kuće, mačka se našla u gomilu svježe žbuke, te je vapno djelovanjem
plamena i amonijaka iz leša, stvorilo portret.
VRHUNAC - UBOJSTVO ŽENE
Glavni
junak je mjesecima nakon tog događaja imao priviđenja mačka i tugovao zbog
gubitka životinje, sve dok nije odlučio pronaći novu. Novi je mačak bio crn i
velik kao i Pluton, ali se od njega razlikovao po bijeloj mrlji na prsima.
No umjesto
da mu bude drago on je osjećao nesklonost prema njemu, iako nije znao zašto. Iz
dana u dan odnos prema mačku ispunjao se odvratnošću i jezom, koja je prelazila
u mržnju.
Kad je ustanovio
da je i taj mačak lišen jednog oka i da ona mrlja na prsima ima oblik vješala,
više se nije mogao suzdržati, počeo je iskazivati bjs na ženu i polagano
ludjeti. Pod takvim pritiskom jednog dana dok je radio u podrumu, izazvao ga je
mačak skoćivši i zamalo ga oborivši. Podigo je sjekiru i bez razmišljanja
usmjerio na mačka. Njegova je žena zaustavljanjem sjekire izazvavši u njemu
nešto demonsko. Maknuo joj je ruku i zabio joj sjekiru u mozak. Ona je bez
glasa pala mrtva.
RASPLET - SKRIVANJE UMORSTVA
Nakon što
je učinio to strašno djelo, prihvatio se zadatka da sakrije truplo. Svašta mu
se vrtjelo u glavi. Najprije je želio sasjeći truplo na sitne djelove i
uništiti ih vatrom, kasnije pokopati ga u podrumu, razmišljao je da ga baci u
zdenac u dvorištu ili da ga spremi kao robu i pozove nosača. Na kraju je
odlučio tijelo zazidati u zidine podruma, na mjestu gdje je bila ispupčenje
uzrokovano lažnim dimnjakom.
KRAJ - POLICIJSKO PRETRAŽIVANJE
Nakon što
su prošla dva dana, a mačka nije nigdje bilo, počeo se ponovno osjećati
slobodnim čovjekom, kakav je bio prije no što je objesio Plutona. Grijeh
strašnog čina tek ga je malo uznemiravao.
Došlo je
do pretrage i ispitivanja, i sve bi ostalo neotkriveno, da nije morao nešto
izjaviti i sam se otkriti:
“…Ovi
zidovi - zar odlazite, gospodo? - ovi su zidovi vrlo masivno građeni. Tu sam,
iz puke bjesomučnosti razmetanja, snažno pokucao bambusovim štapom koji sam
držao u ruci, točno po onom dijelu redova cigle iza kojih je stajao leš moje
rođene supruge.” (str. 64)
Policajci
su srušili zid, iz kojeg je izvirio ženin leš i mačak na njegovoj glavi.
5. Lica
Poeovi su
junaci u svim djelovima vrlo bogati ne samo vanjskim, nego i unutrašnjim,
psihičkim osobinama:
GLAVNI LIK
Prepričava
što mu se desilo u prvom licu.
Popustljive,
čovječne čudi i nježna srca. Voli životinje: “ Posebno sam volio životinje, i
moji su mi roditelji ugađali nabavom najraznolikijih mezimca. S njima sam
provodio gotovo sve vrijeme, i nikad nisam bio sretniji no kad bih ih hranio i
milovao.” (str. 52)
Pokvario
se zbog neumjernosti u piću, čijim bi posljedicama nastradale životinje i žena.
Izravno
govori o svojim osjećajima i stanjima duše, iako ponekad izgledaju pregrubi: “
Prošao je drugi i treći dan, a moga mučitelja još uvijek ne bijaše. Iznova sam
stao disati kao slobodan čovjek. Monstrum je u užasnom strahu pobjegao iz ovih
prostora zauvijek! Nikada mi se više neće pojaviti pred očima! Moja sreća
bijaše neizmjerna! Grijeh mog crnog čina tek me malo uznemiravao.” (str. 63)
PLUTON
Veliki i
mudar crni mačak. Slijedio je gospodara svugdje po kući, a ovaj se sam brinuo o
njemu i hranio ga: “ Pluton - to bijaše ime mačka - bio mi je najmiliji mezimac
i drug u igri. Sam sam ga hranio, i on me slijedio kamo god sam se kretao po
kući. Tek sam ga s mukom mogao spriječiti da me prati i po ulicama.” (str. 53)
NOVI MAČAK
Potpuno
jednak Plutonu osim što je imao neku neodređenu, bijelu mrlju na prsima.
Kasnije je primjetio da je, i ovaj mačak poput Plutona, lišen jednog oka, a ona
je mrlja dobila svoj oblik: “ Bio je to sad prikaz jednog predmeta koji mogu
imenovati samo s jezom - i zbog toga sam iznad svega mrzio toga monstruma, i
strahovao, i bio bih ga se oslobodio da sam imao hrabrosti - bila je to sad,
kažem, slika jedne jezive - jedne grozovite stvari - slika VJEŠALA! - oh, tog
sumornog i strašnog oruđa užasa i zločina - oruđa samrtne muke i smrti!” (str.
60)
8. Zaključak
Poe je u
svojim djelima nastojao zaprepastiti. A to mu je vrlo dobro uspjevalo, jer je
znao upotrijebiti gotičku struju, kojom se služio, i raspolagati maštom, koja
mu nije nedostajala. Stvarao je mračne, mistične scene i naglim detaljima držao
čitatelja u neprekidnoj radoznalosti. Ne pušta čitatelja, ni da dođe do daha, a
već se pojavljuju novi zapleti i stravični prizori:
“Natjeran
tim mješanjem u bjesnilo više no demonsko, izvukao sam ruku iz njena stiska i
zabio joj sjekiru u mozak. Pala je mrtva na mjestu, bez glaska.” (str. 61)
Gotičkom
se strujom koristio jer je smatrao da ona zadovoljava ukus njegovih čitatelja,
ali i zato što je odgovarala njegovu temperamentu. Svu stravu o kojoj je pisao,
crpio je iz duše.
gost kaže:
.. jeli to novela ili roman jer sve upucuje na novelu ali ima nekih stranica di ise da je roman |
|
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.