ŽIVOTOPIS:
Pisac klasicizma i prosvjetiteljstva i otac
francuske tragedije godio se 1606 godine u Rouenu u Normandiji kao sedmo djete
u skromnoj građanskoj obitelji koja se uzdigla vršeći pravne i druge službe.
Školovao se kod isusovaca, gdje uz vjersku stjeće i književnu kulturu. Od 1622
do 1624 godine studira pravo i postaje odvjetnik, no kako je bio sramežljiv i
plah nije se bavio tim poslom. Godine 1629 izlazi mu prvo djelo - komedija
Melita, a kraće je vrijeme bio i član Udruženja petorice, grupe dramatičara
koju je oformio kardinal
DJELA:
Karijeru pisca započeo je finim
društvenokarakternim komedijama, od kojih je najinteresantnija OBMANA
(L´illusion, 1636), a najslavnija LAŽAC (Le menteur, 1643), dok mu je prvo
djelo MELITA (1629). Lažac je rađen po španjolskom uzoru: Alarconova SUMNJIVA
ISTINA poslužila je kao pradložak, ali je Corneille stvorio samostalno djelo,
kao i Goldoni koji se - u XVIII stoljeću pišući svog BUGIARDA (Lažca) -
nadahnuo Corneilleom. Od velikog broja tragedija kojima je stekao slavu neke su
i danas na repertoaru, a čitaju se i uče po školama. Njegova remek - djela
nastala su u razmjerno kratkom vremenskom razboblju. Seriju otvara CID (1636)
kojem se prigovaralo da ne poštuje aristotelovu poetiku, što je inače vrlina
klasicizma. Poučen tim iskustvom Corneille piše HORACIJA (Horace, 1640) i CINA
(Cinna, 1641), te POLIJEKT (Polyeucte, 1641 - 43) i stvara prototip francuske
klasicističke trabedije, ali nijednom od njih nije dosegao uspijeh CIDA. Poslijednje
mu je djelo PERATRIA (Pertharite) koje ga je razočaralo svojim lošim uspijehom,
te je bilo neizravan uzrok njegova napuštanja kazališta. Nakon toga preveo je
par nabožnih djela i napisao nekoliko analiza svojih djela. 1660 izdaje tri
svoje rasprave o tragediji uopće.
OSOBE:
DON FERNANDO, prvi kastilski kralj
DONA URAKA, kastilska infantkinja
DON DIEGO, don Rodrigov otac
DOM GOMEZ, grof Gormaz, Himenin otac
DON RODRIGO, Himenin dragi
DON SANCHO, zaljubljen u Himenu
DON ARIJA, kastilski plemić
DON ALONSO, kastilski plemić
HIMENA, don Gomezova kći
LEONORA, infantkinjina odgojiteljica
ELVIRA, Himenina odgojiteljica
PAŽ infantkinjin
SADRŽAJ:
Stari ratnik don Diego postaje, radi svojih
zasluga, odgojiteljem sina kralja Fernanda. Nepobjedivi i gordi don Gormas,
zavidan na toj časti, zavadi se sa starcem i u neobuzdanoj srdžbi daje mu
pljusku. Starac pada u očaj jer ne može sam da se osveti i traži od svog mladog
sina Rodriga da na sebe preuzme tu dužnost - umri ili ubij. Don Rodrigo, iako
mlad - vrlina ne ovisi o broju godina - ubija u svom prvom dvoboju iskusnog
protivnika. Infantkinja, Fernandova kći ljubi u potaji Rodriga ali svladava
svoju ljubav jer Rodrigo nije kraljevskog porijekla. Don Rodrigo je zaljubljen
u Himenu, kćer ubienog Gormasa. Himena ljubi Rodriga. Tu počinje dramski
zaplet. Iznenadno ubistvo oca nameće himeni dužnost da se osveti. Ona ljubi
više nego prije, ali čast ju tjera da traži glavu ljubljenog Rodriga. On joj
pruža svoj mač da se dama osveti, ali ona nema snage da ga do te mjere zamrzi.
Rodrigo odlazi u rat protiv Maura i vraća se kao pobjednik, zarobivši dva
kralja i dobivšinaslov "Cid" što znači "velikan". Himena i
dalje ustraje u svojoj dužnosti da se osveti. U svakom kritičnom času koji se
pojavljuje u odnosu izneđu Himene i Rodriga, infantkinja osijeća kako se u njoj
budi nada u mogučnost sreće sa Rodrigom, naročito otkada je postao Cid, ali
ipak uzdiše za smirenjem. Javlja see don Snacho koji također ljubi Himenu i
spreman je da ju osveti. Ona pristaje da bude nagrada za pobjednika. Rodrigo
dolazi da s s njom oprosti, jer, kako ga ona ne ljubi, on će se dati ubiti od
protivnika. Kada mu Himena odaje svoju ljubav, poslije neobično zanosne tirade
u kojoj izražava svoje neograničeno oduševljennje, on odlazi u dvoboj i prvim
udarcem razoružavaprotibnima. Infantkinja, svladavši konačno svoju strast,
predaje don Rodriga Himeni. Kralj Fernand, sretan je što je sačuvao dragocjen
život mladog heroja, odgađa vjenčanje na godinu dana radi smrti don Gormasa.
TEMA: Oprečnost osjećaja i razuma, strasti i
dužnosti .Gradeći svoje djelo na motivu sukoba između dužnosti i ljubavi,
Corneille je svojim suvremenicima progovorio o vrijednosti žrtve, o kultu volje
i o časti, koja je mjera svake vrijednosti. Prva velika drama francuskog
klasicizma izazvala je brojne polemike i rasprave, no publika je tragediju
odlično primila pa je u to vrijeme nastala uzrečica "Lijep kao Cid"
VRSTA: klasicistička tragedija (tragi -
komedija)
KLASICISTICKA TRAGEDIJA:
Klasicistička tragedija mora biti pisanau
stihovima, njezin stil je nužno uzvišen, karakteri su plemeniti, a kompozicija
određena razvojem u peet činova. Zahtjeva se osim toga poštivanje načela
jedinstva radnje mjesta i vremena, a strogoo je propisano što se dolikuje
prikazivanju na sceni (…)
Francuska je klasicistička dramau cjelini
racionalna, jer traži jasnoću izloženih ideja i strogo razumsku motivaciju,
didaktična, jer želi poučiti gledatelja i u nnekoj mjeri moralistička, jer
osuđuje zlo i porok, a hvali vrline i pobjedu dužnosti nad strašću. (Solar: Teorija
književnosti)
VRIJEME NASTANKA:
Cid je nastao 1636, a na pozornici se
pojavljuje 1637 godine
UZOR:
Uzor za Cida mu je bila drama Cidova mladost
GUILLENA DA CASTRA o španjolskom narodnom junaku Cidu.
POPULARNOST CIDA:
No trajna popularnost drame leži u zanosnoj
strasti mladih ljubavnika Himene i Rodriga. Ljubav, čast, dužnost i lojalnost
su pokretači njihova života. Disciplirani upravljanjemsvojih osjećaja i
razboritošću svog odgoja uspijeva im da zadovolje svaku od tih vrlina
PISAC O DJELU:
Premda sam sebi u ovome djelu dopustio više
slobode ngo u ikojem drugom svojem djelu (tragediji) ono vrijedi ioš uvijek kao
najljepše kod onih kojima nije do krajnje strogih pravila.
ZADOVOLJAVANJE ARISTOTELOVE POETIKE
(VJEROJATNOST I NUŽNOST FABULE):
U Cidu
su zadovoljena i dva velika zahtjeva što ih Aristotel stavlja na savršene
tragedije "Fabula mora istovremeno biti vjerojatna i nužna". Ti su
zahtjevi zadovoljeni ovdije čak i jače i plemenitije nego u posebnim primjerima
što ih donosi taj filozof.
PRAVILO TRI JEDINSTVA:
Pravilo "trojnog jedinstva"
iskazivalo je da radnja u trgediji nude jedinstvena, to jest bez digresije i
epizodnih uloga koje odvlače pažnju s glavnog predmete (jedinstvo radnje).
Mjesto zbivanja je trebalo biti jedno npr. javni trg, dvorana u palači, pred
hramom, i nije se smjelo mjenjati (jedinstvo mjesta); konačno, vrijeme trajanja
nije smijelo priječi 24, odnosno 12 sati (jedinstvo vremena). Sva ta
ograničenja vrede za tragediju koja je "visoki žanr", a ne uključuje
komediju - "niski žanr".
Slobodnija primjena jedinstva vremena i
mjesta treba da bude isto oprevdana. Ona predstavljaju teške kočnice piščevoj
bujnoj mašti i dinamici zbivanja:
JEDINSTVO VREMENA: Ne mogu zanjekati da
pravilo o 24 sata previše požuruje događaje u ovome komadu. Grofova smrt i
dolazak Maura događaji su kojji se nisu mogli odigratineposredno jedan za
drugim jer je taj dolazak iznenađenje koje nije ni u kakvoj vezi s ostalim.
Nije, međutim. Tako s borbom don Sancha. Kralj, njegov gospodar, mogao je za
nju izabrati drugo vrijeme, a ne dva sata po bijegu Maura. Isto pravilo
požuruje i Himenu da po drugi put traži pravdu kod kralja. Ona je to već bila
učinila dan prije, uveče, pa nije bilo potrebno da ujutru drugoga dana ponovo
dodijava time kralju. Roman joj je dao sedam ili osam dana strpljenja prije
nego što bi je ponovno tjerao. Pravilo o radnji u 24 sata neje to, međutim,
dopustilo: to je nedostatak tog pravila.
JEDINSTVO MJESTA: Sve se dakle događa u
Sevilji te se na neki način općenito poštuje pravilo jedinstva mjesta. Mjesto
se, pojedinačno, ipak mijenja od prizora do prizora. Radnja se odvija sad u
kraljevoj palači, sad u Infantkinjinu stanu, sad u Himeninoj kući, sad na ulici
ili javnom mjestu.lako je odrediti mjesta po pojedinim prizorima, ali je teško
odrediti jedno mjesto koje bi odgovaralosvima u poslijednjim prizorima prvoga
čina. Grof i don
Diego sukobljuju se po izlasku iz palače. Taj
sukob može se odigrati na ulici ali don Diego ne može pretrpjevši pljusku
ostati u toj ulici, jadikovat i čekati na dolazak svojega sina a da ga odmah ne
okruži puk i da mu se odmah ne ponudi koji prijeatelj. Moguće je misliti da su
se ova dvojica izlazeći iz kraljeve palače neprestano svađaju hodajući i dolaze
do kuće prvoga. Tu on dobiva pljusku i biva prisiljen ući unutra i zatražiti
pomoč. Ako vas ta pjesnička prividnost ne zadovoljava, možemo ga ostaviti na
javnome mjestu gdje mu se nude prijatelji; ali sitne radnje, koje ne služe
ničemu što bi zadiralo u glavnu radnju, pjesnik ne mora, mučeći se, iznositi na
pozornicu. Horacije ga od taga oslobađa ovim stihovima: "Profinjen,
pažljiv u izboru riječi, nek prigrli
jedino tvorac pjesničkog djela, a za drugo ne haje mnogo".
KARAKTERIZACIJA LIKOVA:
LICA U CORNEILLEOVIM DJELIMA:
Svi likovi su junaci plemenita srca i duše, i
svima im se moramo diviti. Općenito, možemo reći da u svijetu Corneillea ne
postoje podlaci i slabići, postoje samo čudovišta ljudske prirode,
utjelovljenja ambicije ponosa i patriotizma.
LICA I NJIHOVO ZNACENJE:
Iako se radnja odvija u XI stoljeću,
karakteri su tipični za apsolutičku monarhiju. Srednjovjekovni sadržaj ništa ne
umanjuje aktualnost lica i njihova ponašanja. Don Diego predstavlja vjernog
podanika čija je hrabrost simbol vjernosti monarhu. Don Gormas je još neukroćeni
feudalac s kojim se ne može računati i kojega upropaštava gordost. Infantkinja
pradstavlja prevlast volje i raszuma nad strastima i služi kao primjer svim
ženskim članovima dinastije, svojim dostojanstvenim svladavanjem svih osjećaja
koji bi mogli narušiti njezin ugled. Don Fernando je tip plemenitog, strogog i
mudrog vladara. Taj lik će Corneille u tragadiji "Cinna" razviti da
jedinstvene veličine. Rodrigova mladost, njegova hrabrost i neposrednost,
njegov takt prema ljudima i odanost domovinistvorili su iz njega tip mladića
koji je kroz stoljeća služio kao uzor francuskoj omladini, kao veza između
generacija i kao nacionalni ideal.
DON RODRIGO - CID:
CID = arapski Sajjid = gospodar velikan
Glavni lik djela. Sin Don Diega, legendarni
španjolski srednjovjekovni junak.
On je vjeran i smion, uzvišen, čvrst i
hrabar. Strastveno voli Himenu. To doznajemo u ovome citatu:
"Pogotovu te crte, što Rodrigov lik
tvore
O uzvišenom,čvrstom i hrabrom mužu zbore
O domu koji dade tolike borce vrle,
Gdije lovor-vjenav djeca pri porodu već grle
I ocu mu je nekad svu hrabrost svijet
priznavao
Dok bijaše još u snazi, on bijaše čudo pravo
I nabori na čelu - sve urezana djela
Dokazuju tko biješe taj čovjek srca smijela.
Vrline iste rese, ja mislim i Rodriga…"
TOLIKO VOLI HIMENU DA ĆE RADIJE UMRIJETI
NNEGO GLEDATI NJZINU MRŽNJU: "Zbog
osvete me kazni il bar iz samilovanja!
Ta
radije ću pasti od tvoje ruke drage
No
tvoju mržnju gledat jer za to nemam snage…"
Ovaj lik je služio stoljećima kao uzor francuskoj
omladini, kao veza između generacija i kao nacionalni ideal zbog svojih vrlina,
kao što su: lojalnost, dužnost, čast, hrabrost, neposrednost, takt prema
ljudima, odanost domovini.
Otac od njega traži da ga osveti:
"Moj sine, speri s mene tu ljagu nečuvenu
Osveti me…"
"Osveti me, osveti, u borbi ravno stoj,
Pokaži, da si vrijedan svog oca, sine
moj…"
No častan i disciplirani don Rodrigo to neće
moći odbiti, ali se ipak kao i svaki normalan čovijek pita. Tu vidimo osobine
klasicizma; lik ima uzvišene, ali nadasve ljudskeosjećaje koji ga razdiru, ali
uvijek po klasicističkoj shemi pobjeđuju osijećaji dužnosti i ćasti. Sve seto
očituje u Rodrigovome monologu na kraju prvoga čina, gdje on razmišlja čak i
samoubojstvu.
DVOJBA:
"Da
svojoj dragoj skrivim?
Osramoćen
da živim?
Taj
izbor stvar je žuka!
Sve,
sve je čudna muka
Uvreditelj
mog oca - otac njen!
Zar
zato mora ostat nekažnjen?"
**********
"Da
spasim ljubav ili oca svog…"
RAZMIŠLJANJE O SAMOUBOJSTVU:
"Moj
jad sve raste - muka žia.
Dok tražim lijek - bol dvostruk biva.
Pa hajde, dušo, sad u smrt kreni,
Uštedjet
ćeš bar uvredu Himeni.
No
u toj smrti nema smisla jasna,
Ta
smrt, štoviše, i ne bi bila časna.
Svoj
rod on kalja ovako odlazeći…"
POBJEĐUJU OSJEČAJI DUŽNOSTI I ČASTI:
“
Himenu gubim, svoju nje`nu strast,
No desnicom ću spasit barem čast.
Moj duh se vara, smušen sam i tužan.
Svom ocu sve sam – prije svega – dužan.
A mač i tuga smrt će dati istu."
"Sad hitim, hoću da se borim.
Himenin otac skrivi sve to,
Oklijevao
sam, stid me, eto."
HIMENA:
Glavni ženski lik u djelu, Gormasova kći.
Strastveno zaljubljena u Rodriga. Himena je lik, kao i Rodrigo, odgajana u
strogoj obiteljskoj atmosferi. Iako je ljubav velika, ubistvo oca nameče joj
dužnost osvete. U to doba dobiva se utisak, da mladi nemaju pravo na obične
ljudske slabosti, već prevladavaju dužnost, krepost, odanost i lojalnost koji
su na prvom mjestu. Kod ovih mladih ljudi pobjeđuje i dužnost i lojalnost.
MORA OSVETITI OCA USPRKOS SVOJIM OSJEĆAJIMA:
"Ma kako bila jaka ta moja nježna
strast,
Ja slušam samo dužnost kao svoju prvu
vlas"
**************
"Ta osveta je, eto, stvar časti sad za
mene!
Pa vukla nas tu ljubav i čežnja ne znam kamo,
Sve isprike su jadne, ponizuju me samo."
**************
"Osvetit
ću svog oca, učinit ću što mogu.
No
strašno je, Rodrigo, što traži kruta stega
Pa
želim da se ništa ne ostvari od svega."
**************
"Ja
želim čast sačuvat i premda strašno patim,
Progonit
ću ga, smaknut i umrijeti zatim jadna"
UZVIŠENOST HIMENINIH OSJECAJA: Draga koju
njezina dužnost sili da traži smrt svojega dragoga i koja ujedno strepi da će
biti uslišana pokazuje strast življe i vatrenije od svega što može da bude
između muža i žene, majke i sina, brata i sestre. Velika krepost kao i vrlina
kojoj ona ostavlja svu svoju snagu da bi je još slavnije pobijedila,
predstavlja nešto ganutljivije, uzvišenije i draže od prosječne dobrote sklone
da padne u slabost, pa čak i u zločin. Ona ipak toliko voli Rodriga da to ne
može sakriti pred drugima.
"Ah,
pogledajte kralju! U nesvjesticu pada!
Prosudite
tu ljubav po boli što ju zada.
Razotkriva
nam tajinu ta njena muka nijema.
Rodriga
ona ljubi, tu sumnje više nema."
UZVIŠENOST ODNOSA RODRIGA I HIMENE I RAZLOG
PRERANOG SRETNOG ZAVRŠETKA: U nastavku imamo daljnje razmatranje neobičnog i
jedinstvenog odnosa don Rodriga i
Himene. Osjećajući da je to slaba točka komada, Corneille se brani zbog mogućeg
sretnog završetka i pravda se ovako:.
Istina je, tu se treba zadovoljiti time da
Rodrigo bude izbavljen iz smrtne opasnosti a da ne bude gurnut u ženidbu s
Himenom. Povijesno je to tako i to se publici u ono vrijeme sviđalo; našoj
današnjost publici to se, međutim, zacijelo ne bi svidjelo. Zato mi je to mučno
gledati kako Himena daje svoj pristanak kod španjolskog pisca premda on u
svojoj komediji daje vremenski raspon tri godine. Da ne zapadnem u pruturječje
s poviješću, držao sam da moram nabaciti koju misao, ali s neizvješnošću u
pogledu djelovanja: samo sam tako mogao uskladiti zahtjeve pozornice s
povijesnom istinom.
M.M. Ja mislim da se ovdije vidi nedostatak
pravilao jedinstvu vremena, to jest da se radnja mora odvijati unutar 24 sata.
Himena je morala u tom vremenu priječ prako svojih osjećaja dužnosti prema ocu,
i dužnosti da se očuva čast,a ja ipak smatram da se za tako nešto treba ipak
malo više vremena.
INFANTKINJA - DONA URAKA:
Kći kastilskog vladara koja je silno
zaljubljena u don Rodriga, ali to ne može priznati jer je on nižeg staleža i to
bi oništilo njezin dobar glas.
"Ta
kraljeva ste kćerka, a on je vitez samo!
I
što bi naš kralj ne to? Što Kastilja? Što?"
Što se tiče samog jedinstva radnje, mnogi su
prigovarali Corneilleu što je, stvorivši lik Infantkinje s njenom tajnom
neuslišanom ljubavi, zapravo poremetio jedinstvenost zapleta i unio elemente
digresije. Stoga su sve scene gdje se pojavlljuje Infantkinja izostavljane
prilikom prikazivanja u 18 pa čak i u 19 stoljeću! danas se smatra da je
njezina uloga i te kako važna i da njezina unutrašnja borba, zbog ljubavi prema
Rodrigu i nemogućnosti da se ona ostvari, pruža još jednu ilustraciju tog
osnovnog principa Corneilleove koncepcije svijeta: čast i dužnost važniji su od
ljubavi.
KLASICIZAM:
Francuski je klasicizam u prvom redu značio
renesansu za kazalište i to s jedne strane - obnavljajuču klasične tragedije, a
s druge - rađanje prave komedije. Občno se doba francuskog klasicizma
poistovjećuje s razdobljem apsolutističke vladavine Luja XIV; na klasicizam
obuhvaća znatno dulji period nego što je bila njegova vladavina (1660 - 1715),
ali ako se najviši uspona klasicizma podudara s prvim djelom njegova
apsolutizma, onda je sve što je tome predhodilo zapravo išlo tom visokom
cilju,to jest da se ostvari klasični ideal umjetnosti rječi. Djela su morala svojim
savršenstvom i karakterom vječnosti održevati veličinu, sjaj i autoritet kako
neprikosnovenog vladara, tako i njegova doba. Klasicizam se oblikuje i
usavršava u toku čitavog 17 stoljeća,a njega omogućavaju pogodne društvene i
političke prilike u Francuskoj. Ni jedna knjižvna epoha nnije pokazala zrelost
u tolikim vrstama i nije dala toliko raznorodnih remek - djela kao što je to
bio slučaj s francuskim klasicizmom, ali klasicizam ipak predstavlja jedno
ograničavanje, "uklupljivanje", no na te kalupe mnogi autori pristaju
dragovoljno. Već je istaknuto da je francuski klasicizam značio renesansu za
kazalište kojemu u prvom redu treba publika da bi postojalo. Razvijaju se oni
književni rodovi koji zahtjevaju svečanu, nimalo intimnu atmosferu, od umjetnika
biran izraz i plemenitu misao, a od publike visoku kulturu i prijemljivost.
Pravi izraz francuskog klasicizma je kazalište, i to više tragedija kao
"visoki žanr" nego komedija kao"niski žanr". Međutim ovo
kazalište nema nipošto popularan karakter. To nije spektakl koji privlači mase,
to je kazalište koje od publike zahtjeva naobraženost i izgrađen ukus.
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.