1. Bilješka o piscu:
PROUST,
Marcel (Pariz,10. 7. 1871. - 18. 9. 1922.), francuski književnik. Poteječe iz
građanske sredine i već u mladosti pokazuje interes za mondeni život tzv.
visokoga društva. Suradnik je Figaroa, pokretač časopisa Le Banquet (1892); A.
France piše mu predgovor za knjigu Les Plaisir et Les Jours (1896). Slabo
zdravlje primorava ga da se povuče, pa živi mnogo godina u izolaciji. U tišini
radi na svojemu opusu. 1913 objavljuje Du chote de chez Swann. Njegov autobiografski
roman Jean Santeuil (1952) objavljen posmrtno. Ta, i sva njegova ostala dijela
pokazuju zajedničku atmosferu, povezuje ih bogata imaginacija njihova autora, a
imaju i jednog zajedničkog junaka: Vrijeme. Vrijeme koje obara, ruši, mijenja
svijet oko nas, neukrotiva sila koja nas podvrgava svome toku; vrijeme kao
uzrok nestalnosti, vrijeme kao opsesija i bol zbog prolaznosti. Nastojanje da
se vrijeme zadobije, da odabrana razdoblja potraju, da se izbriše granica
između onoga što jest i onoga što je bilo inspiriraju Prousta, tragatelja za
izgubljenim vremenom; tako je nastao njegov opsežni ciklus A la recherche du
temps perdu.
Proust
fautovski tuguje za trenutkom što prolazi, fiksira sunčane predjele jednoga
djetinstva, mnoga lica u prolazu, pariške salone, sjedeljke, susrete, igre,
rastanke i snove. On je kreator mitološkog djetinstva, Proustov vječiti mladić,
analitičar, artist, lirik građanskoga komfora, tvorac izvanrednih metafora u
čijem se traženju osjeća tipično francuska vibracija. Snagom imaginacije,
Proust je obogatio svoju spiritualnu realnost, pokazao primjerom da umjetnik ne
izmišlja nego otkriva: L’ artite n’ invente pas, il decuvre. Svojim djelom
Proust je ostavio dubok trag ne samo u francuskoj već i u današnjoj europskoj
književnosti. Proustov osjećaj za stil, za vrijeme, za minucioznost, za analizu
najtananijih osjećanja obogatio je suvremenu francusku literaturu, a neki
njegovi opisi pejzaža postaju duhovni zavičaj mnogih miljuna čitalaca.
Podaci iz:
Enciklopedija leksikografskog zavoda, Hrvatski leksikografski zavod,
2. Društvo:
Riječ
društvo nekako čudno zvuči kad se govori o svijetu koji nam je Proust naslikao.
To je društvo sastavljeno od samih grupa pojedinaca, koji se kreću u uskom
krugu svojih osobnih interesa, a s drugim dolaze u dodir samo onda kada su im
ti drugi osobno potrebni. Najsavršenije osvijetljenje društva, visokog društva
daje nam Proust na posljednjih dvadesetak stranica Vojvotkinje de Guermantes.
Razgovor vode tri protagonista U traganju za izgubljenim vremenom: Swann,
najprofinjeniji predstavnik kulture svoga doba, alter ego samog pisca, vojvoda
de Guermantes, najsebičniji, najglupiji i načistiji predstavnik europskog
plemstva i vojvotkinja Oriane, jedinstven primjerak stila, finese, šarma,
površnosti i nehumanosti istoga društva. A za stvaranje njezina lika Proust se
poslužio princezama, vojvotkinjama i groficama iz njegove najbliže okoline, jer
Proust je svoja lica transponirao prema licima društva u kojem je živio.
Društvo
romana U traganju za izgubljenim vremenom kreče se u zatvorenom krugu, koji ne
obuhvaća ništa drugo osim svoje bogate četvrti u Parizu, jednog normadijskog
dvorca i jednog luksuznog ljetovališta na normandijskoj obali. Članovi tog
društva lišeni su svake aktivne volje i zato nesposobni da vrše bilo koju
radnju koja bi ih vodila do nekog cilja izvan njih samih. Ta lica ništa neće i
zato ništa ne rade, njihova budućnost ne ovisi o njihovu htijenju već o
stjecaju okolnosti. Ni jedno od njih ne pokazuje neki napredak ili neki razvoj,
ni jedno od njih ne vrši nikakve vanjske radnje tako da na kraju osjećamo
potpunu dekadenciju Proustova društva.
Proustovo
djelo isto tako nije ni tendeciozno ni moralno. Ono ne proučava vanjsku radnju
već unutarnje činjenice, njegova se karakteristika nalazi u samoj mehanici
ljudskog zbivanja. To je društvo koje se raspada bez obzira na bilo koji
ljudski moral. No, ako kod Prousta nema vanjske radnje, ne smijemo zaključiti
da kod njega nema dinamike, što bi ujedno značilo da nema života, jer njegovo
djelo daje dojam veoma bogatog vrenja, u unutrašnjosti mehanizma sakrivenog
ispod površine bića i stvari.
3. Slikar prostora i vremena:
U
jednom pismu Proust kaže: “Što se tiče stila, nastojao sam odbaciti sve ono što diktira čisti razum, svu
retoriku, uljepšavanje i gotovo sve homotične i tražene slike, da bih izrazio
svoje duboke i autentične impresije i poštovao prirodni tok moje misli”.
Proust
se služi bojama kao impresionistički slikar, stvarajući najprije ambijent koji
obavija osjetila određenim svjetlom i tonom, te na taj način pruža uvjete za
postanak čistih impresija.
Proust,
osim što je slikar prostora, on je i slikar vremena. On nije poznavao sata,
njegov se život odvijao izvan praktičkog vremena koje su ljudi ustanovili da organiziraju rad
koji od njih zahtijeva socijalni život. On je u potpunosti raspolagao svojim
vremenom i služio se njime samo za vlastita istraživanja. Proust nastoji
posjedovati vrijeme u čistom stanju, osjećati se suvremenikom stoljeća i tako
izbjeći smrt koja nije drugo nego fenomen memorije. Umrijeti znači ne imati
više uspomena, znači pustiti vrijeme da pobjegne. Posjedovati vrijeme znači
posjedovati prošlost, sadašnjost i budućnost. Posjedovati sve to, znači živjeti
u istio vrijeme u jednom, drugom i trećem, i prema tome, ne živjeti ni u jednom
potpuno. To je isto kao izbjeći sva tri i naći se izvan njih, tj izvan vremena.
Taj susret prošlosti i sadašnjosti jedna je od
karakteristika njegova slikanja izvan svijeta, jedan od bitno proustovskih
postupka. Ali Proust nije prvi uveo te skokove u prošlost da bi dao slici više
reljefa. No tada su te usporedbe bile većinom paralele bez osjetnih dodirnih
točaka. Prošlost je služila kao muzej uzoraka koji su piscu stajali na
raspolaganju. Kod Prousta, naprotiv, prošlost je isto tako živa kao i
sadašnjost, s tom razlikom da je u isto vrijeme poetičnija i slikovitija, jer
nam otkriva proces postajanja sadašnjosti. Prošla se stoljeća pomiču i
približavaju nama stvarajući sadašnjost.
4. Dinamične slike
Unutrašnjo
neprekidno gibanje oživljuje dekor i prirodu: predmeti, sobe, gradovi, cvijeće,
drveće i pejzaži žive, kao što živa lica; autorov stvaralački duh ulijeva život
u neživi svijet u kojem stvari postaju individualne i ponašaju se ka živa bića.
Proustove
dinamične slike i njegovo opisivanje predmeta vidimo na 158. i 159. stranici
ovog romana. Te stranice poznate su zbog karakternih crta koje pojedinim licima
daju njihovi monokli. Tako se npr. staklo monokla generala de Fraubervilla
pretvara u jednu monstruoznu ranu, a monokl mondenog romansijera izražava
njegov jedini organ psihološkog prodiranja i nemilosrdne unutarnje analize, dok
markizu de Forstelleu monokl daje melankoličnu osječajnost u kojoj žene
otkrivaju velike mogučnosti ljubavnih patnji.
Taj
odejevni individualizam izražava naša različita duševna stanja, crte našeg
karaktera kao i karakter epohe u kojoj živimo. Tako odjeća prestaje biti samo
tkanina i suvišni ukras i postaje sasvim sastavni dio nas samih, naš vlastiti
izraz.
U
slikama prirode Marcel Proust najviše pažnje posvečuje cvijeću, drveću i moru.
More, ta nepregledna snaga, to vječno gibanje, ta vječna promjena, našlo je u
Proustu svog velikog pjesnika. Beskrajana i nemirna površina, koju su ljudi
ukrasili brodovima, predstavljala je za njega princip mladosti: “(Mladost) je
stanje prije potpunog ukrućenja i zato u društvu mladih djevojaka osjećamo ono
isto koje osjećamo pred oblicima, koji se pred nama bez prestanka mijenjaju,
koji se poigravaju s nestalnim oprečnostima i što nas podječa na neprekidno
ponovno stvaranje primarnih elemenata prorode, koje vidimo kad smo na moru”.
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.