Stvaralački portret pisca i životopis:
Milutin Cihlar Nehajev rođen je
1880. godine u Senju, u doseljeničkoj češkoj obitelji. Njegov otac kao učitelj,
došao je u Kraljevicu i oženio se Ludmilom Polić iz ugledne kraljevičke
obitelji. Gimnaziju je pohađao u Kraljevici i Zagrebu, a studij kemije završio
u Beču, gdje je stekao doktorat znanosti. Bio je gimnazijski profesor u Zadru.
U Zagrebu radi kao novinar i književnik. Godine 1926. Izabran je za
predsjednika Društva hrva
tskih književnika. Umro je u Zagrebu 7. travnja 1931. godine.
On je svestrani stvaralac: novelist, romanopisac, dramatičar,
književnik i kazališni kritičar, prevoditelj, publicist, svestrano obrazovan
intelektualac (poznavatelj likovne
i glazbene umjetnosti, poznavatelj prirodnih znanosti). U trideset
godina književnog rada stvorio je pozamašan broj djela (novela, dva romana,
drame, kritike i veliki broj članaka). Zanimao se i za hrvatsku političku
prošlost. Nehajev pripada čelnicima hrvatske moderne, osobito svojim
esejističko-kritičkim tekstovima i romanom Bijeg. To je jedan od prvih romana u
Hrvatskoj književnosti u kojemu dolazi do značajne defabularizacije, pri čemu
se pisac poslužio modernom tehnikom pisanja, pokušajem zatvaranja interesnog
kruga na bitne probleme čovjeka. Pri tome sve drugo ostaje u drugom planu, a
posebno nacionalna i socijalna motivacija.
Tema: Bijeg od svakodnevnog života i odluka o smrti.
Problematika koja se obrađuje:
Opis prilika i života ljudi koji se oblikuju u neposrednom odnosu prema
društvenim zbivanjima.
Retrospekcija događaja glavnog lika iz dana školovanja.
Opis unutrašnjeg života glavnog lika koji je bio bujan i raznolik, bez
silnih događaja sa mladenačkim dobom jakih kriza koje su udarile biljeg
njegovom kasnijem naziranju na svijet.
Rađanje sumnje da je književnost vrlo malo vrijedna prema vrijednosti
života.
Opis Nietzsche sa svojom anarhističkom mišlju o ubijanju samoga sebe
(nadčovjek sam sebe žrtvuje, odričući se čovještva).
Opis nastupa inferiornosti prema životu koja se dade izvrsno složiti u
«apsolutno istinite» ideje.
Pribjegavanje alkoholu kao jedinome rješenju iz nastale situacije, jer
on opija, omamljuje i savladava sve, trza iz ružne sadašnjosti.
Smiješna istina o potiskivanim frazama o materijalnosti duševnih
funkcija.
Sjećanje na posljedica duševne klonulosti, nemoći živaca nakon jedne
krize.
Napola rezignirani čovjek prisjeća se svoje ljubavi i zbivanja, koji su
se isprepletali sa dojmovima sadašnjeg osamljenog, dosadnog, besmislenog
njegovog života i beznadni položaj u kojem je sada.
Prevladava moderna pripovjedačka tehnika (autoanaliza).
Psihološka razmatranja i priželjkivanje kraja života i smrti.
Struktura djela: Roman kao pripovjedačko sredstvo, kojim se lik
predstavlja u prvome licu i služi se pismom i dnevnikom u oblikovanju romana.
Roman našeg vijeka, psihološki, realistički, socijalni sa mnogo ustaljenog
oblika i nove književne forme – defabulativni roman.
Književna vrsta: Roman.
Inspiracija iz sličnog djela: U svojim djelima se osjeća utjecaj
Turgenjeva i njegovo opisivanje filozofije utučenih ljudi u malograđanskom
životu, sa vječno istim brigama i nikakvim nadama, te praznim razgovorima o
idealima i neizvjesnoj budućnosti. Netko za sve životne probleme pronalazi
svoje gotove formule, no jedino je istina da se život ne da strpati u formule.
Nadahnjivale su ga pjesme Nordsee od Heina u hrvatskom prijevodu, te Homerova
djela. Veoma su mu se dojmila djela Tolstoja čiju je formu pisanja i on
koristio.
Mjesto i vrijeme radnje: U Trstu krajem siječnja 1909. godine.
Likovi:
Đuro Andrijašević je mladi daroviti intelektualac koji studira u Beču
da postane doktor. Njegov lik odražava raspoloženje jednog dijela mlade
generacije koja se, mnogostruko obrazovana i puna snova, nije mogla potpuno
snaći u konkretnim društvenim prilikama, već je naginjala skepsi i depresiji.
Kroz njegov lik se izražava tragični nemir modernog čovjeka. Propast
talentiranog čovjeka nije izazvan uskim prilikama provincijskog mjestanca u
kojem živi, već je samo tragičan finale uslijedio nešto brže. On u svojoj duši nosi klicu sloma svojom jako razvijenom
prevlašću misli i konstantne autoanalize. Ne predstavlja prosječnu ličnost,
zamišljen je kao izraz tragičnih nemira modernog čovjeka, nervoznog, tjeskobnog
i umornog, koji je ovu baštinu primio u nasljeđe, pa nije imao dovoljno snage,
ni bioloških uvjeta, da aktivnošću ispuni život.
Bartol Andrijašević je Đurin otac i pomorski kapetan koji je plovio
godinama po morima i na kraju je dobio službu lučkog kapetana u Kraljevici.
Toma njegov stric (bivši trgovac drvima iz Like) koji je bio bez
obitelji i zavolio je Đuru kao svoje dijete i pomagao mu u školovanju koliko je
mogao.
Teta Klara je ukazivala da će od Đure postati veličina i da se od
majčine strane sva obitelj sastojala od duševno silno razvijenih ljudi, koji su
više ili manje pustolovno završili život. Rekla je da će od dječaka biti ili
nešto ili ništa.
Zora Marakova bila je kći doseljenog Čeha, ravnatelja tvornice u D.
Stasita i koštunjava djevojka s licem opaljenim od sunca i zvonkim smijehom.
Nije bila baš lijepa, ali je sasvim suvereno istupala u društvu i svojim
otvorenim načinom općenja začarala svoju okolinu. Odijevala se sa mnogo ukusa i
uvijek bila spremna na svaki pothvat ako je s tim bilo spojeno nešto novo i
osobito.
Vera Hrabarova je djevojka i dobre obitelji koju su preporučali Đuri,
darovita, završila gimnaziju, naučila govoriti tri strana jezika, svirala
glasovir, a u društvu znala besprijekorno voditi konverzaciju. Bila je visoka,
suha djevojka sa zlatnom kosom i mirnim zelenim očima.
Tošo njegov najbolji prijatelj, koji ga je uvijek razumio u teškoćama.
Jagan novi znanac, bio je nabit, nizak, debeo, kratko podrezane kose i
plav, oštar brk činili su crvenu, dosta ćelavu glavu karakterističnom. Bijele,
vodene oči i podbuhli obrazi govorili su da se ne bavi puno ozbiljnim
poslovima, nego veći dio svog vremena provodi u krčmi. Tu je bilo njegovo
carstvo. Po ulici se vukao tromo, pospano, gotovo plašljivo, kao da se stidi
svog odrpanog odijela. A u krčmi, što je bila prostija, jače ga je dojmila. Bio
je uman čovjek, nego što se na prvi pogled moglo zaključiti. Sa pregršt
duhovitih paradoksa znao je braniti svoje mišljenje oštrom poraznom
dijalektikom. Bio je kruta pijanica i navikao na neuredan život. Jeo je vrlo
malo i to najprostija jela, a odijevao se više nego siromašno. Za prijatelja
dao bi sve, pod uvjetom da se taj slaže s njegovim običajima kada se
nazdravljalo.
Kratka bilješka o djelu:
Roman o mladom darovitom intelektualcu Đuri Andrijaševiću, koji piše
pismo prijatelju Toši i u tom oproštajnom pismu sažima temeljne odrednice
njegova života i koji se u sudaru sa životnom zbiljom slama, predaje se piću i
završava samoubojstvom.
Sadržaj:
Mladi daroviti intelektualac Đuro Andrijašević je iz mjesta studiranja
putovao kući, pa se tako prisjećao prohujalih godina i zbivanja. Toliko se
naputovao u svom životu da je imao neku odvratnost protiv svakog putovanja.
Prisjećao se mirnih dana i đačkih običaja kada se kretao između mjesta stanovanja,
sveučilišnih zgrada i kavane. Bilo mu je lijepo studirati u Beču i kada bi
zapao u tromost, ne brinući se ni na što i ne odgovarajući na materina pisma,
sam sebi je govorio da treba svršiti studiranje za doktora i vratiti se u svoj
rodni kraj. U Beču se govorilo da je svaki đak doktor za gazdaricu i kelnere, a
kada zbilja dobije doktorat svi ga promaknu u profesora. Svaki puta kada bi
trebao dalje putovati upravo je bio bolesno nervozan zbog dolaska u neku
nesigurnu i strašnu neizmjernost, o beskućništvu i vječnom nespokoju. Prisjetio
se kako su ga posljednji puta ispraćali Hrabarovi na put u Beč. Dok je čekao da
vlak krene, njega je svaka minuta tako uzrujavala, da je bio prema svojoj
zaručnici Veri upravo nepristojno hladan, što mu je ona u pismu prigovorila.
Đuro je odgovorio i mučio se da joj objasni to svoje nesretno raspoloženje, ali
ni sam nije mogao da nađe pravih riječi. Njemu se pričinjalo da u svakom
odlaženju ima nešto užasno i tajnovito, kao da iza njega ostaje komad života
koji nikada neće moći dostići. Hvata ga strah da će u onom drugom svijetu naći
nešto nepoznato i novo na što se neće moći priviknuti. To je možda još iz
djetinjstva, kada je svoga oca slabo viđao, koji je na kratko dolazio kući i
uvijek neprestano odlazio, jer je tako zahtijevala služba pomorskog kapetana.
Nakon dvadeset i pet godina potucanja po morima kapetan Bartol Andrijašević je
dobio službu lučkog kapetana u Kraljevici, gdje je dosta nespretno obavljao
službene formalnosti. Čim je sin dorastao do pučke škole dao mu je ispisivati
liste o svjetionicima i barkama. Kada je otac umro, mati se preselila u Rijeku
gdje je iznajmljivala sobe đacima. Dalje je u pismu nanizao nekoliko isprika
koje je Vera rado primila, no gospođa Nina Hrabarova nije još dugo vremena
mogla da razumije Andrijaševićevo ponašanje.
Putujući dalje bio je svjestan da ne radi lijepo što putuje u Slavoniju
k prijatelju, a ne ide u Zagreb, gdje su sigurno računali da će kao doktor doći
i službeno zaprositi Veru. Uistinu je da će oni pomisliti da on bježi od njih,
a osobito stara će imati pravo. Bojao se da još nije spreman za taj trenutak,
jer bi ga stara zapitala za zaruke. On je mislio dalje nastaviti nauke i
prijaviti profesorski ispit, da nije umro taj nevoljeni stric Toma i ostavio
zaduženu kuću, a svi su mislili da će iza njega ostati imetak. Andriješević je
sve svoje misli izražavao riječima, tako je i sada misli gotovo glasno završio
razgovor sa samim sobom. U dnu duše je znao da to nije rješenje, da sa Verom
samo odgađa stvar i da o tome ovisi njena sreća. Prisjetio se da je u trećoj
godini sveučilišta upoznao Veru i zaljubio se. Ona ljubav priznaje majci,
dobiva dozvolu dopisivanja, inače pred ljudima sve mora ostati tajno. Predočio
si je kao rješenje da mu Hrabarovi vrate obavezu i udaju Veru za nekoga
drugoga. Uzalud je tu zadnju misao pokušavao otjerati. Ako bi se uzeli morao bi
imati zaposlenje i nekakvu plaću i da li bi im ona bila dovoljna za život, jer
profesorske plaće su male. Sve je to lijepo rekao svojoj budućoj punici, no ona
je i dalje bila jako nepovjerljiva. Bilo bi najbolje sve prepustiti vremenu,
kada bi se ticalo samo njega. Prisjetio se kako su profesori u gimnaziji
potvrdili da takvog talenta kakav je on nije bilo za njihovog vremena u školi.
Još jače se raširilo to uvjerenje kada su u omladinskim listovima počeli
izlaziti neki Đurini književni pokušaji i pokazivao se kao sigurna buduća
veličina. U Vijencu je izašao njegov prvi veći rad i svi su se čudili formalnoj
savršenosti koju je imao taj početnik. Opčinila ga je želja za slavom i prvi
književnički uspjesi dali su njegovom mišljenju novi pravac.
Praznike nakon sjajno položene mature proveo je u Kraljevici u kući
strica Tome, koji je preko ljeta iznajmljivao sobe kupališnim gostima. Tamo je
upoznao gospođicu Zoru Marakovu i njenog brata Marka. Mladići ubrzo postadoše
vjerni drugovi na izletima i zabavama. Njihovim izletima se pridružila
gospođica Zora i poslije par susreta Đuro je osjetio da njena blizina na njega
djeluje neobično. Njegov pojam o ženi kretao se između dva kontrasta. Jedno je
bila umilna djevojčica, vrijedna ljubavi, a drugo kao majka, požrtvovna i
brižna. Nije bila baš lijepa, ali je sasvim suvereno istupala u društvu i
svojim otvorenim načinom općenja začarala svoju okolinu. Odijevala se sa mnogo
ukusa i uvijek bila spremna na svaki pothvat ako je s tim bilo spojeno nešto
novo i osobito. Đuro je iz početka osjećao neku antipatiju prema njoj i nije mu
se sviđalo što ona tako muškarački govori i radi. Instinktivno je osjećao da mu
se ona ne uklapa niti u jedan njegov razred koji si je on stvorio u svojoj
fantaziji. Zorina iskrenost razbila je brzo nepouzdanje i plahost i sve su se
više družili. Đuro je Zori čitao pjesme i druga književna djela i nakon
raspredanja sve se svršilo u ljubavi. Kao san bijaše ta ljubav. Đuro je pratio
Zoru do usamljenih morskih rtova, gdje su mogli nesmetano usisavati sav čar
naglo rođene ljubavi.
Nakon par dana su otišli Zora i njen brat i Đuro je osjetio grižnju
savjesti na tu ljubav i propatio je do trenutka kada je trebao krenuti u Beč da
se upiše na sveučilište. Osjećao se slabo da razmišlja o tome kako je postupio
prema njoj i pokušao se izjadati u pjesmi u kojoj je htio opisati svoju slabost
i tako je prvi puta osjetio da nema vjere u pisanu riječ. Prvi puta rodila se u
njemu sumnja da je književnost vrlo malo vrijedna prema vrijednosti života.
Napisao joj je pismo proklinjući je i u isti mah strašno i samilosno žaleći. U
velegradu se Andrijašević preobrazio u drugog čovjeka i nakon prve navale boli
radi jadnog završetka ove druge ljubavi dođe pokajanje. Čekao je danima neće li
od Zore doći nekakav odgovor i tako se njihov roman nije nikako mogao završiti.
Osjećao se vezanim za tu djevojku i nije znao kako da popravi što je skrivio
pismom, poslanim u omaglici prvog razočaranja. Mislio je da se njena ljubav
pretvorila u prezir, da ga ona drži kukavicom, slabićem, koji je uzmakao kada
je došao čas ozbiljnih obaveza.
Izmučivši živce, izgubio je interes za nauku i stane tražiti načine da
sam sebe ponizi još gore, misleći da više nije vrijedan života. Osjećao se i
sam star, propao, nesposoban za bilo kakvu odluku, ranjen u duši i tijelu,
kretao se u najgorim đačkim društvima i došao na glas pokvarenog čovjeka. Nije
se javljao kući bojeći se da su i do njih doprli glasovi o njegovom životu. Ružna
su bila ta vremena i došle su materijalne brige, neplaćeni računi, dugovi.
Uloga očajnika postala mu je drugom naravi i stane se opijati iz noći u noć, da
svoj nemir utopi u alkoholu. Izbjegavao je susret sa poznatim ljudima, da ne bi
oni vidjeli kako je duboko i zauvijek propao.
Ipak je otišao kući i majka i stric Toma su očekivali da će im
objasniti u što je protratio dvije godine boravka u Beču. Napisao je pismo
drugu Toši iz gimnazije da ga ovaj pod bilo kojim izgovorom pozove u goste.
Otišao je kod prijatelja Toše i nakon nekog vremena se okanio svojih
loših navika. Postepeno se oslobodio jadi i povjerio se prijatelju što ga je
mučilo. On mu je rekao da je proživio normalno razočaranje u prvoj ljubavi i da
je loše što je zapustio svoj književnički rad. Đuro je poslušao savjet i treću
godinu studija upisao u Zagrebu. Počeo je objavljivati u novinama kritike i
novele. Upisao se u glazbenu školu na nagovor gazdarice kod koje je stanovao,
udovice majora R. Bio je uveden u kuću višeg činovnika Hrabara, bolje rečeno u
kuću njegove žene. Kod prvih susreta nije mogao da prodre u Verinu dušu. Novi
osjećaj ga je odveo dalje od očajanja zbog prijeloma sa Zorom, koji mu je
postao daleka uspomena. Vera je bila lijepa pristala djevojka i njen izgled je
pristajao uz sliku djevičanstva i netaknutosti koju bijaše zamislio. Sve
snažnije je primjećivao da mu se Verina duša približava. Nevidljiva veza između
njih dvoje sve se više stezala i Đurino uspavano srce stalo se buditi, kucati
sve jače i hrliti njoj u susret. Ipak je Đuro uvjeravao sebe da je odviše star
i grešan za tu novu, veliku ljubav i da se ne može izbrisati prošlost koja ga
čini bezvrijednim pred Verinim zahtjevima. Povukao se u sobu i par dana si je
ponavljao isu frazu: «Što se ti pokvareni, izmoždeni čovječe usuđuješ kao
zločinac ulaziti u njen svijet! Tko ti daje pravo da djevici mutiš spokojnost
duše?» Napisao je i objavio pjesmu u čijim stihovima je ispričao cijelu svoju
ispovijest i plašio se pri pomisli da će Vera razumjeti njegovu pjesmu. Otišao
je u svoj stan da je više ne vidi i napisao joj pismo, kako je ovo sve ludost i
zločin što radi. Opisao je svoju ljubav prema njoj i svoj strah radi te
ljubavi, te da je njegov život sagrađena na ogromnom razočaranju. Stiglo je
pismo na brzinu napisano: «Ako vjerujete u me da mogu biti tješiteljica Vaših
boli, ja sam spremna. »
Tako je Đuro otputovao prijatelju Toši i u prilikama odmora pisao
dnevnik događanja. Slučajno je u novinama pročitao o imenovanjima i
premještajima da je Zora Marak, učiteljica više pučke škole premještena na višu
djevojačku školu u V. Tako je saznao gdje je završila Zora kao učiteljica,
odgajajući djecu, s vremenom stara djevojka sa praznim domom. Teško je
pomislio, kako je proživjela te godine. Da li ga je zaboravila i smirila se. Da
li je zadržala uspomenu na našu ljubav, a to sigurno jest jer se nije udala i
mora da ju to muči. Ružno je misliti na to, ali se ništa više ne da popraviti.
Sjetio se kako je bio očajan nakon događaja sa Zorom i bio mu je jasan
Nietzsche sa svojom anarhističkom mišlju o ubijanju samoga sebe (nadčovjek sam
sebe žrtvuje, odričući se čovještva), a kod Shopenhauera ga je smetao njegov
smisao za umjetnost, jer je gledao sve crno i nemilo. Tošo mu je rekao kako ga
otac želi nagovoriti da se oženi za Diklićevu kćer, jer bi se onda dva susjedna
imanja složila u jednu cjelinu. No on se zaljubio u njegovu Anku, koja nije ocu
u računici. Tošo je učitelj sa stalnom plaćom i živi u obiteljskom životu sa
Ankom. Kako malo treba da se ostvari ta sreća, ako se ima hrabrosti.
Došlo je pismo kojim Đuru pozivaju Hrabarovi da dođe. No gospođa Hrabar
zna da Đuro treba položiti profesorski ispit, a za prijavu nema novaca. Tako će
proteći godine, a Vera će biti u dvadeset osmoj i nema više čekanja za njenu
udaju. Smislili su da razvrgnu zaruke i da ju udaju za nekoga drugoga. Premda
gospođa mama nije znala da je Đuro upravo Veri za volju napustio pravni
fakultet, u koji je bio upisan već četiri semestra i pošao na filozofiju samo
da brže završi. No razmišljali su ako i završi studije treba se zaposliti. No
imala je Vera i drugih prosaca, koji su svi bili besprijekorno odjeveni, u
društvu duhoviti, muzikalni. Svi su muškarci živjeli u atmosferi odmjerene
etiketnosti, govorili o kazalištu, literaturi. Andrijašević nije bio čovjek iz
toga svijeta, nije mnogo govorio i ozbiljnije od ostalih je shvaćao svoje
riječi. Kod Vere riječ «ljubav» joj nije dolazila na um. Svoje osjećaje
tumačila je kao simpatiju, a kako je bila puna reminiscencija iz literarne
povijesti o prijateljstvu duhovitih žena i genijalnih muževa, njeno poznanstvo
s Đurom, umnikom i književnikom, dobivalo je za nju posebnu aureolu. Đurine
pjesme, jasne i bolne ispovijesti ljubavi, doimale su se kod nje kao prava
oluja. Nina je zadovoljno gledala kako njena kćerka pomalo dobiva navike
gospođice koja više nije mlada. Mati je htjela svoju kćer vidjeti kao sretnu
mladu gospođu, udatu za muža koji joj može dati bar ono na što je kod kuće
naučena, no sve je više vidjela kako se udaljava od te budućnosti. Gospođa Nina
je odlučila da ne popusti i svoju kćer oslobodi od upliva Andrijaševića. Majka
se sjetila kako se obećala đaku iz škole, klonila društva, a on nema nikakvih
obaveza. Nije završio studij, pripovijedao je o imetku od kojega nema ništa.
Može reći da ga nije briga i onda će draga kćerka ostati neopskrbljena i biti
velika žalost roditeljima pod stare dane.
Andrijašević je stigao u kuću Hrabarovih gdje mu je gospođa govorila da
je njena kćer za udaju a on nema osiguranu egzistenciju i dok ne završi ne
smije se dopisivati s Verom. Bilo mu je jako neugodno i postalo jasno da je u
njihovoj kući suvišan, te da ga tjeraju zbog njegove nesigurne budućnosti.
Pomislio je da što prije negdje pobjegne i preda se alkoholu kao jedinome
rješenju iz nastale situacije, jer on opija, omamljuje i savladava sve. Njemu
ne odolijeva ništa, nisu potrebne fantazije ni osjećaji, pretvara te u drugog
čovjeka, trgne iz ružne sadašnjosti. Sa užitkom alkohola raste i ironija. Sav
rad proteklih godina mu je bio besmislen, otopio je i piljio u dim od cigarete,
gledajući sebe kao uboga prosjaka koji je bio lud i nadao se milosti od dobrih
ljudi. Spopao ga bijes na samoga sebe, srdžba, očaj, lakovjernost, sulude
snove.
Stigao mu je odgovor na molbenicu, da je namješten za suplanta u Senj.
Nije javiti Veri, nego da ona vijest pročita iz novina. , te se uputi u svoje
novo boravište. U školi je mnogo ljepše nego je očekivao, ima mnogo dosadnih i
suvišnih stvari koje su spojene sa pedagoškim dužnostima (filozof sa šibom!).
Bio je previše fino odjeven prema ostalim kolegama i u malom gradu ljudi slabo
paze na toaletu. Prvih dana je rješavao statistike i popise, a kasnije je imao
vremena da se bavi u laboratoriju. Ljudi oko njega nisu zli niti odvratni, ali
su užasno prazni i jednaki. Svi gledaju jedan na drugoga, imaju jednake navike
i sjetio se kada je i on živio tako mrtvo, bez osjećaja i monotono. Ali ono je
bila posljedica duševne klonulosti, nemoći živaca nakon jedne krize. Svi ovi
ljudi sasvim su normalni i nisu niti nezadovoljni. Ljudi se osjećaju mladi sve
dokle ih ne uhvati u svoje kolo malograđanski život. Preporučili su mu da ne
predaje u razredima previše pametno, nego da treba raditi samo toliko da ga ne
mogu otjerati s posla. Teško je vjerovati u vrijednosti onoga što sam stvaraš,
a radiš za druge. Od plaće koju dobije nije se moglo živjeti, pa je posudio od
matere još novaca. I kako sada da se oženi, tj. da bježi iz zla u još gorje.
Mladi ljudi zaljube se i ožene, dođu brige i oskudijevanja i gotov glad. Čežnja
za Verom morila ga je jače nego ikada. Sve je više osjećao težinu obaveze što
ju je preuzeo na sebe obećavši da joj se neće približiti dotle dok ne položi
ispite. Uviđao je da će do tada proći više vremena nego je mislio. Svako dan
donosio mu je nova razočaranja, jer je u školi bivalo sve dosadnije, otkada je
morao napustiti svoj slobodni razgovor sa djecom i držati se suhe šablone
zadavanja i ispitivanje lekcija. Materijalne brige su ga tištale svaki dan sve
jače. Pomisao da će Vera biti njegova svakim danom se sve više udaljavala od njega.
Gledao je oženjene drugove, njihovu bijedu, njihove navike, uviđao da ne može
sada, a neće ni kasnije moći držati se na površini sa plaćom koju dobiva. Vera
je polako za njega postajala nedohvatljivo biće, lagodan život u njenoj
obitelji, navike ljudi koji imaju dosta da si priušte luksuza, te je uzaludno
tražio izlaz. Pozajmljivao je novac od majke koja je sve teže shvaćala njegove
potrebe, jer je on sad konačno stao na svoje noge. Odlazila je sve više u crkvu
i udaljavala se od svijeta, te je svaki dan slabije shvaćala potrebe života.
Stiglo mu je pismo od matere u kojem ga obavještava, da misli da je on završio
nauke i da mu više ne treba slati novaca, niti više računati na ičiju pomoć,
jer ima svoje zaposlenje i prima plaću. Zato je odlučila Tominu kuću sa nešto
gotovine pokloniti opatičkom samostanu, za čeka će je opatice hraniti do smrti,
a poslije smrti čitati vječnu misu za spas njene duše. Počeo je prekoravati
sebe za taj događaj, jer je slabo obilazio mater osim kada je trebao novaca. To
je nju sigurno boljelo i zato je tražila utjehu u crkvi. «Ako je kuća
poklonjena, ne može tražiti gostoprimstvo kod matere. Baš je fatalno sve to. »
Jednoga dana je stigao brzojav od Vere, koja ga poziva da dođe.
Pomislio je da ga se poželjela vidjeti, ali se tog trenutka kod njega pojavila
spoznaja vlastite bijede i nemoći. Slabost, gotovo očaj, zahvati mu čitavu
dušu. Andrijašević se u svojim osjećajima približavao njenoj boli i utapao se u
tu bol, zajedno s Verom. Napola rezignirani čovjek prisjećao se njihove ljubavi,
koji su se prepletali sa dojmovima sadašnjeg osamljenog, dosadnog, besmislenog
njegovog života i beznadni položaj u kojem je sada. Đuro nije otputovao ni
sutradan ni prekosutra. Bila su dva dana takve uzrujanosti, da mu se činilo da
to neće moći izdržati i da će poludjeti. Tražio je kod svojih kolega novaca na
posudbu, ali svi su također u teškoj situaciji sa već založenim mjenicama.
Pokušao je kod ravnatelja, koji se službeno držao i izjavio da «nema naslova»
za predujam, te ga nije dalje ni slušao i gotovo je pobjegao iz sobe. Treći dan
je Đuro nakon uzaludnog trčanja, ponižavanja i muka, postao sasvim apatičan.
Napala ga je takva tjeskoba, da se nije mogao ničim rastresti. Noći nije mogao
spavati i napiše Veri pismo. Opisivao je svoj život, ali je pazio da ne ističe
bijedu, naglasio je da preko ferija mora učiti za ispit, te je pisao riječi
ljubavi koje mu se nisu tako često izmicale ispod pera i napokon ju molio da se
strpi. List je poslao, ali ga treći dan neotvorenog dobije natrag. Napisao je pismo
prijatelju Toši da ode u Zagreb i da preda pismo Veri, jer je gospođa Hrabarova
prepoznala rukopis i odmah ga vratila natrag. Molio ga je da ide odmah, jer je
bolestan od nemira i očekivanja.
Dobio je pismo od Toše koji ga obavještava da je pismo lutalo jer on
nije bio u Zdencima nego kod oca koji se pomirio sa Ankom jer je rodila dečka.
Bio je kod Hrabarovih i saznao da je Vera gotova učiteljica. Roditelji su zbog
bolesti otišli u Štajersku na oporavak.
Da bi nekako suzbio tjeskobu koji puta je šetao sa dvjema učiteljicama
Darinkom i Minkom. Đuro se na nagovor prihvatio posla da bude redatelj
diletantskog društva i priređivali su đačke zabave. Đaci su u njemu vidjeli
poštovana pisca i čovjeka «od imena». Najviše ga je zadovoljavalo što je bio u
središtu neke, makar i male akcije, koja ga je uvjeravala o vlastitoj
vrijednosti i popunjavala prazninu u duši.
U zagrebačkim dnevnicima iziđe poziv đačke grupe da se upišu u zadrugu
radi popularizacije kulture i sa imenima priređivača. Iz toga nastane čitava
bura negodovanja protivne stranke koji hoće rušiti temelje naše prošlosti,
sadašnjosti i budućnosti. Afera he Đuru zaboljela i rasrdila, te odluči da se
svemu tome izruga. Napisao je komediju Rat u Ždrenju a osobe na pozornici su se
redale same od sebe, a fabuli je trebao kopirati događaj. Središte borbe je
bilo između žaba i miševa. U prvom činu je išlo lako sa navalom ruganja, a u
trećem činu mu je pofalilo ironije. Komedija se pretvorila u žalosnu sliku
malograđanskog života i bez završetka. Tako je komedija ostala u ladici
nedovršena. Ipak je predstava imala negativnog odjeka sve do biskupa.
Na ponovljeni nagovor je napisao novi komad Revolucija u Ždrenju koja
se prikazivala u Zagrebu. Mislio je da će ga vidjeti i Vera, ali kada je
pročitao nepovoljne kritike , jako se razočarao i upravo radi Vere bilo mu je
strašno. Misao da nešto radi, da se trgne iz mrtvila, dolazila je sve rjeđe i
sve više se opijajući.
Stiglo je pismo od Verina oca u kojem ga obavještava da nije ispunio
obaveze za njegovu kćer i da mu vraća njegova pisma natrag i da to isto on
učini sa Verinim pismima i da prekine sa svim uspomenama.
Đuro je zapao u još veću depresiju govoreći: «Ljubiti ne vrijedi. Ne
isplati se. Vino je bolje od žene, kušaš ga i ako ti se ne sviđa, izbaciš, a
žena ti sjedne na vrat. » Kod kuće su ga mučili vjerovnici. Gazdarici je bio
dužan i tražila ga je svaki dan. Na povjerenje mu nitko ništa nije davao, hodao
je sa potrganim cipelama i izderanim hlačama. Na Veru je rijetko mislio, što je
ona morala pretrpjeti radi njega, prije nego je pošla za drugoga. Žalio je za
izgubljenim životom i opijanje mu je postalo fizičkom potrebom. Dobio je od
ravnatelja dopis da nije udovoljio propisima glede profesorskog ispita i da ga
rješavaju službe namjesnog učitelja.
Napisao je oproštajno pismo Toši u kojem ga obavještava da je sasvim
propao, dobio otkaz i da mu u krčmi iz milosti daju piti. Postao je propalica.
Vera se udala, a on od života ne može pobjeći.
Tošo je došao u Novi da pokopa prijatelja, ali leša mu nigdje nisu našli,
valjda ju je bura odnijela u dubine mora.
Podaci izvađeni iz: Pet stoljeća hrvatske književnosti, Matica Hrvatska
«Zora» Zagreb, 1964. godina
Grafička oprema Majstorska
radionica Krste Hegedušića, Zagreb – 1964. godina.
“Književnost 3”, Dragutin
Rosandić, Profil International d. o. o. , Zagreb, 1998. g.
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.