Ante
Kovačić, književnik rođen je 6.6.1854. godine u Oplazniku, Marija Gorica kraj
Sutle, a umro 10.12.1889. godine u Stenjevcu. Godine 1880. odvjetnik u Glini.
Od 1875. piše lirske pjesme, balade, feljtone, pripovjetke i romane. U prvom
romanu Baruničina ljubav (1877), kao i u Pripovijesti Ljubljanska katastrofa
(1877), još prevladavaju romantički elementi. Bezkompromisan Starčevićanac i
pisac snažnog temperamenta, Kovačić je u svojim kasnijim djelima realist,
satirik i kritičar društva. Godine 1880. izlazi njegova Smrt babe Čengićkinje,
travestija Mažuranićeva epa Smrt Smail-age Čengića. Političko-satirički su i
njegovi feljtoni Iz Bombaja (izlazili 1879 - 1884 u Slobodi). Satira se oseća i
u pripovijestima Bježi-hajka, Ladanjska sekta, Doktor Marko u Kajgani. Satira
prevladava u romanu Fiškal (1882), a još više u nedovršenu romanu Među žabari
(1886), koji je izlazio u Balkanu i morao biti obustavljen, jer su se
karlovački malograđani osjetili pogođeni. Njegov roman U registraturi (1888), u
kojem ima i autobiografskih elemenata, sadržava najbolje stranice hrvatskog
realizma. U njemu Kovačič iznosi prljave strane tadašnjeg društva. Roman
zahvaća veliki vremenski razmak: od feudalizma do Kovačićevih dana. Prikazao je
tadašnje ljude i prilike u Hrvatskoj, s posebnim simpatijama za selo. Izabrane
pjesme objavljene su 1908. godine.
Srednjoškolski i studentski dani nisu bili za Kovačića nimalo laki jer
je bio siromašan. I kao pravnika i oca brojne obitelji, pratile su ga kojekakve
nevolje, osobito materijalne. Međutim, upornost, borbenost, volja i rad bili su
jači od svih nedaća (npr. od neimaštine i bolesti). O tome svjedoči bogata
književna ostavština: velik broj pjesama, djela u prozi feljton, polemika i
članaka, među kojima se umjetničkom slikom društvene stvarnosti Kovačićeva
vremena ističe djelo U registraturi najznačajniji hrvatski roman 19. stoljeća.
Objavljuje
književne radove u časopisima i dnevnicima: "Hrvatski dom",
"Hrvatska", "Obzor", "Primorac", "Hrvatska
lipa", "Vijenac", "Sloboda" i drugi.
O ROMANU "U REGISTRATURI":
Roman U
registraturi nije samo izraz socijalnih prilika u Hrvatskoj u drugoj polovici
19. stoljeća, nego i slika društvenij i gospodarstvenih promjena u njoj
(raslojavanje sela, propadanje aristokracije, klasna borba, agrarna kriza 1873.
itd.), slika rađanja "moderne" hrvatske inteligencije, ali i
kronologija tragičnog životnog puta darovita seoskog djeteta u feudalnim i
kapitalističkim društvenim odnosima (odnosima prvobitne akumulacije kapitala).
Ti odnosi očituju se u: nehumanom stavu feudalne gospode (vlastelina) prema
seljaku: načinu života feudalaca koji se temelji na preljubi, razvratu (npr.
sudbina gizdave vile Dorice kao žrtve erotske pohote i pokvarenosti feudalca
Mecene): prodoru novih, kapitalističkih odnosa na selo, zbog kojih seljak
postaje pljenom novog društvenog staleža - zelenaša i trgovaca, kojima je
jedino mjerilo vrijednosti novac, bogatstvo (predstavnici su tog staleža u
romanu npr., zelenaš Medonić, Kanonikov sin Miha koji se ženi Medonićevom
kćerkom Justom ne iz ljubavi nego iz interesa): seljakovu napuštanju zemlje i
odlaska u grad da služi u gospodarskim kućama (prototip takva
"pogospođena" seljaka je kumoordinar Žorž): stvaranju nove
inteligencije iz redova seljaka koja u moralno iskvarenoj gratskoj cjelini
često, bez obzira na darovitost, ne uspjeva nego tragično završava (poput
glavnog lika u romanu - Ivice Kičmanovića). U romanu U Registraturi Ante
Kovačić je predočio moral i psihologiju hrvatskog sela i grada, odnosno mnoge
pojave u njima npr. odnos roditelja i djece, međusobne odnose seljaka -
prijateljstvo, razmirice, svađe (npr. između Kanonikove i Zgubidanove
obitelji), ljubav i ljubavne odnose na selu (npr. između Ivice i Anice, Juste i
Mihe, Medonićeve žene i Medonićeva sluge), ljubav i ljubavne odnose u gradu
(npr. između Ivice i Laure, Laure i Mecene, Laure i Ferkonje), bračne i
obiteljske odnose (npr. između Zgubidana i njegove žene, Zgobidana i Ivice,
Ivice i Ivičine majke), svadbe, svečanosti (npr. svadba u domu gazde Medonića,
uskrsni ugođaj u Zgubidanovoj kući) itd. Kovačić je s više simpatije i ljubavi
prikazao selo (seljaka, seoske običaje, seoski patrijarhalni život i moral)
nego grad. Ipak nije ga idealizirao. Vidio je i selo i seljaka, i kao izraz primitivizma,
praznovjerja i neprosvjećenosti. Grad se po načinu življenja i morala razlikuje
od sela. To je sredina u kojoj se seljak ne snalazi, čudno, nespretno ponaša
(napominjemo takve dvije situacije: prva, Ivica pozdravlja nepoznate prolaznike
na ulici grada i druga - Zgubidan pred ogledalom u kavani). Roman U
Registraturi na određeni je način i autobiografija Ante Kovačića, koja nije
oslikana samo u liku Ivice Kičmanovića (u njegovu djetinstvu i školovanju),
nego i u sudbinama i u duhovnom životu drugih likova (npr. u liku Laure).
Inače, cjelokupni književni opus Ante Kovačića protkan je autobiografskim
elementima (spomenimo samo lik Podgorskog u romanu Fiškal). Na pojavu
Kovačićeva romana na stranicama "Vijenca" u toku 1888. godine
čitalačka je publika različito reagirala. Jedni su u njemu otkrili novo
zanimljivo literarno ostvarenje, a drugi nemoralno štivo "koje truje
hrvatska srca", djelo u kojemu se prikazuje svijet "bez morala, bez
vjere, bez čuvstva", koje ne bi smio "Vijenac" dalje
objavljivati. Poslije takvih kritika nastala je dugogodišnja šutnja koju je
prekinuo Milan Marjanović, predstavnik Mladih, zastupnik novih strujanja u
hrvatskoj književnosti, afirmativnim tekstovima o književnom stvarlaštvu Ante
Kovačića, posebno o njegovu romanu U registraturi. Književni povijesničar i
kritičar Dobravko Jelčić kaže da su Mladi u Kovačiću "otkrili prije svega
bezkompromisnog zastupnika - i ostvaritelja - svoje vlastite teorije o slobodi
umjetničkog stvaranja, pisca koji neumoljivom snagom što probija iz njega
razara konvencije u stilu i formi i koji svoj umjetnički doživljaj ne otkriva u
apriorne stege, nego pušta da se ta žitka lava, što provaljuje iz njega kao iz
živog vulkana, sama kristalizira po vlastitim unutrašnjim zakonima".
KOMPOZICIJA I FABULA ROMANA:
Roman je
podijeljen na tri dijela. Događaji u romanu nisu organizirani i raspoređeni
prema vremenskom slijedu. Vremenski kontinuitet događaja pisac prekida
retrospektivnim epizodama. Takvim pripovijedačkim postupkom unosi određeni
"nemir" i dramatičnost, usklađuje kompozicijska obilježja cjelokupnom
životnom sudbinom i psihičkim previranjima Ivice Kičmanovića. Već je sam
početak romana retrospektivan - počinje prikazom registrature i spisa koje
Kovačić oživljuje: oni se međusobno prepiru. Za riječ se javlja spis
registratora Ivice Kičmanovića i započinje pripovijedanje: "Znajte, dakle,
ja sam vam srce i duša našega registratora. Ja sam njegova slika i prilika.
Ukratko: njegov sam životopis. On me je sam napisao..." To je ujedno i
najava fabule koja počinje prikazom djetinstva Ivice Kičmanovića.
Pripovijedanje se nastavlja i nekoliko puta remeti vremenski slijed događaja,
tj. mijenja prostor i vrijeme događaja (npr. buđenje Ivice Kičmanovića u
Laurinoj sobi, epizoda o vili Dorici i Meceni, o Meceninu porijeklu, o Laurinu
porijeklu itd.). Mnogi su kritičari osporavali kompozicijske vrijednosti romana
U registraturi, njegovu cjelovitost i jedinstvenost, odnosno kompaktnost zbog
epizoda koje narušavaju kronološki slijed događaja. Vremenski nepovezano pripovijedanje
raspršuje fabulu, prekida fabularni tok, što pridonosi labavoj kompoziciji
romana. Gledišta suvremenijih kritičara ne podudaraju se s takvim mišljenjem.
Oni misle da su kompozicija i stil romana, odnosno cjelokupni tekst
"najvjernija slika Ivičine psihe". U prilog tome navode fabularne
podatke (npr. događaje u vezi s Ivičinim psihičkim krizama, delirijum tremensu)
i jezično- stilske, odnosno pravopisne karakteristike (npr. autentična
varijanta teksta iz "Vijenca" krcata je točkicama, upitnicima,
uskličnicima, crticama). Prema Jelčiću, ti pravopisni znakovi imaju svoju
stilsku vrijednost, "objašnjavaju i tu rastrzanost Kovačićeva
("Ivičina"), stila i nehomogenost Kovačićeve ("Ivičine")
kompozicije.
Fabulu
romana pisac gradi tako da prati razvitak glavne ličnosti romana - Ivice
Kičmanovića, i to od djetinstva do smrti (Ivičina tragičnog završetka u požaru
koji je zahvatio registraturu). Fabula se temelji na glavnoj radnji, vezanoj za
životni put Ivice Kičmanovića, i sporednim radnjama (npr. Laurin život koji
nije u vezi s Ivicom, događaji vezani za gazdu Medonića, odnosi između Laure,
Mihe i Juste te Mihe, Laure i Ferkonje, itd.). Fabula je razgranata tj. složena
i razvijena. Kronološki niz događaja, tj. glavni fabularni tok vezan za životni
put Ivice Kičmanovića, pisac: a) prekida retrospekcijom, nekronološkim
događajima (npr. opisom registrature, scenom Ivičina buđenja u Laurinoj sobi,
epizodom u registraturi s Ivicom kao šezdesetogodišnjakom - registratorom), b)
dopunjava sporednim radnjama (npr. u Ivičino djetinstvo na selu pisac uključuje
svoj komentar o djetinstvu, opisuje odnose na selu i događaje vezane za seoskog
bogataša Medonića i drugo). Okosnicu fabule čine događaji koje u prvom dijelu
romana pripovijeda glavno lice (Ivica Kičmanović), a zatim (u drugom i trećem
dijelu romana) ulogu pripovjedaća preuzima pisac. Fabula se temelji na nekoliko
osnovnih događaja, odnosno radnji.
KRATKI SADRŽAJ:
Ovaj veliki
roman započinje prepirkom spisa i registara, a nastavlja se kao
"raspredanje" glavnog junaka u obliku ispovjesti, kojoj je cilj da
razobliči kritički hrvatsko društvo onog vremena u rasponu od osirotjelih
seljaka i pogospođenih opanaka do pokvarene gospode. U registraturi je prije
svega svedočanstvo o mučnom probijanju kroz život jednog seljačića, u čemu
nalazimo istinite i ujedno tipične crte ne samo Kovačićeva životopisa. Glavno
je lice Ivica Kičmanović sin seljaka Jožice, veseljaka koga su zbog sviranja u
seoskom "orkestru" seljani nazivali
"Zgubidanom". Njihov najbliži susjed, zdepasti
"Kanonik", imao je kćer Anicu i sinove Peru I Mihu a kako su Jožičina
djeca bila bistrija, razvi se zavist i suparništvo. Ivica odlično zavški
osnovnu školu i uz pomoć Mecene nastavi se školovati, živeći u kući svoga
dobrotvora, kod njegova "kumordinara " Žorža. Mecena je neženja,
bogat, maglovite prošlosti: ima na duši živote nekolicine ljudi kijih je smrt
posredno skrivio pošto je obeščastio lijepu seljanku Doru. Kad je Ivica navršio
devetnaestu godinu, k Meceni se doselila Laura, njegova rođakinja, djevojka
čudne prošlosti i još čudnije budučnosti. Međutim, Ivica ustanovi da je ona
Mecenina ljubavnica pa se i sam s njom splete, zbog čega ga Mecena otjera iz
svog dvorca. Ivica se vrati kući gdje ga opet dočeka zavist obitelji susjeda
"Kanonika", kojega je sin Miha bogatom ženidbom obogatio. Mecenu je u
međuvremenu Laura otrovala i opljačkala, saznavši nakom toga iz jednog pisma da
joj je on zapravo otac, a suluda davno obeščašćena Dora - mati. Laura potraži
Ivicu i pomogne jožici da izgradi novu kuću. Seljani su ih ogovarali zgog
divljeg braka ali Laura se neće lišiti slobode pa radije pošalje Ivicu natrag
da završi školovanje, a sama nastavi živjeti s Mihom, sve dok njegova žena
Justa ne preminu u neobjašnjivim okolnostima, uz asistenciju Laure. Ivica
spozna da je Laura zločinka i želi se vjenčati s "Kanonikovim"
kćerkom Anicom, kojoj nađe službu kod neke gospođe, gdje je i sam radio kao
instruktor. Laura u dogovoru sa svojim novim ljubavnikom Ferkonjom udavi i
Mihu, pokrade Mihin novac i pobjegne, ali kod podjele plijena ubije i Ferkonju.
Hajdučica Laura ipak želi ponovo osvojiti Ivicu, a kad je ovaj odbije ona s
razbojnicima provali na njegove svatove i pobije ih redom: Ivičinu majku, oca
Jožicu, "Kanonika", otme Anicu te je u šumi unakazi tako da joj
odreže grudi. Ivica je preživio pokolj, pa ranjen svjedoči na sudu protiv Laure
koju napokon strijeljaju. Iz njezinih grudi ne kanu ni kap krvi. Ivica se
počinovniči, postane registratorom, ali ubrzo poludi, zapali sve spise i sam izgori
u tom plamenu.
LIKOVI ROMANA I NJIHOVO STVARALAČKO OBLIKOVANJE:
Glavni
likovi romana pripadaju dvama izrazitim Kovačićevim miljeima: seoskoj i
gratskoj cjelini. To su seljaci, inteligencija seoskog porijekla, feudalci te
raznoliki predstavnici građanskog društva (trgovci, krčmari, poluinteligentni,
tzv. kaputaši, nadri pjesnici i drugi). Kritika je podijeljena s obzirom na to
tko je glavni lik romana U registraturi. Dok se jedni opredjeljuju za Ivicu
Kičmanovića, drugi to osporavaju tvrdeći da Ivica nema ono što karakterizira
glavno lice romana, tj. da nije aktivan nosilac svih događaja, pokretač radnje,
da nema onu volju, samoodlučnost, samosvojnost i samosvjesnost koja je potrebna
glavnom junaku djela. Ipak, neosporno je da se Ivica Kičmanović nameće
čitatelju kao glavna ličnost romana, jer se u cijelom romanu osjeća njegova
prisutnost: Ivica je nit koja povezuje glavnu fabulu romana u cjelinu. Što
doznajemo o Ivici? Kako ga stvaralački oblikuje Ante Kovačić?
Ivica Kičmanović je darovit i bistar seoski dječak.
Dječak koji je mnogo obečavao, ali se u društvenim okolnostima svoga vremena
tj. u novoj - gratskoj iskvarenoj cjelini - i unatoč svojoj nadprosječnosti -
bezazlen i naivan, nije mogao dokazati i afirmirati. I dok njegova darovitost
donekle dolazi do izražaja na selu (u krugu njegove obitelji i prijatelja,
susjeda, i ui školi), u gradu - u okružju pokvarenih, amoralnih ličnosti, on ne
uspjeva jer za tu sredinu nije dovoljna samo darovitost i bistrina nego i
sposobnost, snalažljivost, dvoličnost. Ivicu "guta" vrtlog gratskog
života: on je žrtva sudbine uvjetovane daljnjim okolnostima, tuđom voljom i
htjenjima, a ne izraz svjesne aktivnosti, aktivnog odnosa prema životu, sredini
i sebi. On nema čvrsto određen životni cilj, on nije subjekt nego "objekt
na kome se provodi tuđa volja" i koji ovisi o ljudima što ih je upoznao u
Meceninu domu, u gradu, iako ih prezire i mrzi iz dna duše, (kao npr. Mecenu),
ismijava i ironizira (kao npr. Žorža, Šajkovskog), voli ali ih se ujedno i boji
(kao npr. Lauru) itd. Zato im se pasivno opire, a ne i aktivno bori protiv
njihovih poroka, a za svoje vlastito mjesto i vlastiti život u toj sredini.
Lik koji uz Ivicu ima važno mjesto u romanu je Laura.
U prvom kontaktu s Ivicom otkriva se kao privržena, dobrodušna, nježna osoba,
ali samouvjerena, a zatim, produbljavanjem odnosa s Ivicom i drugim likovima te
njezinim djelovanjem, upoznajemo je kao proračunatu superiornu, ironičnu,
zločestu i amoralnu ličnost. Mnogi proučavatelji Kovačićeva djela, pa, prema
tome, i tumači njegovih likova govore o "demonskom" u Lauri, kako s
obzirom na sve ono što se s njom zbiva, tako i s obzirom na ono što ona čini.
Laura je, za razliku od Ivice pokretač radnje, neobjašnjivih postupaka junaka
romana, intrigant: ona je lik fatalne žene, žene koja predodređuje i određuje
sudbine ljudi. Kovačićev način prezentiranja tih dvaju likova (jednog poniklog
iz seoske sredine i drugog koji pripada gratskoj sredini), u odnosu prema
gratskim likovima i okolnostima otkriva pišćevu emocionalnu privrženost i
lirsku naklonost prema prvima (prisjetimo se situacija vezanih za likove
Zgubidana, njegove žene, Kanonika, njegove djece, Ivice, Anice i drugih), a
određenu distancu, nepovjerenje, porugu i odvratnost prema drugima (lik Laure,
Mecenin lik, lik Bombardirovića Šajkovskog itd). Upravo je Kovačić dao galeriju
likova iz seoske i gratske sredine (Ivica, Zgubidan, Kanonik, Medonić, Ivičina
majka, Duga Kata, Miha, Justa, učitelj, župnik, Laura, Bombardirović, Mecena,
Ferkonja, Žorž, baba Huda i drugi). U stvaralačkom oblikovanju likova Kovačič
je primjenio različite postupke i oblike izražavanja. Likove je ostvario
pripovijedanjem, dijalogom, monologom, opisom, komentarom, pismom i dnevnikom.
U prikazivanju osobina likova iz prve i
druge sredine Kovačić se služi humorističkim, ironičnim i satiričnim
postupcima, koji se manifestiraju kao blaga komika, ali i kao karikaturalnost i
grotesknost. U slikanju seoske sredine (npr. svađa i tučnjava između Zgobidana
i Kanonika) osjeća se dobronamjerni humor i blaga ironija. A u slikanju gratske
sredine i njezinih likova očituje se komičnost (npr. prikaz pokondirenog
kumordinara Žorža, neukoga i umišljenog Bombardirovića) do ironično-sarkastične
intoniranosti koja poprima obilježja karikaturnosti, grotesknosti i izrazito satirično-sarkastične
poruge. Npr. takav je opis situacije na gozbi, kad Bombardirović po svom
odijelu prolije umak iz pune zdjele ili ironičan opis Meceninih duhovnih
sposobnosti. U romanu su osobito dobro, realistički prikazani likovi izvornih
seljaka (npr. Zgubidan, Kanonik), seljaka poluinteligenata (npr. kumordinar
Žorž, jedan među najbolje ostvarenim likovima u romanu), zelenaša (npr. gavan
Medonić, propalih i pokvarenih plemića npr. Mecena). Kovačićevi likovi su
socijalno-psihološki motivirani, ali i govorno karakterizirani. U osnovi romana
stoji svijest o čovjeku i njegovu razvoju kao socijalno-psihološkom biću, i u
tom je smislu tragedija Ivice Kičmanovića motivirana njegovim seljačkim porijeklom. Čak i fantastična
i gotovo simbolična u svojoj fatalnosti, Laura ima motivacijske osnove u svome
bijednom djetinstvu i porijeklu iz slučajne porodice. Ostali likovi u romanu,
izuzevši izričito fantastične "baba Huda", koncipirani su u osnovi
realistički i s naglašenim socijalno-psihološkim motivacijama (kumordinar Žorž,
Ivičini roditelji, Miha, Medonić) ili oblikovani izrazitim satiričkim
postupcima (Mecena, Justai drugi).
DOJAM O DJELU:
Djelo mi se
svidjelo upravo zbog svojeg interesantnog sadržaja. Najviše me fascinira lik
Laure jer čovjek u stvari ne može ni zamisliti takvu žensku osobu koja će ubiti
bilo koga samo da bi se dokopala bogatstva i novaca. U romanu mi se ne sviđa
Kovačićev način pisanja kojim prekida glavnu radnju ubacujući opise života
nekoh likova koji nisu toliko bitni. Stoga roman barem meni djeluje poprilično
zbrkano i u njemu je teško povezati radnju. Posebno me je začudilo na kraju
romana da Kovačić koristi sadističke elemente kako bi prikazao Laurinu
okrutnost prema Anici.
gost kaže:
... ljudi daj ajde j.ebote jeli ce iscuriti kaj ce bit sada na maturiiiii!!!!!!!!??????????? |
|
gost kaže:
reda radi sve sto sam googlala na netu ,sve je na isti fazon,gotovo iste rijeci stvarno mi je glupo ! |
|
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.