1. Bilješka o piscu :
Kovačić, Ante (1854-1889),
romanopisac i novelist, pjesnik. Mučan i naporan život proživio kroz škole i
kao advokatski pripravnik. Pristaša stranke prava. U prvim djelima prikazuje
najvećim djelom zagorske plemenitaše i feudalce koji propadaju u neimaštini, u
bezobtirnoj neljudskoj me|usobnoj borbi. Kovačić ih je vidio isključivo kao
sebičnjake, spletkare bez ikakvih moralnih skrupula. U nedovršenom romanu Me|u žabari
(1886) jednakom gorčinom kovačić prikazuje gra|ansku i malogra|ansku sredinu.
U glavnom djelu, U registraturi
(1888), Kovačić obilno koristi autobiografski materjal. Ta lična nota stvorit će
u ovom djelu stranice prožete s mnogo topline, neposrednog ilirizma i usrdnijeg
odnosa prema likovima. Osobito u prikazu
i opisu djetinstva Ivice Kičmanovića, glavnog lika u djeli. To je
najbolja realistička proza u Hrvatskoj u 19.st.
Kovačićeva satira, ogorčenost,
radikalizam u općem stavu i u književnom stilu, najpotpunije su se odrazili u
feljtonima ( Iz Bombaja), i u travestiji (Smrt babe ^engičkinje), gdje je
izvrgao nemilosrdnoj kritici svoje politčke protivnike.
Ostala djela: Stihovi (1949),
Feljtoni i članci (1952), Djela, I-II (1950)
2. U registraturi
Roman “U Registraturi” objavljen je
u Vijencu 1888. godine. Nastao je u zreloj fazi Kovačićeva kjniževnog stvaranja
i obilježava vrhunac njegova stvaralaštva.
Prvi dio romana pisan je u prvom
licu. Ivica Kičmanović, glavni lik romana, pripovjeda svoj životopis, drugi i
treći dio roamana pisani su u trećem licu - ulogu pripovjedača preuzima pisac.
Okosnicu fabule čini životna drama
seoskog mladića Ivice Kičmanovića, koji dolazi u grad sa željom da postane
gospodinom. U fabularni tok uključeni su mnogobrojni likovi iz seoske i gradske
sredine koji oživotvoruju najznačajnije društvene pojave u Hrvatskoj u drugoj
polovici 19. stoljeća.
U prvom dijelu romana prikazano je
djetinstvo Ivice Kičmanovića i seoska sredina iz koje on potječe, njegov
dolazak u grad, poznanstvo s Laurom i protjerivanje iz Mecenine kuće. Već u
prvom dijelu romana suprotstavlaju se dvije sredine : selo i grad.
U drugom dijelu romana fabula se
obogaćuje novim elementima. Uvodna epizoda koja se zbiva u registraturi odstupa
od vremanskog redoslijeda. Ivica Kičmanović u toj epizodi pojavljuje se kao
registrator koji ima šezdesetak godina.
U središnji fabularni tok uključuju
se epizode iz seoskog života koje ilustriraju nove društveno-ekonomske odnose u
selu i psihologiju sela.
Treći dio romana donosi niz novih zapleta
i iznena|enja me|u kojima je najbolji i najsnažnije opisan tragični rasplet
ljubavnog trokuta Laura-Ivica-Ančica u kojemu svi umiru.
“U registraturi” realistička je
poluautobiografska freska u 3 djela u kojoj pronalazimo realističke, romanističke
i naturalističke elemente. Romantički elementi u djelu dolaze do izražaja u
crtanju lica, crno-bijela tehnika i u patetičnom stilu kojeg Kovačić ušotrebljava.
Romantički elementi izražaju se u Ivičinom
odnosu s Laurom.
“Sestrice
moja!-tako sam počeo listić-dugo, predugo se ne vidjesmo. [to si sa mnom
uradila, neka ti bog oprosti. Ožegla si me svojim slatkim cjelovom u vrtu onog
jutra kad se prvi put sastasmo. [to je tu bilo? [ta li sam ja ludo i nezgrapno
izbuncao u onoj serći koja je tako iznenadno i tako kratko poput dobroga minula
mimo mene... sve ja to ne znam. Ali jedno ćutim gorko i bolno da te više
vidjeti ne mogu i da ti izbjregavaš svakom našem susretanju...”
Realistički
elementi djela pojavljuju se u socialnom-psihološkom motiviranju lica. Roman ima
čvrstu fabularnu okosnicu i opisi su konkretni i detaljizirani.
“Nato se
ispravi iza stola, mala, šiljasta ženčica, oštra vida i dugačka nosića, te
nekako neblagovoljno pristupi u blizinu oca, koji je vadio iz torbice šljivovicu,
sir i maslac...”
Svi doga|aji
realno su prikazani, ali se pojavljuje još jedan važan elemenat realizma, jezik
sredine, svaki čovjek govori karakteristično, što se očituje u izražavanju @idova koji ima problema sa hrvatskim jezikom
pa frflja:
“[ta hoštala
pitati, kunule! Hm, malo kaj koštala se ona kaj vredila! ^ekaj, ja račune
pogledala da vidite kaj mene koštalo..ja iskala profita jako
Sam izbor književnog
roda i vrste , u ovom slučaju roman, koji se smatra najprikladnijim uz pripovjetke
karakteristika je razdoblja realizma.
Naturalistički elementi javljaju se
u završnom dijelu romana kada se fabula razvija u smjeru fantastike, a scenom
dominira izopačeni lik Laure. Naturalistički elementi u djelu dolaze do izražaja
u opisivanju zločina koje čini Laura i njena družba.
“Groza i užas
zaokupio i bogate i siromašne jer je taj ženski stvor u svojim razbojstvima mučio
i nakazivao žene, ubijajući ih na najstrašniji način. Tako pripovjedahu da su
ovu žensku našli ikopanih očiju i otkinutih uda, onu opet odrubljene glave, ali
tako da joj vrat bijaše pilom prepiljen.”
U nizu drugih
scena kao što su Krvava svadba i Ančicina smrt pronalazimo zlobu jedne fatalne žene
imena Laura.
Laurin lik tipičan je primjer jednog
upropaštenog , nesretnog života. Ona je jedna propala ličnost sklona samouništenju
kao i likovi većine realističkih romana. Laura je istovremeno nježna
osoba,osoba izigranih osjećaja i nesretne ljubavi.
“Ja isa|oh iz
Mecenine sobe i sretnem na stubama divnu Lauru. Ona mi se nasmješi rajskim, požudnim
osmijehom, a u crnim očima usplamsa joj strast i hladnoća,neopisivo milje i
ljut prezir, an|eoska dobrota i zmijska zloba...sve to u jedan tren.”
Laurino ponašanje
graniči sa ludilom, izvrsna glumica, sposobna je u jednom trenutku promjeniti
nekoliko raspoloženja da bi postigla cilj. Kada je molila Ivicu za oprost i
priznala mu svoje zločine ponašala se poput nevina janjeta:
“Ja ni od koga
ne trebam oproštaja, ni pomilovanja nego samo od tebe! Od tebe, mili moj! Vrati
mi svoju žarku ljubav, a ja ću za sve vjekove biti tvojom robinjom! Ljubit ću
prah za tvojim stopama! Gazi po meni kao po kolevu crvu: samo da sam uza te,
samo da s tobo dišem, milslim, govorim i živim! Oh, smiluj se, smiluj!”
da bi već u
slijedećem trenutku, nakon Ivičina odbijanja, promjenila svoj stav i pokazala
svoju pravu ličnost, pokvarenu i zlobnu:
“Smiješno je,
ali istina. Tvoja je Anica ono seljačko dijete...Hi...hi...hi! Suviše smiješno.Da
ćeš je vjenčati...pripovjedala mi, ispričala mi sve. Ali pamti razbojničkog ženskog
harambašu: nikada nijedna neće biti tvojom dole ja na ovim ramenima slobodne
glave.”
Jedan od
najokrutnijih Laurinih zločina bila je zasigurno Krvava svadba koja dokazuje Laurinu zločud, osvetoljubljivost i
ljubomoru na Ivičin sretan život sa drugom ženom. Laurino zlodjelo završava
tragučno- smrću Anice.
“Nju!Nju!Nju!...A
za drugo mi nije stalo! Ja ne gledam koliko potiče krvi, ne računam koliko je
mrtvih glava...A ti , |ače Ivica, ako si još u životu, znaj i pamti da je Laura
održala riječ!...”
Laura je
produkt propale sredine, ujedno je i jedan od glavnih pokretača radnje. Milan Marijanović Lauru opisuje ovako :“Laura
je fatum, ona je degenerirana životna sila koja svladava staro i mlado, nosi
razor i nesreću, strahotu i zvjerstvo u svom nagnuću vrele krvi, životnu strast
koja drijema u svakom čovjeku i budi se , sad više sad manje ostavlja sad većih
sad manjih tragova. Kovačić je u iznošenju Laure preživio, ali to je djelu dalo
neki grozovitiji, bolniji prizvuk.”
Osim lika fatalne Laure pojavljuju
se još neki likovi važni za razvoj fabule i za književnost realizma. Kovačić je
u karakteriziranju svojih likova primjenio različite postupke poput
opisa,naracije,dijaloga,monologa,subjektivne forme, pripovjedačke komentare.
Opisom se služi za opisivanje vanjskih izgleda likova tako da ističe svu
njihove osnovne karakteristike i društveni položaj.
“...visok, koštunjav,
nešto otegnut gospodin u dugačkom istrošenom kaputu i silnih bokova koji mu
padahu čak na prsa.”
Mnogo
zanimljiviju karakterizaciju likova Kovačić je stvorio dijalogom i monologom
jer upravo putem njih dobivamo pravu unutarnju sliku pojedinig lika:
Ja sam u toj
njihovoj zabavici odmah skočio na noge i ispravio se izgledajući zapovjed.
Svomu dobrotvoru nijesam nikada protuslovio, pa izrekao on babilonsku
nesmisao...Ja si mislih svoje...Od drugoga si ne dodoh mnogo zvrudati i tako je
i moj ro|ak @orž česti iznenada oćutio u svojem ramenu oštre moje zube da je
zatulio od boli kao stari ranjiv pas, pa bi onda dugo i dugo pazio na svoj
jezik.”
Lik otkriva
svoj odnos prema ljudima i pojavama, svoje stavove i ideje, proživljavanja i stanja. Jedna od
najzanimljivijih metoda karakterizacije likova je metoda naracije, odnosno
pripovijedanja. Svi likovi govore različito,seljaci i gra|ani. Jedan od likova
koji je najbolje okarakteriziran govorom je kumordinar @orž. On kao pogospo|eni
seljak upotrebljava strane izraze , iako najčešće pogrešno,kako bi prikazao da
je na višoj razini. @oržov govor važan je i u psihološkoj karakterizaciji
njegova lika, naime svojim pokretima i izgovorom on otkriva svoje stanje:
“Strah-ah-hota!
Užas! Ne ne-ne-mogu!-tepaše kumordinar, a očima bulji u tamne prostore Laurinih
soba...-evo, uhvatilo, uhvatilo me, vuklo i srušilo! To bi-bi-jaše smrt!
Ne-ne-mo-gu!”
U ovom slućaju
@orž iskazuje osjećaj straha, što je postignuto razvlačenjem, odnosno
ponavljenjem slogova pa i čitavih riječi.
U karakterizaciji likova još su važna
i imena koja imaju funkciju opisivnja likova, a često su i humorističkog
karaktera. Gotovo svi likovi u djelu imaju svoj nadimak koji se točno
prilago|uje karakteru pojedinog lika: Zgubidan, Bombardirović, Vanča...
Ljubavni trokuti u romanu jedni su
od glavnih pokretača radnje. Prvi ljubavni trokut činili su Ivica-Lura-Mecena što
je Ivici uzrokovalo protjerivanje iz Mecenina doma. Treći dio romana je onaj
koji donosi najviše ljubanih trokuta. Prvo Laura-Miha-Justa,a nakon Justine
smrti, koja je nesretan slučaj iako mirisalo na Laurino maslo, stvara se novi
trokut Miha-Laura-Ferkonja. Navedeni se ljubavi trokut raspliće tako da Laura i
Ferkonja ubiju Mihu, a zatim Laura ubija
Ferkonju.
“Laura zaviri u
tamu, zatim se prignu i opipa suhom Ferkonjinu glavu ... i umne joj strašna
misao, a u isti čas stvori se odlika...Pa dole ne bi dospio ni uzdahnuti, pam
blijesak i zagrmi spiljom grom, odjekujući poput satanskog smijeha od stijene
do stijene, od klisure do klisure užasnom tminom podzemlja. ...”
Laura najzad
pokušava pridobiti Ivicu no onje ponovo odbija opredjeljujući se za Ančicu i
tako se stvara posljednji ljubavni trokut romana Laura-Ivica-Ančica koja završava
tragično.
“Trećega dana
na|oše seljaci u obližnjoj šumi nakoženu mladenku Ančicu mrtvu pod mostom. Me|u
zločinačkim ostacima zamjetiše ljudi s užasom da joj je krvoločno suha odlomila
grudi. To bijaše djelo harambašice Laure...”
Na posljedku,
izdana od svojih drugova, bijaše uhičena Laura i odmah streljana:
“Sudilo joj na
smrt... Ustrijeliše je.. Tu se dogodilo čudo na stratištu... Pukoše smrtonosne
cijevi i pogodiše je meci, ali ona stajaše nepomično poput mramorna kipa. Grudi
joj bijahu razgoljene, ali ne protiče iz njezina tijela ni jedna kap krvi...”
Ivica kao
posljednji tragičar predaje se alkoholu, otu|uje se od ljudi i doživljava fizički
i psihološki slom. U času pomračenja svijesti zapali registraturu, u kojoj i
sam izgori.
Kovačić selo
prikazuje s ljubavlju. Osjeća se njegova privrženost selu možda zbog toga što
je i on potekao sa sela. Pun je razumjevanja prema selu što se jajbolje ističe
u opisivanju Ivičina djetinstva.
“Oh, ja snivam
i bolan i čaroban san na tvrdoj seljačkoj klupi... možda u zelenoj travi? To ja
sam toliko puta divno snivao pod onim starim seljačkim krovom, u onim mojim
milim bregovima kano da me oblaci nose na laganim svojim ramenima.”
Dok su opisi sela prava idila, opisi gradova
prikazuju se kao gnijezdo moralne truleži i ružnoće. Iako je Kovačić bio kritičan
i pomalo ironičanprema selu, grad je uvijek bio prikazivan ko leglo zla u kojem
žive lažni dobrotvori , krvoločna ženska bića, propali pjesnici, gospodski čmarovi...
Page: 2
[A1]
Istaknite svoj oglas i povećajte posjećenost do 6 puta
Stranica Moje Instrukcije za vrijeme školske godine bilježi preko 100 000 posjeta mjesečno, stoga nemojte propustiti priliku i popunite svoje slobodne termine s nama.
Imate objavljen oglas, istaknite ga:
|
Pišite lekcije i povećajte posjećenost svog oglasa
Pišite kratke lekcije i pomognite djeci u njihovoj potrazi za znanjem, a vaš oglas će biti prikazan u vrhu lekcije koju ste napisali. Na taj način možete i jednostavno dogovoriti instrukcije umjesto da vas traže preko tražilice u moru ostalih instruktora.